Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

doop en huwelijk Hermanus Verheij uit ca 1735 - kan eigenlijk overal zijn.


jacqueline

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Over deze familie heb ik zowel op dit forum

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

als via het forum van het HCO

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

eerder een vraag gesteld.

Het wordt echter steeds ingewikkelder, dus ik waag nog maar een poging.

Dit zijn de voornaamste gegevens over mijn voorouders Hermanus Verheij X Johanna van Iperen:

Hermanus Verheij is geboren omstreeks 1735, zoon van [waarschijnlijk] Willem Verheijen en [waarschijnlijk] Berendijn ter Zielhorst. Hermanus is overleden, ongeveer 44 jaar oud. Hij is begraven op 14-12-1779 in Amsterdam, Heiligewegs- en Leidsche kerkhof.

Getuige bij:

18-04-1775    doop Hermannus van Iperen (geb. 1775)    [aangetrouwde oom vaderszijde] 

07-02-1777    doop Jacoba van Iperen (geb. 1777)    [aangetrouwde oom vaderszijde] 

Hermanus trouwde, ongeveer 27 jaar oud, omstreeks 1762 met Johanna van Iperen, ongeveer 25 jaar oud. Johanna is geboren omstreeks 1737, dochter van Arie van Iperen en Jacoba Kuijnder. Johanna is overleden, ongeveer 57 jaar oud. Zij is begraven op 29-10-1794 in Amsterdam, Heiligewegs- en Leidsche kerkhof.

Getuige bij:

18-04-1775    doop Hermannus van Iperen (geb. 1775)    [tante vaderszijde] 

07-02-1777    doop Jacoba van Iperen (geb. 1777)    [tante vaderszijde] 

Kinderen van Hermanus en Johanna:

1 Jacoba Verheij, geboren in Nieuwer Amstel. Zij is gedoopt op 07-04-1764 in Buitenveldert R.K. Bij de doop van Jacoba waren de volgende getuigen aanwezig: Wilhelmina Verheij en Maurits van Zwol.

2 Henrica Verheij, geboren in Nieuwer Amstel. Zij is gedoopt op 15-12-1765 in Buitenveldert R.K. Bij de doop van Henrica waren de volgende getuigen aanwezig: Pieter Pas en Jacoba Kuijnder (ovl. 1776) [grootmoeder moederszijde].

3 Bernardina Verheij, geboren in Nieuwer Amstel. Zij is gedoopt op 09-08-1768 in Buitenveldert R.K.. Bij de doop van Bernardina waren de volgende getuigen aanwezig: Gerrit van Someren [stiefvader van vader] en Berendijn ter Zielhorst (1705-1780) [grootmoeder vaderszijde].

4 Anna Verheij, geboren in Nieuwer Amstel. Zij is gedoopt op 11-04-1771 in Buitenveldert R.K.. Bij de doop van Anna waren de volgende getuigen aanwezig: Hermannus Oostwegel en Johanna Loser (ovl. 1772).

5 Wilhelmus Verheij, geboren in Nieuwer-Amstel. Hij is gedoopt op 06-10-1773 in Buitenveldert RK. Bij de doop van Wilhelmus waren de volgende getuigen aanwezig: Helena van Dijk en Franciscus van Iperen (ovl. 1807) [oom moederszijde].

6 Adrianus Verheij, geboren in Nieuwer Amstel. Hij is gedoopt op 01-01-1776 in Buitenveldert R.K. Bij de doop van Adrianus waren de volgende getuigen aanwezig: Maria Hoeks/Hocks (ovl. 1799) [aangetrouwde tante moederszijde] en Jacobus van Iperen (±1733-1788) [oom moederszijde].

7 Adriana Verheij, geboren in Nieuwer Amstel. Zij is gedoopt op 08-07-1778 in Buitenveldert R.K. Bij de doop van Adriana waren de volgende getuigen aanwezig: Maria Hoeks/Hocks (ovl. 1799) [aangetrouwde tante moederszijde] en Jacobus van Iperen (±1733-1788) [oom moederszijde].

De aanname dat de ouders van Hermanus het echtpaar Willem Verheijen en Berendijn ter Zielhorst is, is gebaseerd op:

1. dit huwelijk, te Rheden - Gelderland dus: 12-11-1730 Den 12 9ber: Willem Verheijen J.M. van Ratt… en Berendijna ter Zielhorst J.D. van Rhe[den]. Dedi illis Testimonium. icm

2. de naam van de oudste zoon van het echtpaar

3. het optreden van Berendijn als doopgetuige in 1768 (9 augustus 1768 Bernardina; plaats: Overtoom Hermanus Verheij Anna van iperen Gerrit van Somere  Baarendina Zielhorst) bij een dochter Baarendina.

Het huwelijk van Hermanus en Johanna kan ik niet vinden. Niet in Amsterdam (ik ben er destijds nog voor naar het archief geweest), niet in Amstelveen (via de boeken in het Noord-Hollands Archief te Haarlem) en ook niet in Gelderland.

Zijn doop vind ik evenmin. Het veronderstelde ouderpaar Willem X Berendijn doopt te Werkhoven (Utrecht) Johannes (1743), Jacobus (1744) en Johanna (1746). Zij woonden blijkens de doopgegevens in Cothen.

Is dit een tweede huwelijk van Berendijn?

BRON: RK trouwboek van Werkhoven

Datum huwelijk: 16-10-1748

Datum ondertrouw:

Datum proclamatie:

Attest van:

Man: Gerrid van Someren

Geboren te:

Wonende te:

Vrouw: Bernardina Zielhorst

Geboren te:

Wonende te:

Opmerking:

of een toevallige naam- en tijdgenote? Aangezien zij bij ovl te Amsterdam in 178 weduwe van Willem Verheij wordt genoemd. 

Berendijn Zielhorst komt overigens uit een gezin van 9 kinderen, ze heeft een broer Hermannus die jong overlijdt (ik vond een hertrouwen in 1725 van de weduwe van) een broer en zus van haar dopen kinderen te Rheden, en allebei krijgen ze een zoon Hermannus.

De doopgetuige bij de eerste twee kinderen van Hermanus X Berendijn is Wendelina Verheijen. Niet zo'n hele gangbare naam lijkt me.

En wat vind ik nu vandaag, via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Wendelina VERHEIJEN (Verhijden), gedoopt op 03-06-1700 te Thorn (getuige(n): Corsten Nijves en Rutten Maria), dochter van Joannes VERHEIJEN (Verhijden) en Cornelia WILHELMS.

Wilhelmus VERHEIJEN, gedoopt op 26-02-1704 te Thorn (getuige(n): Eckelen Gerardus en Wilhelms Elisabeth), zoon van Joannes VERHEIJEN (Verhijden) en Cornelia WILHELMS.

Thorn - waarmee ik voor het eerst in Limburg terecht zou komen en dan in echt alle provincies voorouders zou hebben. 

Via Alle Limburgers kom ik tot dusver niet echt verder.

Google bracht deze doop

Geijsteren D1748-014    -    20-11-1748

baptiz. Petronilla obijt iodum dies parentes Gerardus Jacobs et Wendelina Verheijen 

patrini Hendricus Verheijen p. Joem Knops & Hendrina Hoffmeesters

die, indien het om dezelfde Wendelina gaat doet vermoeden dat er ook nog een broer Henricus moet zijn gedoopt.

Ik ben blij met alles wat enige duidelijkheid verschaft over deze familie - en vooral gegevens over de doop en het huwelijk van Hermanus Verheij zou ik heel graag te weten komen.

Het kan zo te zien overal geweest zijn. Ziet iemand kans deze gegevens te achterhalen? 

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Zou dit Wendelina kunnen zijn?

Doopdatum:

19-02-1714

Doopplaats:

Oud Zevenaar

Dopeling:

Wendelina Verheijen

Moeder:

Aleijda Pass

Getuigen e.a.:

Stephanus Bolck

Vader:

Hermannus Verheijen

Kerkelijke gemeente:

Oud Zevenaar

Kerkelijke gezindte:

Rooms Katholiek

Toegangsnummer:

0176 Retroacta Burgerlijke stand

Inventarisnummer:

1838

Pagina:

152

Volgnummer op pagina:

2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Annemarie,

Dank je wel, en het zou best kunnen! Qua locatie ligt het meer voor de hand dan Limburg. En een vader Hermannus is ook heel mooi. Helaas kan ik van deze ouders verder geen dopen of een huwelijk vinden. Het waren in ieder geval mobiele types!

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...