Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Werkverschaffing 1912


arni72

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Mijn overgrootouders hebben 1 jaar (1912-1913) in Duitsland gewerkt i.v.m. de werkverschaffing, daar is toen ook mijn opa ter wereld gekomen.

Nu weet ik dat werkverschaffing bestond uit: parken/bossen aanleggen, kanalen graven enz., maar welke werkverschaffing vond er toendertijd plaats in Rheine?

Waar waren de arbeiders ondergebracht?

Ook wil ik graag de geboorteakte van mijn opa ophalen in Rheine, is iemand bekend met de instanties aldaar en waar moet ik zijn, wat ben je nodig om de akte op te vragen?

Hartelijke groet, Arni72.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Kijk om te beginnen eens op deze site, betreft meest oudere gegevens, maar misschien kun je bij het vermelde archief informeren>

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groeten,

Heidi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Misschien kun je hier nog iets vinden.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Gr Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Geboorteakten jonger dan 110 jaar liggen bij het Standesamt en zijn in principe niet in te zien. Je zou een mailtje eraan kunnen wagen, of je, als je met een overlijdensakte kunt aantonen dat de betrokkene overleden is en in rechte lijn familie van de aanvrager is, een foto of scan van de Geburtsurkunde kunt krijgen. Ik denk dat je alleen een afschrift kunt krijgen waarop niet meer staat dan wat je vermoedelijk al weet.

Die Geburtsurkunde erhält die Angaben: Vor- und Familienname des Kindes und der Eltern, Geburtsdatum, Geburtsort, Geschlecht des Kindes.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Arni72:

Misschien vind je hier een antwoord op de vraag over het soort arbeid:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

of:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@ Arni72,

Een Duitse genealoog mailde mij n.a.v. mijn antwoord op je vraag het volgende:

'Arni72 soll aber nicht nach einer "Geburtsurkunde" verlangen, sondern nach einer "Kopie" oder einen "Auszug aus dem Geburtenbuch"! Bei einer Urkunde stehen nur die wichtigsten Daten, bei einer Kopie oder Auszug alle Daten, z. B. Anzeigender, Berufe, Wohnorte usw. und sind für Ahnenforscher wichtiger.'

M.a.w. je moet een Kopie vragen en geen Urkunde omdat een kopie een exacte weergave is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dankjewel voor jullie reacties!

@Chris, en die kopie kan ik dus in persoon aanvragen, c.q ophalen bij het Standesamt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ja, maar wel afschriften meenemen die aantonen dat je in rechte lijn afstamt van je grootvader, dwz. dat je vader een kind is van je grootvader en jij een kind van je vader plus een identiteitsbewijs. Voor de zekerheid zou ik eerst contact opnemen met het Standesamt om zeker te weten met welke bewijzen ze genoegen nemen voordat je afreist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...