Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Archief Leiden krijgt claim aan broek vanwege online kranten


RichardK

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

De stichting Pictoright laat weten dat ze een procedure gaan beginnen tegen het Regionaal Archief Leiden.

Zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

De kans bestaat dus, dat een deel van de gedigitaliseerde kranten 'op zwart' gaat.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Richard,

De kans bestaat dus, dat een deel van de gedigitaliseerde kranten 'op zwart' gaat.

Dan is er weer een mooie Bron foetsie!! (zonde)

Gr. Sippe 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_pulling_hair.gif" alt="default_pulling_hair.gif"> Typisch Nederlands bureaucratie, als jij het niet doe zoals ik het wil kan je stoppen met je handel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ga duimen dat het een 1 april grap is!

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_ohmy.png" alt=":o" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/ohmy@2x.png 2x" width="20" height="20">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik denk dat duimen geen zin heeft. Lees bijvoorbeeld de stelling op de website van de stichting Lira:

In de gesprekken die Lira en Pictoright inmiddels hebben gevoerd met meerdere archiefinstellingen en uitgevers van kranten en tijdschriften, blijkt dat men wel inziet dat de rechthebbenden redelijkerwijs recht hebben op een vergoeding, maar dat men niet goed weet waar te beginnen met het benaderen van de freelance schrijvers en fotografen/illustratoren. Een collectieve overeenkomst met Lira en Pictoright waarin licenties worden verleend waar mogelijk en vrijwaringen worden verstrekt waar noodzakelijk, wordt dan ook door de meeste instellingen gezien als een praktische oplossing die veel tijd en zorg scheelt. Natuurlijk vinden niet alle archieven en uitgevers het even leuk dat er een – overigens buitengewoon redelijk – bedrag moet worden betaald, al was het maar omdat daar bij de vaststelling van het budget niet altijd rekening mee is gehouden. In een enkel geval is er zelfs sprake van onwil. Maar een moeilijke financiële positie van een archiefinstelling of een gebrekkige budgettering mag natuurlijk nooit leiden tot auteursrechtelijke inbreuken of een ‘gedwongen subsidiesysteem’  waarbij de rechthebbenden dan maar moeten afzien van hun financiële vergoedingen. Tenslotte blijkt keer op keer uit onderzoek dat de achterban van Lira en Pictoright, freelance journalisten, schrijvers en fotografen, zelf vaak zeer bescheiden inkomsten hebben en de vergoedingen die hun krachtens de wet toekomen, goed kunnen gebruiken.

Tot zover de stichting.

Er worden geen bedragen genoemd, behalve dan dat die de ene keer "buitengewoon redelijk" en elders "goed te gebruiken door mensen met bescheiden inkomsten" worden genoemd. Ik heb ook geen lijst kunnen vinden van uitgekrerde bedragen en de ontvangers daarvan.

De volledige tekst is te zien op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ook was er (gelukkig) een groep freelance schrijvers, die wel achter de beslissing van het Leids Archief stonden en staan: Zie de link naar deze

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

op de site van het Leids Archief. Daarnaast

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

ook schrijvers actief op om zich te melden.

Maar even los van de discussie die het LIRA/Pictoright namens de schrijvers nu  blijkbaar dient te voeren met het Leids archief: Ik mag aannemen dat men ten tijde van het maken en dus ten perse gaan van hun werk daarvoor is betaald. Waarvoor dient men dan nu weer betaald te worden? Ik snap dat niet helemaal. Misschien iemand die dat kan uitleggen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Frank:

Het gaat hier over hergebruik, wat wil zeggen dat er niet alleen betaald wordt op het moment dat een artikel is aangeleverd, maar ook bij iedere volgende publicatie daarvan. Een plaatsing op internet wordt beschouwd als zo'n volgende publicatie.

Zie voor meer informatie: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Er is natuurlijk ook wel iets voor te zeggen..

Als men nagaat dat tegenwoordig ook schrijvers van televisieprogrammas bij elk herhaling een uitbetaling krijgen, dan zou dat hier ook gepast zijn..

alleen lijkt mij het een onmogelijke taak om dan ooit nog iets te digitaliseren..

daarnaast gaat het publiceren van oude kranten toch met name om naslag en onderzoekswerk en niet om vermaak of nieuwsgeving.. het is tenslotte niet voor niets 'oud nieuws'..

erg dubbel..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...