Jump to content

Evert Bing (o.a. Amsterdam)

Petra

Recommended Posts

• Member Group

O, als jullie genealogische vragen willen zien, dan heb ik ook nog wel wat te zoeken...

In dit geval: het echtpaar Evert Bing en Maike [Mietje, Meike, etc. etc.] Tebbes; laatstgenoemde was geboren in 1768, oudere gegevens zijn bekend.

Er was een dochter Marianne, die eind 1793 te Amsterdam geboren werd -- dit op verklaring van de ouders bij haar huwelijk (Veendam 1819). Zelf heb ik geen doop van haar kunnen vinden.

En verder zag ik de doop van een zoon Tebbe Evert, ged. Amsterdam N.K. in 1805.

Specifiek gevraagd:

o doop en ouders van de man;

o het huwelijk van Evert & Maike;

o overlijden van beide echtelieden (in mei 1819 leefden ze nog);

o andere kinderen uit dit huwelijk.

Het is allemaal niet zo spannend, maar dit gezin vormt een uitloper van een te publiceren genealogie. Alles wat ik nog kan aanvullen is meegenomen. Ik heb zo'n idee dat ze niet echt in Amsterdam woonden (het waren mogelijk schippers) dus als iemand ze ergens is tegengekomen?

Alvast bedankt,

Petra.

• Member Group

Dag,

In de huwelijks bijlagen zit een akte waarin beide ouders verklaren dat Marianne is geboren op 30 november 1797 en dat zij in de maand december is gedoopt in de Nieuwe Kerk (Dat is de kerk die naast het koninklijk paleis op de dam staat). In die akte wordt de schuld op de koster geschoven, die verzuimd zou hebben de doop in te schrijven.

Zie:

Please login or register to see this link.

Groeten van Richard

• Member Group

Ja, die bijlagen had ik al gezien... alleen het beroep heb ik vast verzuimd te noteren. Het jaartal las (en lees ik nog steeds) als 1793, maar ik kan de acte via deze link niet voldoende vergroten om zeker te zijn.

Petra.

• Member Group
joke andriessen

Via Google kwam ik bij deze:

en hier de bijbehorende akte

Evert Bing ( 56 jaar) is de aangever en neef van de overledene.

Groet, Joke

• Member Group

Wil dat zeggen dat Evert dus joods was?? Goeie genade, dat is zo'n beetje het laatste wat ik zou verwachten... Diamantslijper, tja, dat kan natuurlijk. Hij zou geboren moeten zijn... waar is mijn rekenmachientje... in 1764, dat kan ook (zijn vrouw is van 1768). Heel vreemd allemaal, maar wel veelbelovend.

Petra.

• Member Group
joke andriessen

Het lijkt er wel veel op dat hij Joods was.

Ik heb nog niet meer kunnen vinden en heb hier ook helemaal geen ervaring mee.

Hopelijk kunnen andere leden je beter helpen.

• Member Group

Tja, ik ook niet echt. Veel verder dan "Trouwen in Mokum" gaat mijn expertise niet. En als Evert echt joods was, is het beslist een gemengd huwelijk geweest. Ik heb het echtpaar na de verklaring van 1819 ook nergens meer teruggezien. Zouden ze toch in Amsterdam zijn gestorven?

• Member Group

De akte van overlijden van Levie Abraham Polak was een beetje moeilijk te ontcijferen, maar bij aangever Evert Bing staat: wonend alsboven

Hij woonde dus bij Polak in huis, op het Weesperveld 66. Tegenwoordig heet dat Nieuwe Kerkstraat.

In 1852-53 woonde Evert niet meer in Amsterdam, of hij was inmiddels overleden, zo blijkt uit de lijsten van Verdooner: 

Vanuit dat 'neef' kun je twee kanten op. Ofwel Evert was een volle neef, of een oomzegger. Geen van de twee geeft uitsluitsel over zijn religie, overigens.

Groeten van Richard

• Member Group

Richard, bedankt voor deze commentaren. Evert is hoe-dan-ook niet aangetrouwd-Joods via z'n eigen vrouw. Hij kan wel een zuster of tante hebben gehad die in het joodse milieu trouwde, dan hoeft hij dus zelf niet joods geweest te zijn.

In dat laatste geval zal hij in de lijsten van Verdooner überhaupt niet zijn opgenomen, en gezien z'n geschatte geboortejaar 1764 is de kans natuurlijk groot dat hij in 1852 al overleden was. Maar waar ging hij dan dood?  (En z'n vrouw?)

Petra.

• Member Group

In deze krant is sprake van een Evert Bing Tebbe, toeval of ergens een connectie?

Overigens komt de naam Bing best wel veel voor onder joden zag ik.

• Member Group

De familienaam Bing/ Binger komt inderdaad voor op de lijst met Joodse familienamen bij kenner van Joodse families in Amsterdam:

• Member Group

Annemarie... dat ziet er verdacht uit, maar ik ben via WWW gaan surfen. Kon nergens iets vinden met een Evert, en Bing.

Petra.

• Member Group

Van Roosje Roos:

Zoekresultaten:

Gezocht in: huwelijken en overlijden.

Totaal aantal gevonden records: 1

Record: 1 t/m 1

Overledene: Tebbe Evert Bing (Militair)

Plaats (residentie,afdeling): (Semarang,Salatiga)

Datum: 18-01-1845

Opmerking(en):

RA jaar/bladzij: 1846/357

groeten van Jacqueline