Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Wie waren de ouders van Adriana en Hermanus Meijer?


Gast Jan Clavaux

Recommended Posts

Gast Jan Clavaux

Beste mensen,

hierbij een doodgewone stamboomvraag.

Adriana en Hermanus Meijer waren kennelijk familie

en waarschijnlijk zelfs broer en zus.

Alle gegevens komen uit Rotterdam.

Adriana trouwde als JD van Overschie in 1783 met Jan Lodewijk Rouw (mogelijk geboren als Johann Ludwig Rau).

Kinderen (luthers gedoopt):

- Frederik Jan, 1784

- Gijsbertus Jan, 1786

Lodewijk overleed in 1788 in de Hofstraat bij de Vest.

- Laurentius, 1789, vader onbekend, getuige Petrus Meijer.

Adriana trouwde(2) 1796 als weduwe van Overschie met Wilhelmus van Oers.

Kinderen (RK gedoopt):

- Maria, 1794(!)

- Johannes, (1796), drie weken vóór de ondertrouw

Willem van Oers overleed in 1810 op het Roode Zand.

Adriana overleed 20-7-1828, "70 jaar, 1 mnd en 13 dagen, geboren te Overschie en dochter van Willem Meijer"

Hermanus trouwde als JM van Schiedam in 1785 met Adriana van den Heuvel (dv Frans vdH x Anna Mulder)

Kinderen (RK gedoopt)

- Francijntje, 1786, mogelijk vernoemd naar zijn schoonvader

- Hermanus, 1788, doopgetuige Adriana Meijer

- Cornelis, 1789

- Anthonius, 1791, vernoemd naar een buurman, Anthonius Frisé

- Johannes, 1795

- Wilhelmus Jacobus, 1797, doopgetuige de bovenvermelde Wilhelmus van Oers.

Hermanus overleed in 1798 in de Kleine Leeuwenlaan.

De in 1789 vermelde Petrus Meijer kon ik wegens vele naamgenoten niet verder identificeren.

De adressen lagen allemaal vlak bij elkaar ter hoogte van waar thans het stadhuis aan de Coolsingel staat.

Hoe het de bovengenoemde kinderen verder allemaal is vergaan is me bekend; maar dat draagt verder niets bij aan de afstamming van Adriana en Hermanus.

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Geen direct antwoord op je vraag, maar wellicht een echtpaar dat in aanmerking komt als grootouders:

01.01.1730 MEIJER, Harme RK (Osnabrughse) Cornelia vd Sijs (Nieuw Mathenesse)

29.01.1730

Nadere toegang 43 archief Schiedam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hermanus doopt RK, Adriana vanaf 1789 ook. Harme uit het Osnabrughse lijkt een goede kandidaat-grootvader?

Zijn er RK dopen van Overschie? Ze staan in ieder geval niet in de digitale stamboom. Uit Schiedam helemaal geen gegevens - voor zover ik zie zijn de DTB gegevens van Schiedam zelfs helemaal niet online te vinden.

Via de website van de gemeente Schiedam wel  een stambomenoverzicht  waarin een aantal keer de naam Meijer, o.a.

Meijer (Osnabrück) ....................................... Bibliotheek ...................... 3.0.8 STUDIEZAAL

Ik vrees dus dat wil je wijzer worden, de eerste stap zal zijn: zoeken in Schiedam?

W.b. Petrus Meijer: ik zie er maar één die in dezelfde periode RK doopt, deze blijkt bij huwelijk: Pieter jongeman, van Nijmeegen.

De achternaam kan toeval zijn, een neef, of wie zal het zeggen.

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Katholiek Overschie zal gedoopt zijn in Kethel of Schiedam evt. Rotterdam - ligt er een beetje aan waar ze precies woonden, maar omdat Hermanus van Schiedam lijkt te zijn zou dat wel kunnen kloppen. Het is inderdaad erg lastig dat DTB Schiedam nog niet online staan......hopelijk komt daar spoedig verandering in, al waren het maar scans van de klappers die in de studiezaal staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dames, de vraagsteller is "gast"= uitgeschreven als lid. Zonde van jullie werk. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_cool.gif" alt="8}">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...