Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Wie kent A.W. van Steenwijk ?


Maikel Galama

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi allemaal,

in het museum voor Kerkelijke Kunst in Workum hangt een drieluik dat is geschilderd door A.W. van Steenwijk.

Wie weet wie deze A.W. van Steenwijk is ?

Ik kan wel een huwelijksakte vinden van ene Albert Wilhelm van Steenwijk (Amsterdam 06-11-1889) maar deze heeft als beroep magazijnknecht.

Ik durf de koppeling niet zo maar te maken.........

Wie helpt ?

De drieluik is te zien via onderstaande link:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Geplaatst door

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

En die meneer werkte bij de N.V. Import Maat.ij. v/h. M.I.F. Hendrichs & Zn in Amsterdam.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Maar misschien was hij in zijn vrije tijd wel heel actief als schilder.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Geplaatst door

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hoi Joke,

hij was in zijn vrije tijd misschien inderdaad wel actief als schilder, wie zal het zeggen ?

Misschien een nazaat die via Google mijn vraag leest ?

Voorlopig kunnen we bij het drieluik in ieder geval geen bordje hangen dat het deze Albert Wilhelm is, dat zou een iets te grote gok zijn.....

Bedankt voor het meedenken.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Deze A.W. is geboren 23-2-1860 en hun zoon is Antonius Christiaan Theodorus, geboren Amsterdam 1 augustus 1893.

Het gezin woonde o.a. in de Egelantierstraat 26,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Hallo,

het kunstwerk zal toch het museum niet op eigen gelegenheid zijn binnengetreden? Ik zou, als ik iets over de kunstenaar zou willen weten, het museum vragen wie de schenker is. Op die manier is, lijkt me, de kans veel groter verder met deze vraag te komen.

groet, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Ludmilla en Andries,

bedankt voor jullie bijdragen.

De opmerking van Andries zal ik ter harte nemen maar gisteren vroeg ik aan de rondleider wie A.W. van Steenwijk was maar dat wist hij niet en dus ging ik zelf op onderzoek uit............

Naar achtergronden van dit drieluik en hoe het in het museum in Workum is terechtgekomen heb ik niet gevraagd.

Bij een volgende keer zal ik daar naar vragen.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi allemaal,

Een paar telefoontjes verder..........

het was pastoor Janning die veel religieuze kunst voor de kerk van Workum aankocht.

Zo ook dit drieluik.

Maar helaas is deze pastoor reeds in 1980 overleden en is er geen administratie van zijn aankopen bewaard gebleven.

Ik ben bang dat dit spoor doodloopt.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

De zoon die Ludmilla noemde is na 7 maanden overleden

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Sylvia e.a.,

hier zijn de nieuwe foto's waarvan één -naar ik hoop- met duidelijke handtekening:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Misschien een beetje OT, maar het deed me denken aan een rondleiding die ik kreeg door het Hubertus jachtslot op park de Hooge Veluwe. In de hal zit een platteel klok en er tegenover een platteel instrument met een schaal van 74 tot 79. Toen ik de rondleider vroeg wie die barometer (want dat is het) had gemaakt, werd ik getracteerd op een blik van iemand met een IQ van minder dan 65.

Moraal: pas op met het stellen van vragen aan een rondleider.

Nu even serieus, ik heb ook gezocht op de website van de Rijksdienst Kunstgistorische Documentatie (

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

))/search.aspx?session=false) maar daar geen AW van Steenwijk aangetroffen.

Te oordelen naar het niet-kloppende perspectief van de stal was de schilder waarschijnlijk een hobbyïst of een volger van de naïeve school.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Richard,

het OT deel deel ik niet, ik vind dat je altijd -zonder op te passen- vragen aan een rondleider moet kunnen stellen.

Veel rondleiders weten heel veel van de zaken waar ze je langs leiden.

Dat jij een slechte ervaring hebt gehad doet daar niets aan af.............

Mbt het serieuze deel houd ook ik rekening met het feit dat de schilder wel eens een hobby-schilder geweest kan zijn, temeer daar hij niet makkelijk terug te vinden is.

Maar het gaat mij erom de juiste schilder van het drieluik te vinden en niet of hij professioneel of hobbymatig bezig was.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Als ik lees wat Pastoor Janning deed en kocht, kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat hij iets koopt van een "amateur" . In het KB ook niet zo snel iets kunnen vinden, maar helaas staan daar soms ook fouten of verkeerde aannames tussen. AW van Steenwijk kan de echte naam zijn maar het zou ook kunnen zijn dat het ene AW uit steenwijk is? Ik denk maar een eindje door hoor 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif"> met schilders weet je het immers nooit. Maar om terug te komen op de pastoor, die koopt zoiets niet zo maar...miscchien dat daar ergens een link te vinden is?

Overigens... het "een"in de handtekening is minder benadrukt dan deel van de andere letters...een anagram??

Daarnaast... de genoemde van Steenwijk en het schilderij... nergens staat dat het schilderij in die periode werd geschilderd...

Overigens....toeval zal het zijn:

" Het gerucht ging dat er in de oorlog muziekinstrumenten in de pastorie verborgen waren, waarop de kapelaans Janning en Carree op onderzoek uitgingen. Hierbij stuitte Janning niet op instrumenten, maar op een grote voorraad sigaren van pastoor Galama. Nu was er bepaald dat alles wat nog van pastoor Galama werd aangetroffen, aan de armen moest worden uitgedeeld. Om te voorkomen dat iedereen in 's-Heerenberg zich plotseling arm zou vinden, werd besloten dat pastoor Horsthuis de sigaren zou kopen en dat de aankoopsom aan het armenbestuur zou worden gegeven. Zo gezegd, zo gedaan. Nog lange tijd konden er tijdens de wekelijkse kaartavond op de pastorie vooroorlogse sigaren gerookt worden. "

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Robert e.a.,

het moge duidelijk zijn dat ik de hoop inmiddels gevestigd heb op iemand die ook een schilderijtje van AW van Steenwijk heeft en weet wie de schilder is ! Of een familielid die dit leest.

Via andere zoekmogelijkheden lijkt het me heel erg moeilijk mijn vraag opgelost te krijgen.

Leuke anekdote overigens over kapelaan Janning en pastoor Galama.

Pastoor Galama werd in de oorlog in Dachau omgebracht net als familielid pater Titus Brandsma.

En nog bedankt voor het meedenken.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Maikel,

Natuurlijk wil ik niemand pushen, maar ik zou dan mijn vraag op meerdere fora stellen. Zelf ben ik op deze wijze in het bezit gekomen van 2 familieschilderijen uit ca 1780. Helaas zit daarop dan weer geen signatuur en zoek ik nog steeds naar soortgelijke.

Suc6!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Robert,

voorlopig laat ik het bij dit forum (SVF), bovendien hoeft de vraag niet a la minute opgelost te worden.........

Het museum start pas weer op 5 mei.

En daarnaast ben ik bereid tegen bezoekers te zeggen dat ik iets niet weet. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Breng je toch nog maar even op de hoogte....

Heb vandaag nog diverse keren allerlei zoekpogingen gedaan in allerlei variaties. Ik kwam op een gegeven moment zelfs een tekst tegen over "De heer B. Schipper, werd geinstalleerd door zijn vroegeren patroon, den heer Wamelink van Steenwijk". Dit ook ivb iets kerkelijks... maar ook dat leverde dus niets op. Later bedacht ik mij, dat het werk helemaal niet om het schilderij gekocht zou kunnen zijn. Pastoor Janings kocht ook houtwerk toch?

een aw van steenwijk was gehuwd met  h.m.peetoom, misschien levert dat nog iets op?

Nah... hoop dat je ooit iemand tegenkomt die je kan vertellen wie de schilder nu was en ach..iets niet weten is geen schande hoor 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Robert,

dank voor je bemoedigende woorden............

De van Steenwijk en Peetoom die je noemt waren ook de personen die ik had gevonden, zie mijn openingsbericht.

Vanmiddag is er een rondleiding voor diverse vrijwilligers uit Workum, misschien dat iemand van hun nog iets weet.

Ik houd het in de gaten.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...
  • Forumleden Groep
j.van.steenwijk

Zou

Op 6-4-2013 om 23:29 zei Ludmilla:

Deze A.W. is geboren 23-2-1860 en hun zoon is Antonius Christiaan Theodorus, geboren Amsterdam 1 augustus 1893.

Het gezin woonde o.a. in de Egelantierstraat 26,

 

Kunt u aangeven waar deze gegevens vandaan komen? Ik probeer er achter te komen of de schilder nog meer geproduceerd heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
j.van.steenwijk

Albert Wilhelm van Steenwijk (geb. in/omstreeks 1868) heeft dezelfde voorouders als de kunstschilder Hendrik van Steenwijk (geb 14-09-1864)

Deze voorouders zijn: Albert van Steenwijk (geb.in/omstreeks 1764)  en Johanna Matroos  (geb.in/omstreeks 1764).

 

Aangezien de genoemde Albert Wilhelm van Steenwijk en Hendrik van Steenwijk omstreeks 4 jaar in leeftijd verschilden lijkt het mij niet onwaarschijnlijk

dat zij elkaar hebben gekend. De magazijnknecht kan in dat geval wel eens geprobeerd hebben ook te schilderen. (Er zijn meer schilders in de familie).

Misschien durft de heer Galama de koppeling nu te maken?

Vraag voor mij is dan of -zoals al gezegd- er nog meer schilderijen bestaan van A.W. van Steenwijk.

 

 

bewerkt door j.van.steenwijk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste J. van Steenwijk,

 

de heer Galama durft de koppeling nog steeds niet voor de volle 100% te maken............

Hoewel, het wordt wel steeds waarschijnlijker!

 

Bedankt voor je bijdrage en ik hoop oprecht dat er mensen gaan reageren die ook iets van A.W. van Steenwijk in hun bezit hebben.

Of 100% zekerheid kunnen geven.

Zelf werk ik niet meer in het museum, in die zin is een antwoord op mijn vraag niet meer van ''levensbelang''.

Maar.........blijft wel leuk natuurlijk.

 

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
  • Forumleden Groep
j.van.steenwijk

Baarn, 5 december 2018

 

Dag meneer Galama,

 

Inmiddels staat er een schilderijtje  van A.W. van Steenwijk te koop op marktplaats. Molen van Wijk bij Duurstede. 

Overduidelijk amateuristisch. Jacob van Ruisdael  deed het, laten wij zeggen , ietsje beter!

 

De signatuur lijkt mij dezelfde als die op het drieluik. Ik ben bang dat pastoor Janning toch een schilderijtje van een amateur heeft verkregen.

Wat hem bezielde? Ik weet het niet. En een goede katholiek zal A.W. van Steenwijk ook wel niet geweest zijn.

Vraag aan de heer Galama. Is het museum nog steeds te  bezoeken?

 

Vriendelijke groet, ook aan allen die een bijdrage hebben geleverd aan deze discussie.

 

Jan van Steenwijk

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Jan,

 

leuk dat je binnenkort misschien een schilderij van een naamgenoot in je bezit hebt.........

 

Wat je vraag betreft m.b.t. het religieus museum in Workum: het is inmiddels gesloten, er kwamen te weinig bezoekers.

De bezittingen zijn naar verschillende andere musea gegaan.

Waar ze precies naar toe gegaan zijn weet ik niet precies..........

 

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
j.van.steenwijk

Dag Maikel,

 

Hartelijk dank voor je snelle reactie!

 

Ik heb diverse schilderijen van mijn naamgenoten, die familie zijn, in mijn bezit.

Ik zou best willen proberen het drieluik aan te kopen, als het toch maar onduidelijk ergens verblijft.

En toch maar van een amateur is, m.a.w. niet werkelijke van waarde voor een museum.

Hoewel je zegt dat je niet weet waar ze precies naar toe zijn gegaan hoop ik toch dat je me op weg kunt helpen...

Je bent mijn enige connectie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Steenwijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Jan,

 

zoals ik al zei is het mij niet al te duidelijk waar de diverse bezittingen (waaronder het drieluik) naar toe gegaan zijn.

Wel weet ik dat een aanzienlijk deel naar 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 gegaan is.

Het lijkt me in dit stadium het verstandigst dat je met hen contact zoekt.

Ik probeer in Workum nog wat lijntjes uit te zetten maar heb geen idee of dat tot een positief resultaat zal leiden.............

 

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
j.van.steenwijk

Dag Maikel,

 

Hartelijk dank.

 

Groet,  Jan van Steenwijk

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
  • Forumleden Groep
j.van.steenwijk

Dag meneer Molenaar,

 

Tja, ik bezoek deze site niet vaak genoeg.

Maar, mocht u dit bericht nog lezen: is het schilderij te koop?

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Steenwijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Gezien dit om een verkoop/koop aangelegenheid gaat, sluit ik dit onderwerp.

Dit is niet toegestaan op SVF.

U kunt met elkaar in contact treden via de mailbox.

 

Met een genealogische groet,
sadminF - beheerder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • sadminF locked this topic
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...