Jump to content

nationale militie

arni72
 Share

Recommended Posts

• Member Group

Wie kan mij helpen met een vraag over de nationale millitie met betrekking tot Henderikus Nieman, geb.24-10-1865 Wildervank.

Hij is ontslagen uit de militaire dienst i.v.m. 'lichaamsgebreken', zie scan 

Please login or register to see this link.

.

Hij had bijna zijn diensttijd erop zitten, is het een reeële gedachte dat hij in diensttijd gewond is geraakt of heeft de 'lichaamsgebreken' hier niets mee te maken?

Klopt het dat hij (gevonden op een proces verbaal uit 1891) een 'gepensioneerd militair' genoemd werd, hij was toen nog maar 25 jaar.

Is het mogelijk dat we erachter kunnen komen wat zijn 'lichaamsgebreken' waren?

* ingelijfd: 13-05-1885

* ontslagen: 06-12-1889

m.v.g. Arni72

• Member Group

Je zult waarschijnlijk iets meer kunnen vinden in zijn stamboek. Er staat bij zijn militieverklaring dat hij gediend heeft bij het koloniaal werfdepot. Volgens mij was het in die tijd in Harderwijk (later ook Nijmegen). Je zult de stamboeken kunne inzien bij het CBG in Den Haag. Ik weet niet of de omschrijving inhoudt dat hij nooit is uitgezonden en dus alleen op het werfdepot heeft gewerkt of mogelijk toch naar Indië is geweest. Mocht je geen stamboeken kunnen inzien dan kan voor de plaats waar hij verbleef gekeken worden in het bevolkingsregister van de diverse plaatsen waaar je weet dat hij gewoond heeft. Hij moet in 1885 uitgeschreven zijn uit zijn woonplaats en in 1889 ergens weer ingeschreven.

Hoe verder te zoeken zie

Please login or register to see this link.

met vriendelijke groet, Bart

• Member Group

Dankjewel Bart voor het ontcijferen van de hangeschreven tekst die erop staat, ik werd er geen wijs uit.

Dat van Indië zou dus kunnen kloppen omdat al bladerend in oude kranten ik een Hendericus N., oud O-I  tegenkwam die beroofd zou zijn van zijn pensioen toen hij deze ophaalde.

Tsjonge, dat wordt dus een tripje richting Den Haag plannen om meer te weten te komen.

Guest Masje II

De militaire stamboeken zijn volgens mij in te zien bij Nationaal Archief in Den Haag. Heb verschillende stamboeken daar doorgenomen in verband met mijn onderzoek. Vond geen details van lichaamsgebreken, aangezien wel in een ander rechterlijk stuk wel vermeld stond van lichaamsgebreken. Maar het is toch altijd heel interessant om de betreffende stamboek(en) door te nemen en zo kan men de route van de betreffende persoon reconstrueren.

Als u toch in Den Haag bent, kunt u ook even naar de naast gelegen Koninklijke Bibliotheek gaan om daar "Grootboek der gewone pensioenen" door te nemen. Mogelijk, als die er zijn, editie 1890 en 1891. Voor mijn onderzoek heb ik de jaargangen 1870 en 1871 geraadpleegd.

mvg, Masje II

• Member Group

Ik weet niet wat er precies van het Nationaal Archief is overgeplaatst naar het CBG. Ik dacht dat naast de DTB (filmrollen/fiches) ook fiches ed van de KNIL die kant waren opgegaan. Ik kanhet echter niet zo goed terugvinden.

Maar in 2011 was het inderdaad nog bij het Nationaaal Archief, Masje II.

Deze vermelding bij CBG is niet zo helder:

Wij hebben van veel archiefbronnen die elders berusten kopieën en bronbewerkingen. Dat zijn meestal kopieën op microfiche. Het accent ligt op de basisbronnen voor genealogisch onderzoek.

Onze collectie microfiches omvat onder andere registers van de burgerlijke stand, bevolkingsregisters en kerkelijke doop-, trouw-, begraaf- en lidmatenregisters van veel plaatsen in Nederland en enkele in het buitenland. Ook vindt u in deze collectie microfiches met rechterlijke archieven, gegevens met betrekking tot voormalig Nederlands-Indië en militaire stamboeken.

met vriendelijke groet, Bart