Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Hoe heet de bruidegom?


RichardK

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

In het trouwboek van Enkhuizen kom ik in 1659 een inschrijving tegen waar ik me kennelijk blind op staar. Het gaat om:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

de linkerpagina en dan het tweede huwelijk. Hoe heet de bruidegom? Om iedereen een frisse kijk op de tekst te gunnen vermeld ik nog niet wat ik zelf al bedacht had.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Richard, de naam van de bruidegom is denk ik (ST Bochuin) Isaackx het voorste gedeelte van de naam is voor mij acradabra, maar ik heb genoteerd wat ik zag, blijkbaar is dus de achternaam/patroniem, Isaackx, groetjes Paula.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Paula,

Dank, die had ik nog niet gezien, Isaackx. Het zou het puntje verklaren, maar ik ben toch niet helemaal zeker. Op een volgende bladzij komt de eerste letter van de voornaam in afgeslankte vorm voor en betekent daar A (van Albert). De achternaam zou ook Saackx (afgeleid van Saekele) kunnen zijn...

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Petra,

Dit is een gevalletje "spijker op de kop"! Dank!! Ik had die g (wat dus een y blijkt te zijn) gezien als laatste letter van de voornaam.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik lees tussen de k en de s nog een letter: Ysaackxs. Vreemd dat de s geen slot s is. Hij is lang geschreven maar mist de afkortingshaal voor (en) of (z).

Groet, Chris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De laatste letter van Ysaacksz - al dan niet met een x erin - eindigt op een "ringel s" gevolgd door een punt. Zie het eerste bruidspaar met het patroniem Jansz. Zie vooral ook van het derde bruidspaar hoe verschillend de "ringel s" wordt geschreven.

mvg

Archie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...