Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Churitz


Robert Leukfeldt

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Ik heb deze vraag ook al op andere fora geplaatst, maar kom nergens verder. Maar wie weet....

Ik ben op zoek naar Friedrich Wilhelm Churitz.

hij huwde op 12-12-1888 met Emma Adolphina Leuckfeldt (in Arnhem)

hij is geboren op 30-12-1861 te Kalwitz

Ze kregen meerdere kinderen, waarvan de meesten kort na de geboorte zijn overleden.

Van de volgende 2 heb ik echter nooit een overlijdensakte gevonden:

Emma Wilhelmina Sofie  geboren in 1889 (wageningen)

Adolphina Hedwig geboren in 1891 (wageningen)

De andere kinderen zijn na deze data geboren en dus vroeg overleden.(wageningen en arnhem)

Alle gegevens rondom ouder, broers en zusters van Churitz en van Leuckfeldt zijn mij bekend (zie www.leukfeldt.nl)

Het laatste wat ik weet betreft een advertentie uit ik meen 1898 (maar kan ook 95 zijn, kan dit niet zo snel terug vinden) over een faillisement van zijn kapperszaak en over de verkoop van een kapperszaak wegens vertrek naar het buitenland.

Ze zijn dus rond die tijd waarschijnlijk vertrokken. In het tijdschrift Die Welt uitgave 1907 kom ik een aantal keren de naam Churitz tegen, verblijvende in Argentinie. Er staan echter allen voorletters bij de naam Churitz. Navraag in Argentinie leverde helaas verder niets op, enkel dat daar de naam Juritz zou kunnen zijn. Maar daarbij moet ik aan tekenen dat Die Welt een blad voor Joden was en Churitz en zijn vrouw dat volgens mij niet waren.

Verder komt er in Ancestory wel een Churitz voor, maar volgens mij was daar geen relatie mee. Ik ging er destijds echter vanuit dat ik alle kinderen van hen had, de 2 levenden die ik noemde heb ik as onlangs gevonden, maar mijn abbo op ancestory is verlopen.

Heel verhaal, maar wie weet komt er iets uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bijgaand het faillissement als tapper en koopman:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Bijgaand de advertentie van de verkoop kapperszaak:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Correctie link verkoop kapsalon

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Hypo,

Bedankt voor het zoeken...maar ik had denk ik nog duidelijker moeten zijn. Deze gegevens had ik al, ik wist echter alleen de data even niet zo snel te vinden.

Voor andere zoekers, ik zoek dus waar ze zijn gebleven na ca. 1900

(tapper zal overigens kapper zijn geweest)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Robert,

Welkom,

Dit StamboomVragenForum heeft ook de service om te (laten) zoeken in Ancestry.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Helaas heb ik geen passende gegevens gevonden.

Wat zegt het bevolkingsregister van Wageningen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Voordat er nog meer mensen gaan zoeken:

Bevolkingsregister Wageningen zegt dat ze op 30 mei 1894 naar Arnhem zijn vertrokken.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Ludmilla:

Nou, zover ik weet zijn ze vanuit Wageningen naar Arnhem gegaan. Kaarten die ik via het CBG  heb gevraagd van Wageningen en Arnhem leveren rondom Churitz verder niets op. Door die advertentie van verkoop wegens vertrek naar het buitenland, ben ik me daar op gaan richten. Maar ook dat leverde niets op. Via ANcestory kwam ik wel op 1 churitz in de u.s.a. Maar... ik was lid destijds van Ancestory, ik heb echter volgens mij niet naar die persoon gekeken of ik vond niets nuttigs. Ik wist toen nog niet van de 2 eerste kinderen van Churitz en had me idd al voorgenomen mijn opgeslagen bestanden nog eens door te nemen en van dat fraaie aanbod hier gebruik te maken.

Joke: ook dat klopt, maar helaas ..daarna dus geen spoor meer

Bedankt voor het meedenken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De kaarten van het CBG zal niets hebben opgeleverd omdat het gehele bevolkingsregister van Arnhem tijdens WWII verloren is gegaan.

Wel is het mogelijk om in het Gelders Archief te kijken in de adresboeken op naam van de hoofdbewoner.

Het zijn dus twee dochters die je zoekt, ze waren nog jong toen de kapperszaak failliet ging; dames in Amerika terugvinden is een probleem zodra ze getrouwd zijn en alleen via de naam van de man te vinden zullen zijn.

De combinatie Churitz/Juritz-Leuckfeldt als ouders gaf geen hits in Ancestry, ik had al gezocht voor je.

Ps voor de zoekers: Kalwitz komt ook voor als Karlovice, Tsjechië

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Ik zoek natuurlijk de twee dochters, maar vooral ook waar de ouders zijn gebleven.

Bedoel je met het gelders archief dat ik daar dus persoonlijk heen zou moeten gaan?

Op amerika kom ik nog even terug, ik zit nu met me eipad en ben daar minder habdig in, maar ik weet dat er in ancestory een John F Churitz staat vermeld. Volgens mij idd geen verband met de door mij gezochte. Vanuit Argentinie heb ik de naam Juritz. Zelf vermoed ik dat ze echter naar duitsland zijn gegaan, Crefeld is volgens mij de plaats waar Churitz een tijdje gewoond heeft. Maar ook denk ik aan Heringen,Niederspier en Langensalza. Daar kwamen de ouders van zijn vrouw vandaan. Maar misschien heb ik gewoon pech...en is er niets terug te vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Arnhem is de laatste plaats die bekend is dus het Archief van die plaats lijkt me dan de meest logische plek voor een bezoek?

De gegevens van John F Churitz in Ancestry betreft een militair 15th Infantery index May 1899 en het is maar de vraag of de naam Churitz is geschreven.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Verder vraag ik me af hoe je komt aan de geboorteplaats Kalwitz / Karlovice Tsjechië omdat Familysearch aangeeft Duitsland, Kalkwitz-Brandenburg,

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Bedoel je dat Friedrich Wilhelm Churitz in Crefeld gewoond heeft en hij na de verkoop van zijn kapperszaak mogelijk terug is gegaan naar Duitsland?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

wat denk je hier van ?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

ik moet even zoeken hoe ik hier plaatjes kan toevoegen, Crefeld heb ik gevonden Wageningen. Zal morgen de link op zoeken.

De amerikaanse namen die je geeft ken ik vaag, maar hoofd van de familie mbt Leuckfeld was ene Charles en dat klopt weer niet met de rest van wat ik weet. Stom genoeg heb ik die aktes destijds daarom verder nooit vastgelegd.

Friedrich Wilhelm zijn vorige woonplaats was volgens die akte uit Wageningen dus Crefeld, vandaar dat ik denk dat hij die richting opgegaan is.  De vader van zijn vrouw Emma kwam ook uit Duitsland. In die advertentie van verkoop is sprake van het buitenland en daar Amerika mij eigenlijk geen aanknopingspunten geet, buiten de naam die jij geeft...

Kalwitz heb ik ooit gezicht en vond dat in het huidige Tsjechie, maar ik zal de aktes nog eens nalezen...

Kan ik aktes hier ook zichtbaar maken of moet dat in een bestand aangehangen??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Robert,

[quoteCrefeld heb ik gevonden Wageningen. Zal morgen de link op zoeken.

]

Die moeite kun je je besparen want de link staat al in mijn bericht.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Joke,

Gisteren lukte het mij niet om jouw gegeven link te openen, vandaag wel een keer gelukt en ik zie dat het de akte is waaruit ik heb gehaald dat Churitz in Crefeld heeft gewoond.

Er staan wel een paar kleine vreemde dingen voor mij in, zo staat Charlotte Wilhemina Leichfeldt, de zus van Emma Adolphina hier ook als kind vermeld. Maar dat was dus niet zo, zij staat elders in Wageningen ook vermeld in het gezin van haar man Van Cruijsen. De jongste dochter van Emma en Churitz heeft als vermelding modiste, lijkt me sterk op die leeftijd :-)

Ludmilla,

Ik denk dat ik destijds van Karlovice ben uit gegaan en dat ligt in het huidige Tsjechie, maar denk dat ik dat dus maar moet aanpassen op mijn website.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@ robert

Wat dacht je hier van?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

of hiervan?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

[img 403]

Het gaat hier toch om de familie Carl Churitz en Christiane Schwitzke?

Ik heb ook maar een kaartje toegevoegd.

Veel succes met je speuractie.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Archie,

Ja, die gegevens zijn mij bekend. Zoals al aangegeven ik heb eigenlijk alles van hem, zijn ouders etc.

Zijn ouders zijn kort na zijn geboorte overleden, ik weet dan niet waar hij toen woonde. Crefeld is de volgende aanwijzing die ik dan heb.

Op een of andere wijze heb ik ooit Karlovice of zoiets als geboorte plaats gehad, vandaar het Tsjechie. Maar heb ondertusen begrepen dat ik die fout al veel eerder had moeten herstellen. Deels had ik dat al eens gedaan op mijn website, maar is verder aan mijn aandacht ontsnapt.

Bedankt voor het meedenken.

Nb ik heb eerder niet karlovice maar kalovice geschreven zie ik net op een pagina van mijn website

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Heb dit weekend nog eens weer een aantal zaken doorgenomen en blijf helaas nog steeds steken. De akte die Ludmilla gaf is volgens mij ook geen "hit", dacht ook even...een Kullick en een Leuckfeld...  maar helaas dus.

Op dit moment denk ik dat ze niet naar Amerika zijn gegaan en ook Argentinie valt voor mij af. Graag zou ik echter een tip ontvangen hoe en waar ik info over Krefeld in die tijd kan krijgen. Ik heb al wel gezocht, maar schiet nog niet echt op. Duisters zijn altijd heel grundlich, maar wij zijn toch iets beter met archieven denk ik 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...