Member Group Archie Posted February 22, 2013 Member Group Share Posted February 22, 2013 Er staat mij bij dat ik nog niet zolang geleden een stukje heb gelezen van of over iemand die bijzondere (of wellicht minder bijzondere) combinaties verzamelde van de achternaam met het uitgeoefende beroep. Ik noem maar wat: Joop Kwast, beroep schilder. Jan van de Roest, autoverkoper. Misschien weet u hier iets meer van? Ik trof een getuige aan bij een huwelijk in Hoogland (1812 # 9) en die heette Jan Hak. U kunt het bijna al raden, hij was schoenmaker. Wie heeft er nog meer voorbeelden c.q. wie helpt me op weg? mvg Archie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Maikel Galama Posted February 22, 2013 Member Group Share Posted February 22, 2013 Hoi Archie, misschien heb je iets aan de onderstaande site: Please login or register to see this link. Please login or register to see this link. Groetjes, Maikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Masje II Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Heeft de familienaam Hak iets met beroep schoenmaker te maken. Ik denk het niet, veel eerder van een patroniem. Men kan niet zomaar een familienaam aan een plaats of beroep koppelen. Bijvoorbeeld: familienaam Baardewijk is niet afgeleid van de plaatsnaam Baardwijk maar van een boerderij in de Alblasserwaard. één familienaam Van Genderen in de Alblasserwaard/Vijfheerenland is niet afgeleid van de plaatsnaam Genderen maar van de plaatsnaam Gendringen. Er wonen daar ook families Van Genderen die wel een link hebben naar de plaats Genderen. En zo zijn er nog honderden voorbeelden te noemen. Men moet je ook verdiepen in de geschiedenis, streektaal, laatste woonplaats van de oudste naamdrager, enz. mvg, Masje II Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group RichardK Posted February 23, 2013 Member Group Share Posted February 23, 2013 Ach, je moet hier niet zo zwaar aan tillen, denk ik. Het heeft geen betrekking op vaststelling van afstamming of herkomst van de naam, maar het is meer een soort humor. Als je architect bent en je heet Rothuizen, dan kan je daar een probleem mee hebben. Zie bijvoorbeeld: Please login or register to see this link. Maar aan de andere kant kun je je naam ook gewoon zo houden als hij is, zoals een fysiotherapeut die Spit heet. Het is maar net wat je zelf wil of wat er in de omgeving geaccepteerd wordt. Als iemand gaat verhuizen, kun je wel een cultuurschok zien. Iemand met de naam Naaktgeboren die in zijn geboorte-omgeving geen probleem heeft, zal bij verhuizing naar een grote stad wel wat reuring kunnen verwachten. En dan heb je natuurlijk ook nog de historische bijnamen, die ook niet altijd even vleiend waren. Zo kwam ik in een notariële akte in Amsterdam rond 1710 een verwer (=schilder) tegen die werd opgevoerd als "bijgenaamt de Cladder". Groeten van Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Archie Posted February 23, 2013 Author Member Group Share Posted February 23, 2013 @RichardK Allereerst bedankt. Ik had het niet beter kunnen verwoorden. @Masje II Het spijt me te moeten zeggen, maar wellicht dat goed het startbericht lezen uitkomst had gebracht over de bedoeling. Dit bericht staat niet voor niets bij Genea Café Er staat een voorbeeld bij. Bovendien wordt er uitgelegd wat de bedoeling is. Iets dergelijks, maar dan met een "wetenschappelijk" doel zou ik ergens anders hebben ondergebracht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Robert Leukfeldt Posted March 6, 2013 Member Group Share Posted March 6, 2013 Leuk topicje, ik verbaas me altijd weer over de toevalligheden met namen. Bij tussen kunst en kitsch zitten soms ook leuke overeenkomsten...maar kan dr niet zo snel op komen. Zal eens zoeken, vor dit niet al te serieuse onderwerp. aarderwerk en zilverberg werken daar aan mee Please login or register to see this image. /emoticons/default_jaja6.gif" alt="$#"> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group priegel Posted March 6, 2013 Member Group Share Posted March 6, 2013 goudriaan is een dorpje gehucht en daar komt mijn moeders kant vandaan, alleen haar opa werd opgeschreven met gouderjaan, dus zei heette gouderjaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Peter Miebies Posted March 11, 2013 Member Group Share Posted March 11, 2013 Volgens Wikipedia heten dergelijke namen aptoniemen. Ze zouden zijn afgeleid van het Latijnse aptus, "geschikt" en het Griekse onuma, "naam". Zo'n combi van Latijn en Grieks vind ik op zich al wat vreemd, mijn vraagtekens bij zo'n naam nemen alleen maar toe omdat 'aptoniem' ook niet in (mijn) Van Dale staat en evenmin in het etymologisch woordenboek, ook van Van Dale. Het lijkt me dus een knutselwoord (staat ook niet in Van Dale Please login or register to see this image. /emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">) voor een liefhebberij waar ik me ook wel mee bezig houd. Hoe dan ook, in Wikipedia staat een hele serie van die namen: Please login or register to see this link. . Eén van de mooiere die ik ken is die van een oogarts (in het Haagse Bronovo-ziekenhuis?) n.l. I.C. Notting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group RichardK Posted March 11, 2013 Member Group Share Posted March 11, 2013 Dag Peter, Je schrijft: Zo'n combi van Latijn en Grieks vind ik op zich al wat vreemd Wat is daar vreemd aan? Ga jij nooit ergens naartoe in een automobiel? Van autos (Gr) en mobilis (lat) Het wordt pas vreemd als je dat gaat omdraaien, door ipsos (Lat) te combineren met kinetos (Gr) Zo van: "Schat, ik neem de ipsekineet om boodschappen te doen" Groeten van Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Peter Miebies Posted March 13, 2013 Member Group Share Posted March 13, 2013 Dag Richard, Εδώ εκδικείται το γεγονός ότι Ï€Î¿Î»Ï Î»Î¯Î³Î± κλασικά μου κατάÏτιση υψηλής σχολείο συστατικά που πεÏιÎχονται. Please login or register to see this image. /emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20"> Maar dat het woord 'aptoniem' niet in (mijn) 'van Dale' voorkomt, blijft vreemd. Gr. Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Archie Posted March 13, 2013 Author Member Group Share Posted March 13, 2013 @RichardK Maar met de auto gaan, dan ben je toch al mobiel? Of dacht je dat dat nou weer Handy was? Dat ligt meer in de lijn van onze oosterburen. Maar goed ik dwaal af. en @ Peter Veel plezier beiden met deze discussie over het griekse latijn of het latijnse grieks of een samensmelting daarvan. Het beste lijkt me om gewoon te genieten van aardige combinaties van achternaam met beroep. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Peter Miebies Posted March 13, 2013 Member Group Share Posted March 13, 2013 @Archie Ach, dit is het Café en in dat soort omgevingen komen wel meer oeverloze discussies voor... Please login or register to see this image. /emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> Gr. Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted March 13, 2013 Member Group Share Posted March 13, 2013 In het Genea Cafe mag veel koffie gedronken worden *&& maar deze vond ik zojuist: Please login or register to see this link. Beroep:Schipper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Peter Miebies Posted March 13, 2013 Member Group Share Posted March 13, 2013 @Ludmilla met zo'n naam en dan uit Terneuzen komen... Gr. Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group RichardK Posted March 13, 2013 Member Group Share Posted March 13, 2013 @Peter: Dat gebrek kun je natuurlijk op latere leeftijd wegwerken door Asterix & Obelix te lezen, in elk geval voor wat betreft het Latijn. Groeten van Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts