Jump to content

Doop Lijsbeth Ingels van de Velde


FrankvdV
 Share

Recommended Posts

  • Member Group

Allen,

Al een poosje ben ik op zoek naar de doop van Lijsbeth Ingels van de Velde. Zij zou gedoopt moeten zijn, ca 1662 in Goes als dochter van Engel of Ingel Melsse (van de Velde) en Grietje Danielsse (van de Castele). Familienamen staat tussen haakjes omdat veelal de patroniemen gebruikt werden.

Ik heb de volledige DTB van Goes in mijn bezit en heb (de films van) het doopboek vanaf augustus 1662 (trouwdatum van haar ouders) t/m juni 1666 (vanwege broertje gedoopt in februari 1667) doorgenomen en kom daar één doopinschrijving tegen, die m.i. haar moet zijn:

27-11-1664

Lijsbeth dr. van Jan Geertssen (volgens transcriptie, moeilijk te lezen) en Grietje Daniels, getuijge Ingel Melsse.

De moeder in deze doop klopt, maar haar vader staat als doopgetuige vermeld en een voor mij onbekende vader wordt hier opgevoerd. Van deze Jan Geertssen heb ik geen huwelijk met Grietje Daniels kunnen vinden.

Vraag is dan ook: kan deze doopinschrijving een verschrijving van de dominee zijn, waarbij de namen van de vader en de getuige verwisseld zijn??

alvast voor enig meedenken!

met groet, Frank

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Ik lees Jan Gartssen

Please login or register to see this link.

. In de regel werden doopinschrijvingen aan de hand van notities op briefjes overgeschreven in het doopboek. Een fout kan daarbij gemakkelijk gemaakt worden. Zo'n fout is niet gemakkelijk traceerbaar. Wel kun je kijken of jouw aanname (een kind van Ingel Melsse) te falsificeren is door naar een huwelijk van Jan Gartssen en Grietje Daniels te zoeken. Dat heb je gedaan met een negatieve uitkomst. Je zou ook nog naar andere dopen met vader Jan Gartssen kunnen zoeken. Als dat ook negatief is zou ik de doop als waarschijnlijk noteren, met een duidelijke notitie.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Het commentaar van Chris is helemaal to the point.

Wat ik zelf ook altijd doe in zo'n geval: het complete gezin van Ingel Melsse nalopen. Als hij binnen 9 maanden vóór of na die doop van november 1664 een ànder kind liet dopen weet je in elk geval zeker dat het niet klopt... Als er in het gezin van Ingel juist een lacune valt tussen kinderen in 1662 en 1667, zou je zeggen: ja, dat begint erop te lijken.

Petra.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Dank jullie wel Chris en Petra!

De door jullie aangedragen andere blik heeft mij wel geholpen.

Van een Jan Gartsen / Geertssen vind ik in de doop- en trouwboeken niets terug in combinatie met Grietjes / Margarita Daniels. In diverse spellingen heb ik gezocht en niks gevonden.

In het gezin van Ingel zit inderdaad een gat. Hij trouwt (voor de 2e keer) op 9 augustus 1662 met Grietje en laat op 2 december 1663 en 6 februari 1667 twee jongens dopen. De doop van Lysbeth op 27 november 1664 zou daar prima in passen.

Dus al met al zal ik deze noteren met een duidelijke notitie erbij!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...