Member Group Hypo Posted January 24, 2013 Member Group Share Posted January 24, 2013 Bij het invoeren van een overlijdensakte kwam ik het volgende tegen: Heden twee en twintig april negentienhonderd zes en dertig verscheen voor mij, Ambtenaar van den Burgerlijke stand der Gemeente Doetinchem, Vinkenberg, Gerhardus oud zestig jaren, timmerman wonende alhier die verklaarde, daarvan uit eigen wetenschap kennis dragende, dat op een en twintig april dezes jaars, des namiddags ten half zes ure, in deze gemeente is overleden Vanmaris, Ludovicus oud vier en veertig jaren tramconducteur geboren te Helden en wonende alhier, echtgenoot van Anneveldt, Fredrica zoon van Vanmaris, Wilhelmus en Timmermans, Helena, beide zonder beroep en wonende te Tegelen Waarvan akte, welke overeenkomstig de wet is voorgelezen. Dat bij de gemeente de leeftijd, partner en ouders bekend zijn lijkt me logisch. Wat ik mij afvraag is, waar de gemeente (ambtenaar) de gegevens van de ouders vandaan haalt. De ouders leven nog en wonen in Tegelen. Tegelen ligt toch niet naast de deur bij Doetinchem. Deze gegevens kloppen. Daarnaast weet de ambtenaar dat de ouders zonder beroep zijn. In 1936 was er nog geen sprake van een computer. Als deze gegevens verstrekt zijn bij het komen wonen in de gemeente dan kunnen deze verouderd zijn. Ook lijkt het me niet waarschijnlijk dat deze gegevens later\na worden ingevuld. Kortom mijn vraag is het volgende: hoe komt de ambtenaar aan deze gegevens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group arni72 Posted January 24, 2013 Member Group Share Posted January 24, 2013 Trouwboekje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kèren Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Er staat toch daarvan uit eigen wetenschap kennis dragende dus zal de aangever wel op de hoogte zijn geweest, toch? Enne er was al telefoon.... Please login or register to see this image. /emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt"> Groeten, Keren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ErickJ Posted January 24, 2013 Member Group Share Posted January 24, 2013 Er staat toch dus zal de aangever wel op de hoogte zijn geweest, toch? Enne er was al telefoon.... Please login or register to see this image. /emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt"> Groeten, Keren of een telegram Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Hypo Posted January 24, 2013 Author Member Group Share Posted January 24, 2013 Telefoon en telegram zijn wel alternatieven. Maar dan nog. Je gaat toch niet op goed geluk een gemeente bellen of daar de ouders wonen van een overledene en wat zij voor werk doen. Ook de ouders kunnen zijn verhuisd nadat een kind in een andere gemeente is gaan wonen. Dan kloppen de gegevens bij aankomst in die gemeente ook niet meer. Dat de aangever op de hoogte is van het beroep van de ouders en woonplaats lijkt me niet waarschijnlijk. Dan zou iedere aangever op de hoogte moeten zijn van de gegevens van de overledene en zijn/haar ouders. Een alternatief lijkt mij een centrale registratie naast een gemeentelijke registratie. Deze registratie zou dan "dynamisch" moeten zijn omdat gegevens steeds wijzigen. Dan is telefoon of telegram wel een optie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts