Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Anne Sjoerds Pelsma x Anna Rijnhout


Gast Andries Koornstra

Recommended Posts

Gast Andries Koornstra

Hallo allemaal.

Hier kom ik niet uit, en een Pelsma-onderzoeker met wie ik correspondeer kan me er geloof ik ook niet mee helpen.

Anne Sjoerds Pelsma, geboren Balk 29 december 1826 (huis nr 174), trouwt Nieuwer-Amstel 14 november 1866 Anna Rijnhout, geboren Amsterdam 13 april 1832, dochter van Gerrit Rijnhout (militair) en Alieda Christiani.

Ik kon verder niets vinden, en ging toen maar bij familysearch kijken, in de veronderstelling dat ze vast waren geëmigreerd. Daar vond ik tot mijn verrassing een zoon, Bernardus Johannes Siebrandus Pelsma, geboren Amsterdam 27 maart 1868.

Het vervolg blijft echter mistig, er zijn ook geen sporen in de Verenigde Staten.

Heeft iemand een idee wat er van dit drietal is geworden?

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hun zoon is reeds op jonge leeftijd overleden in Nieuwer-Amstel

OVL AKTE:  0121

NAAM:  PELSMA

VOORNAMEN:  Bernardus Johannes Siebrandus

OVLDATUM:  01-06-1869

OVLJAAR:  1869

LEEFTIJD:  1 jaar

GEBPLAATS:  Amsterdam

OPMERKING:  //

met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Meteen maar even door:

BS Overlijden Nieuwer-Amstel

OVLAKTE:  0179

NAAM:  RIJNHOUT

VOORNAMEN:  Anna

OVLDATUM:  25-08-1869

OVLJAAR:  1869

LEEFTIJD:  37 jaar

GEBPLAATS:  Nieuwer-Amstel

met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Bedankt voor de snelle reactie(s) Bart. Een trieste afloop dus, voor moeder en zoon, en vader Anne opnieuw spoorloos. Ik had die Anne steeds als zoekterm gebruikt, en heb daardoor deze twee overlijdens gemist!

groet, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik kom het overlijden van de vader niet tegen in de overlijdenstafels van Nieuwer Amstel tot 1912. Mogelijk is hij vertrokken naar zijn oorsprong. Het bevolkingsregister kan duidelijkheid geven. Het bevolkingsregister van Nieuwer Amstel bevindt zich bij het stadsarchief Amsterdam.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Ja, als hij in 1912 nog leeft moet hij wel erg oud zijn geworden, een vertrek met onbekende bestemming is dan waarschijnlijker. Hij komt niet terug naar Friesland, in elk geval. En inderdaad het bevolkingsregister kan me verder helpen.

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik moest even zoeken naar de ouders van Anne, Sjoerd Durks Pelsma en Rigtje Jurns Visser, om te kijken of Anne een broer had met de naam Reinder, geb 11 augustus 1836 in Friesland.

Het blijkt echter te gaan om Reinder, zoon van Klaas Wybes Pelsma en Willemke Willems Steenbeek, hij is getrouwd 9 maart 1884 in Eikhart met Anna de Boer.

Volgens Allefriezen trouwde hij in 1864 met Dirkje Romkes van Helder.

Reinder vestigt zich in Union, Eikhart, Indiana US, met zijn kinderen. De jongste is John Reinder Pelsma, geboren 26 april 1878 Indiana, overleden Kansas oct 1962, in 1918 schreef hij een boek, Essentials of debate.

Voorzover ik kan zien was Reinder de grondlegger van de familienaam Pelsma (ook gelezen als Pelsena) in Amerika.

Reinder overleed in 1919:

The Fort Wayne Journal-Gazette

Saturday, November 29, 1919

Fort Wayne, Indiana

GOSHEN, Ind., Nov. 28- Using an old tie for a noose, Reinder Pelsma, 83, committed suicide at the home of his daughter, Mrs. Samuel Firestine of this city, by hanging himself to a bed post. Mrs. Firestine early this morning found the dead body of her father. He was strangled to death after placing the tie about his neck and tieing it to the post in such a manner that choking was inevitable. Mr. Pelsma had long been in poor health. Two sons and three daughters survive.

De grootvader van Anne en de overgrootvader van Reinder was Durk Pietersen Pelsma

Misschien is het helemaal niets, omdat er geen spoor is van Anne, maar wilde het toch noemen.

bericht later gecorrigeerd en aangepast

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Dank Ludmilla.

Een tragisch eind van deze Reinder. Van vader Klaas zijn er twee zussen in 1854 geëmigreerd:

1. Hiske Wiebes Pelsma, met haar man Ale Alberts Smink. Ale wordt Ellis. Hij ligt begraven in Goshen (ook Elkhart County - Indiana), overleden op 26 november 1874. Hiske leeft volgens de census nog in 1870, ik heb haar overlijden niet kunnen vinden.

2. Pietertje Wiebes Pelsma, met haar man Fekke Fekkes Postma. Fekke wordt boer in New Paris, om de hoek van Goshen. Hij overlijdt volgens diverse familypages op 20 januari 1875, maar ik heb die aantekening niet met een bronmelding bevestigd gezien.

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Wel grappig dat je met geëmigreerde Pelsma's komt. Ik heb ook geprobeerd Anne in de Verenigde Staten te spotten. Niet gelukt dus!

groet, Andries.

PS. Ik maak m.b.t. de emigranten een aparte vraag op het subforum Noord Amerika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Hallo allemaal.

Een kleine update over Anne Sjoerds Pelsma. Volgens het bevolkingsregister van Nieuwer-Amstel gaat hij na het overlijden van vrouw en kind op 23 juni 1870 (terug) naar Balk.

Helaas, hij wordt daar niet ingeschreven, zodat we echt met een doodlopend spoor zijn komen te zitten. Het lijkt dat alleen een toevalsvondst helderheid kan brengen.

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

mmmm, wat je dus nooit moet doen..is onverwacht op een kruisje klikken zodat alle vensters sluiten...  Ik was bezig met je toevalstreffers, via het Genver proberen en het CBG kwam ik eerst de naam de naam Sjoerd Dirks Pelsma tegen, het speelt zich dan af in Workum, hij is grofsmid. Door een toevals treffer kwam ik de naam Haneman  of Maneman tegen, in samenhang met o.a.een Bernardus, geboren ruim voor de door jouw gezochte. Zij vertrokken naar Schagen. Voor mij opvallend dat die Haneman of Maneman... ook grofsmid was.

In Balk komt Anne Sjoerd niet voor...maar kan het zijn dat hij familie is van de door mij helaas weggeklikte personen en dus naar Workum of Schagen is gegaan.

Zal nog proberen het terug te vinden...maar jah...je klikt wat af op een middagje 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_pulling_hair.gif" alt="default_pulling_hair.gif">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Sjoerd is in ieder geval gegaan naar een plaats die nog niet de overlijdens in "wiewaswie" heeft gestald. Binnen of buiten Nederland. Ik heb zo'n idee dat er in Nederland nog wel aardig wat mist ... Het hooibergmodel blijft mijns inziens van toepassing bij deze kwestie!

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...