Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

[Utrecht/Zeeland]Anthonij (Thonis) Beukelaar


addm

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Beste stamboomforummers,

in mijn kwartierstaat het volgende echtpaar:

Anthonij (Thonis) Beukelaer

* Onbekend † na 4 maart 1797, voor maart 1817 Nieuwerkerk

getrouwd, mogelijk te Veere tussen 1771 en 1776, met:

Hubrijntje (Hubrina) Landegent

bapt 25-12-1751 Dreischor  † ca 1786 Nieuwerkerk (?)

Ouders: Jan Landegent en Janna Stoute

Zij krijgen in 1781 te Nieuwerkerk een dochter Joppa Beukelaar, welke op 12-01-1783 te Bruinisse wordt gedoopt.

Van Thonis weet ik dat hij van Heusden kwam, maar daar is hij schijnbaar niet geboren. Nu ben ik Thonis ook al eens tegengekomen als Thomas Marinusse Beukelaar. Bij verder onderzoek liep ik tegen de mogelijkheid dat Thonis een zoon is van de utrechtse Marinus Adriaanse Beukelaar, predikant te Oudelande ca 1749.

Wie kan me verder helpen om deze aanname te bevestigen en wie weet meer informatie over deze Marinus Adriaanse Beukelaar boven water te krijgen? Ook bonuspunten voor de overlijdensdatum en plaats van Hubrina Landegent en de overlijdensdatum van Thonis Beukelaar.

Alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je schrijft "getrouwd, mogelijk te Veere tussen 1771 en 1776", kun je uitleggen waarom je dat denkt? Welke bronnen heb je al doorgenomen (om dubbel zoekwerk te voorkomen)?

Op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

wordt het overlijden vastgelegd van Neeltje Beukelaar, 15 jaar oud, wonende te Nieuwerkerk. Niet duidelijk of dit hun dochter is.

Op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

wordt het overlijden vastgelegd van hun dochter Janna, 68 jaar oud, geboren te Nieuwerkerk

De dopen van deze personen niet gevonden in Nieuwerkerk, ook het huwelijk Thonis niet in Nieuwerkerk gevonden maar daar moet ik bij zeggen dat het heel erg onduidelijk is geschreven en te ontcijferen.

Kan het zijn dat Thonis is hertrouwd in

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

?

en er is daar meer te vinden....

Over Marinus Adriaan Beukelaar is meer bekend, zie o.a.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Uit zijn tweede huwelijk is dan dochter Cornelia, zij trouwt

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

waaruit zijn overlijden blijkt en haar broer Leendert getuige is.

Ik denk dat je zo veel meer kunt vinden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Thonis is inderdaad in 1788 met Maria Lukart hertrouwd. Bij het huwelijk van hun dochter Cornelia op 16 april 1817 is hij reeds overleden.

De aanname dat het huwelijk van hubrina en thonis ergens tussen 1771 en 1776 heeft plaatsgevonden is gebaseerd de leeftijd van Hubrina (21 jr in 1771 wat vlgns mij daar destijds de minimum leeftijd om te trouwen was (kan ik mishebben) en het geboortejaar van hun 1e kind Janna (1776). Waarschijnlijk zal het ergens rond 1775 uitkomen.

De mogelijkheid dat  dit huwelijk in veere zou zijn geweest is een oude aantekening van mezelf. Destijds had ik daar geloof ik wel een reden voor echter wat die reden was kan ik je niet meer vertellen. In wat er aan dtb van veere beschikbaar is vind ik niets terug. In Heusden (waar Thonis vandaan kwam) zijn ze ook niet in de dtb terug te vinden.

Indien Thonis in Oudelande is geboren kan het ook zijn dat ze daar dan getrouwd zijn. Daarvan zijn volgens mij geen dtb van.

Het zou ook goed kunnen dat ze gewoon in Nieuwerkerke getrouwd zijn, daar ken ik ook geen dtb van (voor trouwen 1771-1776). Ook in het overlijdensboek 1806-1810 van Nieuwekerke vinden we Thonis niet terug (ook na 1810 vinden we geen overlijden van Thonis in nieuwerkerke). Wel Neeltje Beukelaar in 1809 inderdaad. Als dat zijn dochter is dan is dat een goede aanwijzing dat Thonis ergens tussen 1797 en 1805 daar overleden is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik realiseerde me wel dat als Janna en Joppa de eerste twee dochters van Hubrina en Thonis waren, Janna vernoemd is naar haar oma aan moederszijde, zou haar oma aan vaderszijde dan logischerwijs Joppa moeten hebben geheten?

Ik heb nog geen echtgenote gevonden voor Marinus Adrianus Beukelaer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
VII-e : Jacob Johannesse van Graefeyland, landbouwer op Ruimzicht te Nieuwerkerk, gedoopt te Zierikzee op 16 maart 1766 (Bron: AF), overleden aldaar op 2 mei 1810 (Bron: AF), zoon van Johannis Jacobs van Graafeiland (VI-d) en Elizabeth Jacobs Stoutjesdijk.

Jacob is ondertrouwd te Ouwerkerk op 31 mei 1799 (Bron: AF) en getrouwd te Nieuwerkerk op 19 juni 1799 (Bron: AF) met Maria Isaacsdr. Luikaart, geboren te Nieuwerkerke op 22 augustus 1762 (Bron: AF), gedoopt te Kerkwerve op 25 augustus 1762 (Bron: AF), overleden te Nieuwerkerk op 15 juli 1842 (Bron: AF), dochter van Isaac Jacobsz. Lucaart en Geertje Cornelisdr. Gertse.

Maria was weduwe van Thomas Marinusz. Beukelaer, overleden te Nieuwerkerk in het jaar 1797. Maria is later getrouwd te Nieuwerkerk op 30 juli 1813 met Pieter Jansz. Tjoeke, landbouwer op Ruimzicht te Nieuwerkerk, gedoopt te Bruinisse op 31 oktober 1773, overleden te Nieuwerkerk op 12 december 1831, zoon van Jan Thonisz. Tjoeke en Maria Andriesdr. Walbeke. Pieter was weduwnaar van Willemijntje Gerse.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Volgens deze bron is Thonis in 1797 overleden in Nieuwerkerke. Dat zou dan wel na 4 maart moeten zijn geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Uitstekende suggestie, maar laten nou net de huwelijkse bijlagen van 1812 en 1813 niet aanwezig zijn. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sad.png" alt=":(" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/sad@2x.png 2x" width="20" height="20">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook al in de bijlagen gekeken van het huwelijk van hun dochter Cornelia op 16 april 1817.

Beuckelaar in Heusden kan ook vermeld zijn als: Bueckelaer of Boekelaar en andere kleine varianten.

Neem ook de omliggende dorpen zoals Herpt, Oudheusden, Doeveren, Elshout erbij. Hij kan ook in een van deze plaatsen zijn gedoopt. In het Land van Heusden had deze familie aanzien.

Zou mogelijk zijn dat er een stamboom is gepubliceerd in "Met Gansen Trou" van Historische Vereniging Onsenoort (zie hun website) en/of GMWBB. Eventueel een gerichte oproep op het forum van BHIC kan ook een optie zijn.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Van:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Marinus Beukelaar Marinus1,2,3,4,5,6 Corneliszn (Cornelisz1,2,3,5,6) Beukelaar1,2,3,5,6, ged. te Burgh op 7 feb 1723 (getuige: Lena Mattheuse)4, ovl. voor 31 jul 1776.

Aanvullende informatie over: Marinus Corneliszn Beukelaar.

De relatie met de ouders is gebaseerd op aanwezigheid van een doopgetuige.

    Vader:

    Cornelis4 Mattheuszn (Mattheusz4) Beukelaar, otr. te Burgh op 10 apr 1722.

    Moeder:

    Jobje (Joppa) Cornelisdr den Boer (ook wel: Boers), dr. van Cornelis Jobszn den Boer en Jobje Cornelisdr Nelevaer, tr. (1) met Jan Meertenszn van der Meet. Uit dit huwelijk 3 kinderen, tr. (3) met Cornelis Bartelszn van Dijck. Uit dit huwelijk geen kinderen.

tr. na 5 mei 1754

met

Tannetje1,2,3,5,6 Leendertsdr (Leendertse1,2,3,5,6) Dalebout1,2,3,5,6, geb. (op 31 jul 1776 (otr.): weduwe van Marinus Beukelaar, wonende op Burgsluys), ged. te Op den Westenban op 26 aug 1731, ovl. te Nieuwerkerk (D) op 20 dec 1807, Uit dit huwelijk geen kinderen, Uit dit huwelijk geen kinderen.

Uit dit huwelijk 5 kinderen:

naam geb. plaats ovl. plaats oud relatie kinderen

1 Joppa ~1754 Burgh 0 0

2 Cornelis *1756 Burghsluis 0 0

3 Leendert *1757 Burghsluis 0 0

4 Jan *1758 Burghsluis †1759 1 0 0

5 Jan *1759 Burgh 1 2

Bronnen:

1. Burgh klapper op dopen, RAZ, GA nr. 805, Berrevoets/Leijdekker, januari 1998, p. 47, Burgh, van 1702 tot 1810

2. Burgh klapper op dopen, RAZ, GA nr. 805, Berrevoets/Leijdekker, januari 1998, p. 47, Burgh, van 1702 tot 1810

3. Burgh klapper op dopen, RAZ, GA nr. 805, Berrevoets/Leijdekker, januari 1998, p. 47, Burgh, van 1702 tot 1810

4. Burgh klapper op dopen, RAZ, GA nr. 805, Berrevoets/Leijdekker, januari 1998, p. 17, Burgh, tussen 1702 en 1810

5. Burgh klapper op dopen, RAZ, GA DTB 805, Berrevoets/Leijdekker, januari 1998, p. 47, Burgh, van 1702 tot 1810

6. Burgh klapper op dopen, RAZ, GA nr. 805, Berrevoets/Leijdekker, januari 1998, p. 47, Burgh, van 1702 tot 1810

7. Burgh klapper op dopen, RAZ, GA nr. 805, Berrevoets/Leijdekker, januari 1998, p. 33, Burgh, van 1702 tot 1810

Joppa in bovenstaande stamreeks is in onecht geboren ca 1754. Aangegeven staat dan ook dat het huwelijk na 1754 zou hebben plaatsgevonden. Anthonij is circa 1750 geboren. Kijkend naar vernoemingen lijkt het me dat dit niet de vader van Anthonij is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De gegevens komen uit twee verschillende stambomen, probeer beide samenstellers er van met je vraag te confronteren.

Anthony/Thonis/Thomas Marinuszoon...

Ik denk dat je iets te vroeg conludeert dat hij niet de zoon zal zijn van Marinus op basis van de vernoeming.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Alleen op basis van vernoeming is misschien wat te kort door de bocht, echter de doopboeken van Burgh doorbladerend kom ik inderdaad Joppa's doop tegen op 9 mei 1754 als onecht kind. De volgende vermelding is Cornelis in 1756, de ouders zijn dan kennelijk al gehuwd. Daarom acht ik de kans dat ze enkele jaren voor de geboorte van Joppa ook al een onechte zoon hebben verwekt tamelijk klein.

Qua vernoeming: Joppa, vernoemd naar oma vaderszijde. Cornelis, vernoemd naar opa vaderszijde. Leendert, vernoemd naar opa moederszijde. Naar wie Jan is vernoemd wordt me niet duidelijk, misschien naar de 2e echtgenoot van oma vaderszijde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...
  • Forumleden Groep

Een jaar later maar toch, ook ik doe onderzoek naar Beukelaar. Tref veel overeenkomsten aan in de namen die genoemd worden. Tot nu toe kom ik ze door heel Nederland tegen!! Dit omdat het inderdaad veelal predikanten zijn. Wellicht is dit een ingang / www.geldersarchief.nl

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ede

Lidmaat Lidmaat A. Marinus Beukelaer, 00-00-1700

Inschrijfdatum: 

00-00-1700

Inschrijfplaats: 

Ede

 

Kerkelijke gemeente :  Ede

 

Lidmaat of gevormde: 

A. Marinus Beukelaer 

Toegangsnummer:  0176

Inventarisnummer:  585

Pagina:  182

 

Volgnummer op pagina:  19 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...