Member Group arni72 Posted January 17, 2013 Member Group Share Posted January 17, 2013 Daar ben ik weer Please login or register to see this image. /emoticons/default_ashamed0002.gif" alt="A9!">. Mijn over-overgrootvader was een "boefje", ik heb vermeldingen gevonden bij het CBG uit het nationaal politieblad. Het betreft hoofdzakelijk: 'wegens vervoer van gedistilleerd, ongedekt door document'. De uitspraken zijn gedaan door het arrondissement te Winschoten en in het Noord-Hollands archief heb ik gevonden waar hij vast heeft gezeten. Nu is mijn vraag, voordat ik de verre reis naar het archief te Groningen en eventueel Noord-Holland maak: - zijn deze archieven bewaard gebleven en waar zijn ze in te zien? (periode 1871-1894) - wat kan ik thuis alvast voorbereiden? Ook is hij werkzaam geweest in Amerika als koopman (Chicago), gevonden in de huwelijksebijlagen van zijn kinderen wanneer hij toestemming geeft voor huwelijken. Was het mogelijk dat dit een "vlucht" zou zijn geweest om straf te ontlopen? Had men een bewijs van goed gedrag nodig om de oversteek te maken? Hij is niet geëmigreerd, want: overleden 1911 te Musselkanaal. Ik stel deze vragen omdat het nu echt tijd wordt om de archieven fysiek te gaan bezoeken en elke aanwijzing om niet van hot naar her te gaan welkom zijn. Hartelijke groet, Arni72. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Archie Posted January 17, 2013 Member Group Share Posted January 17, 2013 Arni72 Of alle rechtbandverslagen aanwezig zijn weet ik niet, maar probeer zelf eens deze link: Please login or register to see this link. Bekijk anders even bijgevoegde afbeelding. Succes! mvg ArchiePlease login or register to see this attachment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Masje II Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Arni72, Over het algemeen zijn de rechtbankverslagen uit die periode ter inzage. Let wel op, dat meerdere verslagen van de betreffende persoon (tussen arrestatie en uitspraak) kunnen zijn opgemaakt. Noteer of fotografeer letterlijk alles, ook wie hem gearresteerd heeft en waar, de rechter en advocaat. Als hij écht een boefje is geweest kan men veel over hem te weten komen. Niet alleen in rechtbankverslagen, maar eventueel ook in diverse kranten. Mogelijk dat je over-overgrootvader ook in Veenhuizen heeft gezeten. Moet je wel waarschuwen dat je bij dit soort onderzoekingen een virus kan oplopen. Dat wil zeggen, dat je zoveel mogelijk zijn levensloop wilt weten over de betreffende persoon. Als het een beetje tegen zit, kan het zijn dat je een ver archief meerdere keren moet gaan bezoeken. Veel succes... mvg, Masje II Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group arni72 Posted January 17, 2013 Author Member Group Share Posted January 17, 2013 Het begon met een bacteriële infectie, die zich thans schromelijk aan het vermeerderen is Please login or register to see this image. /emoticons/default_laugh.gif" alt=":laugh:">. De enige remedie is aan het infuus in de archieven om een uitbraak van een epidemie te voorkomen! In het archief van o.a Den Haag zijn geditineerden te vinden die op de gevoelige plaat zijn vastgelegd, Please login or register to see this link. Misschien krijgen we nog een 'lucky moment' en krijgt het verhaal een gezicht. Aan Veenhuizen specifiek had ik nog niet zo gedacht omdat hij op Drenlias niet te vinden is EN gedetineerden werden meestal niet in de eigen omgeving opgesloten. Masje en Archie, dankjewel! Een tip: om kosten te besparen voor archiefbezoek neem een dagkaart voor de trein, nu in de aanbieding bij verschillende winkels! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ErickJ Posted January 17, 2013 Member Group Share Posted January 17, 2013 Een tip: om kosten te besparen voor archiefbezoek neem een dagkaart voor de trein, nu in de aanbieding bij verschillende winkels! Let wel op de houdbaarheidsdatum Please login or register to see this image. /emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif"> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts