Jump to content

Heinenberg-Doornspijk

Guest Masje II

Recommended Posts

Guest Masje II

Geachte leden,

Graag zou ik meer willen weten over dit echtpaar.

Daniel Heinenberg zou zijn geboren (volgens overlijdensakte) te Munden (mogelijk hedendaagse Minden?) in Pruissen.

Zoon van Willem Frederik Heinenberg en Grietje Wevering.

Overleden Hoogblokland 11 januari 1848 om 5.00 uur.

Huwde ? Niesje Doornspijk

Zou geboren kunnen zijn in Ermelo (Gelderland) volgens gegevens op internet ongeveer 1759

(heb in de DTB NG van Ermelo haar geboorte niet kunnen vinden) = Bron: Den Braber

Dochter van Harmen Doornspijk en Jannige NN (volgens haar overlijdensakte)

Overleden Hoogblokland 21 maart 1930

Voor zover bekend hun kinderen:

Hun eerste kind Hendrika Heinenberg is geboren te Otterlo 29 november 1797

Hun tweede kind Daniel Heinenberg is geboren Arkel ongeveer 1802

Hun derde kind Heimen Heinenberg is geboren Arkel 6 september 1806

Indien ik de overlijdensakte van Niesje Doornspijk goed heb kunnen nazien zou haar geboorteplaats ook Armeloo (gelegen in de provincie Gelderland) of zoiets kunnen zijn. Het staat zó krap tegen elkaar aangeschreven en door de tand des tijds niet al te duidelijk te lezen.

Mijn vragen:

Waar en wanneer is Niesje Doornspijk geboren?

Waar en wanneer is het echtbaar Heinenberg-Doornspijk getrouwd? (staat daarbij ook waar hij vandaan kwam?)

Hadden ze vóór 1802 nog meer kinderen gekregen dan alleen Hendrika in 1797?

Bij voorbaat hartelijk dank.

mvg, Masje II

• Member Group

Masje II,

Münden, dat zal zijn Münden in de Provincie Hannover, welke provincie tot Pruisen behoorde van 1866-1946, zie

Please login or register to see this link.

zie ook Google-earth.

• Member Group

Ik zie dat je gegevens van een genealogiesite komt, en dat de samensteller die gegevens heeft overgenomen van familysearch, daar staan nog wel eens fouten op. Op de andere site van de mormonen

staat een Johann Gerhard Daniel Heineberg, doop 14-09-1770 te Minden, zv Friderich Wilhelm en Margaretha Elisabeth Webers.

Misschien dat het niets is, maar toch...

Guest Masje II

Ramon,

Heel hartelijk dank voor de beantwoording van enige vragen, dat ik zeer zeker kan gebruiken.

Had wel een vermoeden dat het Munden nabij Hannover zou kunnen zijn of Munden in de deelstaat Hessen.

Maar ging toch voor Minden, omdat het voor mij op dit moment logischer was.

Nog een correctie op mijn vraag.

Het overlijden van Niesje (van) Doornspijk is niet: 21 maart 1930, maar 21 maart 1830

mvg, Masje II

• Member Group

Tja, dat leek me ook logisch, een kniesoor die daar over valt.

Het is moeilijk zoeken online. Ik denk dat het Gelders Archief toch de juiste bron zal zijn, uitgaande van de gegevens die je wel als zeker hebt. Het "eerste" kind is geboren in Otterlo, daar zou gezocht kunnen worden naar meer gegevens, een akte van indemniteit, lidmatenregister. De voornamen van kind 2 en 3 lijken me ivm vernoeming logisch, Hendrika als eerstgeboren dochter minder, mogelijk dat er nog kinderen voor zijn geboren, maar dat zul je misschien zelf ook bedacht hebben.

Sukses.

Guest Masje II

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_thankyou4.gif" alt="B-22">

Bij deze wil ik alle personen heel hartelijk danken voor alle toespelingen en suggesties om meer te weten te komen over de Nederlandse stamvader Daniel Heinenberg, en zijn vrouw Niesje (van) Doornspijk

De stamvader van deze Nederlandse tak, Daniël Heinenberg, komt volgens zijn overlijdensakte uit het Pruisische Münden. Twee plaatsen komen daarvoor in aanmerking: Han. Münden (Nedersaksen) en Minden (Westfalen), beiden plaatsen gelegen aan de Weser. Er is nog wel een derde Münden (Hessen) die niet in aanmerking komt, omdat het in die periode niet tot het Pruisische grondgebied behoorde.

Volgens kenners, zou de familie Heinenberg het meest voor de hand liggend uit Han. Münden afkomstig kunnen zijn, dat in de achttiende eeuw als Münden bekend stond. Ze hebben later deze plaats de naam “Hannover†voorgezet om niet verward te worden met het Westfaalse Münden (Minden), dat meer stroomopwaarts van de Weser is gelegen. In 1972 is het officieel Han. Münden (zoals het staat) gaan heten.

Maar ook Minden (Westfalen) komt zeer zeker in aanmerking volgens dezelfde kenners. Men vindt in die plaats het volgende. Johann Gerhard Daniel Heineberg, gedoopt (Luthers) Minden Stadt Westfalen 14 september 1770 zoon van Friderich Wilhelm Heineberg en Margaretha Elisabeth Webers. Als men de tot nu toe bekende Nederlandse gegevens er naast legt zou men kunnen aannemen, dat de Nederlandse stamvader uit Minden (Westfalen) afkomstig zou moeten zijn. Ook aan de hand van de voornamen van de kinderen die in Arkel zijn geboren. De vraag is nog, waar is het echtpaar getrouwd?

Niesje Doornspijk is in Gelderse Ermelo geboren. In haar overlijdensakte staat dat zij in Armelo (Gelre) is geboren. Armelo is een Nedersaksische uitspraak voor Ermelo. In haar overlijdensakte staan haar ouders vermeld als: Harmen Doornspijk en Jannigje NN. Het zoeken naar deze combinatie in het NG doopboek van Ermelo komt men deze niet tegen. Als men afgaat op de naamsbenoeming van beide ouders komt er geen Harmen of Jannige in voor. Het meest aannemelijk is haar doopdatum van 29 november 1761 als dochter van Heijmen Beersen en Aaltje Maasen woonachtig in het buurtschap Leuveren. Hetzelfde echtpaar had al een Niesje laten dopen op 11 januari 1756, toen woonachtig in het buurtschap Staveren, die jong overleden is. Aangezien er maar twee dopelingen zijn gevonden met de naam Niesje en van hetzelfde echtpaar, staat het onomstotelijk vast dat Niesjen uit 1761 de juiste persoon is. Zeer zeker als haar vader Heijmen heet, dat men generaties lang bij de nakomelingen van Heinenberg-Doornspijk tegenkomt. Hoe men aan de familienaam Doornspijk is gekomen, is mij nog onbekend.

JOHANN GERHARD DANIEL (DANIEL) HEINE(N)BERG, gedoopt (Luthers) Minden Stadt (ook Munden, Pruisen) 14 september 1770; tuinman; overleden Hoogblokland 11 januari 1848 5.00 uur; huwde NIESJEN HEIJMEN DOORNSPIJK, gedoopt NG Ermelo 29 november 1761 (dochter van Heijmen Beerdsen en Aaltje Maasen), overleden Hoogblokland 21 maart 1830

Uit dit huwelijk:

1 Hendrika Heinenberg, geboren Otterlo 29 november 1797; overleden Hoogblokland 8 januari 1880; huwde Hoogblokland 7 mei 1824 Jan Bakker, geboren Noordeloos 2 november 1788 (zoon van Cornelis Bakker en Jannigje Boots), overleden Hoogblokland 26 juli 1845

2 Magrita Heinenberg, geboren Arkel 4 augustus 1800, gedoopt Arkel 24 augustus 1800

3 Daniel Heinenberg, geboren Arkel 10 augustus 1801, gedoopt Arkel 30 augustus 1801; tuinmansknecht; overleden Hoogblokland 16 november 1834 om 9.00 uur; ongehuwd en wonende te Nieuwland

4 Jan Daniel Heinenberg, geboren Arkel 28 maart 1803, gedoopt Arkel 24 april 1803

5 Heimen Heinenberg, geboren Arkel 6 september 1806, gedoopt Arkel 21 september 1806; overleden Hoogblokland in 1878; huwde Nieuwland 30 december 1830 Maria de Jong, gedoopt Leerdam 18 augustus 1805 (dochter van Cornelis de Jong en Maaiken den Besten)

mvg, Masje II

• Member Group

Masje II,

Ik ben blij dat ik je zo snel een voor jou bevredigend antwoord heb kunnen geven, maar ik hoop dat je me niet kwalijk neemt dat ik het zelf wat onzeker vindt. Ik weet niet of ik direct de doop van vader te Minden (is dus geen Han.Münden) als zekerheid zou hanteren; er staat er slechts 1 online genoemd. Het lijkt wel op elkaar, maar toch...

De moeder zal mogelijk gewoond hebben in Doornspijk waardoor haar achternaam is ontstaan. De vernoeming van Heijmen/ Hermen is aannemelijk dat zij de juiste is, maar zekerheid? Het blijven allemaal aannamen. Is het niet verstandig iets meer zekerheden te onderzoeken, zoals in Otterlo of ze daar genoemd worden vóór de geboorte van kind Hendrika, mogelijk een huwelijk daar of waar men vandaan kwam, bezittingen, etc.

Ik wil je vreugde niet bederven hoor, maar ik zou niet over 1 nacht ijs gaan....

/emoticons/default_knipoog3.gif" alt="$">

Guest Masje II

Eerst een correctie betreffende de kinderen van het echtpaar Heinenberg-Doornspijk

Uit dit huwelijk:

Hendrika Heinenberg, geboren Otterlo 29 november 1797; overleden Hoogblokland 8 januari 1880; huwde Hoogblokland 7 mei 1824 Jan Bakker, geboren Noordeloos 2 november 1788 (zoon van Cornelis Bakker en Jannigje Boots), overleden Hoogblokland 26 juli 1845

Magrita Heinenberg, geboren Arkel 4 augustus 1800, gedoopt Arkel 24 augustus 1800

Jan Daniel Heinenberg, geboren Arkel 10 augustus 1801, gedoopt Arkel 30 augustus 1801; tuinmansknecht; overleden Hoogblokland 16 november 1834 om 9.00 uur; ongehuwd en wonende te Nieuwland

Frederik Willem Heinenberg, geboren Arkel 28 maart 1803, gedoopt Arkel 24 april 1803

Heimen Heinenberg, geboren Arkel 6 september 1806, gedoopt Arkel 21 september 1806; overleden Hoogblokland in 1878; huwde Nieuwland 30 december 1830 Maria de Jong, gedoopt Leerdam 18 augustus 1805 (dochter van Cornelis de Jong en Maaiken den Besten)

@ Ramon,

Bedankt voor je uitleg. Het is voor mij een bevredigend antwoord in die zin, dat ik verder kan gaan met het zoeken. Er zijn nog genoeg vraagtekens over. Ik weet het nog niet zeker, maar ik vermoed dat het eerste kind Hendrika, geboren in Otterlo, vóór het huwelijk is geboren. Ik zou echt niet weten naar wie zij is vernoemd. Als eerste kind, zou toch een van beide grootmoeders in aanmerking komen. Zal toch eens in de DTB's van Arkel en Otterlo en omgeving gaan bekijken voor haar doop en het huwelijk van Daniel en Niesjen.

Dat ik toch voorlopig bij Minden blijft zijn de volgende punten:

- Magrita en Frederik Willem zijn vernoemd naar de ouders van Johann Gerhard Daniel Heine(n)berg

- Jan Daniel is vernoemd naar zijn vader Johann Gerhard Daniel Heine(n)berg

- Heijmen is vernoemd naar de vader van Niesjen Heijmen Doornspijk

- In de gemeene Porta Westfalia, gelegen pal ten zuiden van Minden, ligt een natuurgebied met de naam Heineberg.

Deze punten lijken te bevestigen dat Daniel Heinenberg, zoals hij in Hoogblokland is vermeld, afkomstig is uit Minden.

Ramon, je hebt mijn vreugde niet bedorven. Ik doe al 45 jaar aan geschiedenis/genealogie en ga beslist nooit over één nacht ijs. Men moet wel redelijkerwijs aanneembare punten hebben om ergens verder te gaan zoeken en eventueel sluitend te maken. En... dan kan men nog verkeerd zitten. Ook de originele stukken zijn niet altijd betrouwbaar, ook niet DTB en BS (vooral overlijden). Je moet toch ergens beginnen!

Ik wens je een heel prettig weekend en mocht je opbouwende kritiek aan mijn adres hebben, dan hoor ik dat graag.

mvg, Masje II

• Member Group

Masje II,

Je reactie is helemaal prima. Je moet inderdaad ergens beginnen en ik weet dat je ervaring je niet in de steek zal laten en verder zult zoeken. Ik zal dit wel blijven volgen omdat ik toch geintrigeerd ben omtrent hun huwelijk en de vernoeming van Hendrika. Leuk.

/emoticons/default_smiley-upsidedown1.gif" alt="(44">

Guest Masje II

Geachte medegenalogen,

In het Regionaal Archief Gorinchem bevinden geen DTB van Arkel periode 1797-1805.

Wie kan mij zeggen wanneer JOHANN GERHARD DANIEL (DANIEL) HEINE(N)BERG en NIESJEN HEIJMEN VAN DOORNSPIJK zijn getrouwd. Dat moet tussen 1797 en 1800 in Otterlo of Arkel zijn geweest.

mvg, Masje II

• Member Group
mirjam van rooijen

Hallo MasjeII,

Ik neem aan dat ze niet in Arkel getrouwd zijn, want dan had hun huwelijk bij de doopgegevens op de cd van Zuid-Holland gestaan. En dat is niet het geval. Dus toch maar gaan zoeken in de buurt van Arkel of Ermelo.

Guest Masje II

Hallo Mirjam,

Bedankt voor je informatie. Dan weet ik het nu zeer zeker dat ik ergens op de Veluwe moet gaan zoeken. Hopelijk in Otterlo, in Ermelo is haar huwelijk ook niet te vinden.

mvg, Masje II

• 2 years later...
Guest Masje II

Nog enige aanvullingen verkregen uit het Gelders Archief te Arnhem

JOHANN GERHARD DANIEL (DANIEL) HEINE(N)BERG, gedoopt (Sint Martini, Luthers) Minden Stadt (ook Munden genaamd, Pruißen) 14 september 1770 (zoon van volgens zijn overlijdensakte Willem Frederik Heinenberg en Grietje Wevering); tuinman en landbouwer; over­leden Hoogblok­land 11 januari 1848 om 5:00 uur; ondertrouw Hoevelaken en in Nijkerk 13 januari 1797 en huwde Hoevelaken 1 februari 1797 NIESJEN HEIJMEN (VAN) DOORN­SPIJK (DOORNSPIEK), geboren Ermelo (Leuvenum) en gedoopt (NG) Ermelo 29 november 1761 (dochter van Heijmen Beerdsen en Aaltje Maasen), overleden Hoog­blokland 21 maart 1830 om 18:00 uur

Uit dit huwelijk:

Hendrika Heinenberg, geboren Otterloo 29 november 1797 en gedoopt Otterloo 17 december 1797; over­le­den Hoogblokland 8 januari 1880 om 13:00 uur; huwde Hoog­blokland 7 mei 1824 Jan Bakker, geboren Noordeloos 2 november 1788 (zoon van Cornelis Bakker en Jannigje Boots), land­bouwer, overleden Hoogblokland 26 juli 1845 om 15:00 uur

2 Heimen Heinenberg, gedoopt Otterloo 12 mei 1799

Magrita Heinenberg, geboren Arkel 4 augustus 1800, gedoopt Arkel 24 augustus 1800

Jan Daniel Heinenberg, geboren Arkel 10 augustus 1801, gedoopt Arkel 30 augustus 1801; tuinmansknecht; overleden Hoog­blok­land 16 november 1834 om 9:00 uur; ongehuwd en wonende te Nieuwland

Frederik Willem Heinenberg, geboren Arkel 28 maart 1803, gedoopt Arkel 24 april 1803

Heimen Heinenberg, geboren Arkel 6 september 1806 (zie VI)

Heb de aktes uit DTB's van Hoevelaken, Nijkerk en Otterloo nog niet kunnen inzien.

Bij het huwelijk wordt hij als Gerhard Daniel Heinenberg vernoemd.

Volgens familysearch kan dit zijn ouders in het Duitse Minden zijn:

FRIEDERICH WILHELM HEINEBERG, huwde ANNA MARGARETHA ELISABETH WEBERS

Uit dit huwelijk bekend:

1  Henrich Wilhelm Heineberg, gedoopt (Sint Martini) Minden Stadt (Pruißen) 27 decem-ber 1767

2  Johann Gerhard Daniel (Daniel) Heineberg, gedoopt (Sint Martini) Minden Stadt (Pruißen) 14 september 1770 (zie boven)

3  Carl Ludewig Heineberg, gedoopt (Sint Martini) Minden Stadt (Pruißen) 22 september 1776 (zie V-

/emoticons/default_cool.png" alt="B)">

4  Friederich Wilhelm Heineberg, gedoopt (Sint Martini) Minden Stadt (Pruißen) 8 augustus 1784

5  Josephus Wilhelm Heineberg, gedoopt (Sint Martini) Minden Stadt (Pruißen) 21 juli 1787

Elke informatie vanaf 1800 en verder terug is welkom.

Johann Melzer van het Landeskirchliches Archiv beantwoorde de vraag ruim één jaar geleden van een ander onderzoeker, Michael van der Zee, betreffende Johann Gerhard Daniel Heineberg: Von wo haben Sie das angegeben Datum? In den Kirchenbüchen der Evangelichen Kirchengemeinde Minden konnte ich die Taufe 1770 nicht finden.

mvg, Masje II

Please login or register to see this attachment.