Jump to content

(Sirjansland) Elisabeth Dalebout


addm
 Share

Recommended Posts

  • Member Group

Elisabeth Dalebout

* 1776 Sirjansland

†  25-10-1814 Sirjansland

∞ 01-10-1797 te Sirjansland

met

Joost Manusz van Koten

* 1775 Sirjansland

† 14-01-1838 Sirjansland

Van Elisabeth ben ik al een tijdje op zoek naar haar ouders, tot nu toe zonder succes. Welke speurneus slaagt er wel in?

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

De DTB van Sirjansland is in de Tweede Wereldoorlog blijkbaar niet verloren gegaan.

Dat is al een hele opluchting !!

Zie:

Please login or register to see this link.

Ik krijg echter de indruk, dat deze nog niet is opgenomen in Zeeuwen Gezocht.

Please login or register to see this link.

groeten, Jan.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Hallo Addm en Jan,

Op dinsdag ga ik regelmatig naar Middelburg, wil dan een poging wagen.

Het klopt Jan, dat gelukkig niet alles van Zeeland verloren is gegaan.

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_clap3zs6.gif" alt="Cxx*">

De DTB van Sirjansland staat nu nog niet online.

A.s dinsdag kom ik ook in het Genealogisch centrum Zeeland, gevestigd in het Zeeuws Archief.

We kunnen kijken welke bronnen van Sirjansland bewerkt zijn. boi&

Jullie horen er van!

groetjes,

Charlotta

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

Beste addn,

je boft.

ik adviseer je, om voor Charlotte een lijstje te maken

van de kinderen, op volgorde van geboorte, en de namen

van de ouders van Joost (Her?)Manusz van Koten te vermelden.

Dan kan Charlotte aan de hand van de vernoemingen nagaan,

of zij bij een eventuele vondst de goede ouders te pakken heeft.

groeten, Jan.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Je zult hem meestal tegenkomen als Joost van Koten. Ouders: Manus van Koten en Janna van der Have. Ze zullen rond 1750 ergens geboren zijn en mogelijk circa 1774 gehuwd, waarschijnlijk te Sirjansland? Veel meer informatie over de ouders heb ik niet.

Is er trouwens een overzicht van welke zeeuwse bronnen definitief verloren zijn gegaan?

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

Beste addm,

ik bedoel de kinderen van Joost en Elisabeth.

Ik zag en passant bijvoorbeeld een Leendert;

als dat de oudste zoon was, dan zou dat een

sterke aanwijzing zijn, dat de vader van Elisabeth

Leendert heette.

In zijn algemeenheid is het aan te raden, om bij

een vraag zoveel mogelijk te vertellen, wat je zelf

al weet.

Een voorbeeld vind je hier:

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Voor de inventaris, zie

Please login or register to see this link.

(pagina laadt soms langzaam)

groeten, Jan.

PS De moeite waard? Zie:

Please login or register to see this link.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Hallo Jan en addm,

Het zou zeker prettig zijn als u een lijstje kan maken, addm.

Plezierig is om te weten, wat er bekend is en wat er opgezocht moet worden.

Overigens keek ik net op de website van Genver (www.genver.nl).

Er staan gegevens uit de DTB van Sirjansland op.

Te weten:

Dopen 1688-1730

Trouwen 1688-1732

Dopen 1722-1810.

Ik heb nog niet gekeken hoe de kwaliteit van het schrift is.

Verder is zeker bekend welke Zeeuwse bronnen verloren zijn gegaan.

Jan vermeldde het al, maar deze informatie is te zien op de website van het Zeeuws Archief.

Bekend is o.a. de DTB van Middelburg en het eiland Tholen.

vriendelijke groeten,

Charlotta

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

De kinderen van Joost en ELisabeth:

Janna van Ko(o)ten, ca 1798

Hermanus (Manus) van Kooten, ca 1803

Jan van Kooten, ca 1805

Marinus van Kooten, ca 1806

Joost van Kooten , ca 1810

Leendert van Kooten, 17-09-1813

Allen geboren te Sirjansland

Joost hertrouwd 19-08-1815 te Sirjansland met Cornelia Houtmans.

Verder zijn de gegevens uit de OP alles wat ik weet.

Waar ik naar op zoekt ben is:

- Wie zijn de ouders van Elisabeth Dalebout?

- De huwelijksdatum van Joost zijn ouders Manus van Koten/Kooten en Janna van der Have. Vermoedelijk ergens rond 1774 en mogelijk te Sirjansland.

Ook geboorte/doop/overlijdensdata van beide ouderparen ben ik naar op zoek.

Als de vader van Elisabeth inderdaad Leendert heet zou dit wel eens een match kunnen zijn:

Please login or register to see this link.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

Beste addm,

volgens het doopboek heette de oudste zoon

(het tweede kind, Janna was de oudste)

Adriaan.

Elisabeth is niet in Sirjansland gedoopt (Joost wel).

Er is bij de doop van Adriaan een verwijzing naar het

aangrenzende Oosterland. Ook daar is zij niet te vinden.

Mogelijk in een ander dorp in de buurt, Bruinisse, Nieuwerkerk, etc.

De huwelijken van na 1732 van Sirjansland zijn

zoals je in het overzicht kunt zien, verloren gegaan.

groeten, Jan.

groeten, Jan.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Dag Jan en addm,

Bedankt dat je dit zovast hebt opgezocht, Jan.

Addm, dinsdag ga ik kijken of we een beetje verder kunnen komen met de nodige gegevens.

Maar als Elisabeth elders gedoopt is, zal haar doop niet te achterhalen zijn.

Het is prettig dat ik weet, naar welke kinderen gezocht moet worden.

Wellicht zijn haar ouders te achterhalen, hoewel van veel dorpen in de omgeving, veel verloren is gegaan, helaas!

vriendelijke groeten,

Charlotta

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Beste addm,

Vanmiddag ben ik nog even aan het zoeken geweest op internet.

Genver kan niet genoeg door ons geprezen worden, want ook de DTB van Burgh staat deels online.

Via Geneanet vond ik n.l. dat de naam Dalebout veel voorkomt in Burgh.

Maar helaas geen doop te vinden van de gezochte Elisabeth.

Ik denk dat haar vader een Adriaan moet zijn geweest, wat ook door Jan geopperd werd.

Bronnen als huwelijkse bijlagen blijven erg belangrijk, omdat Joost van Kooten voor een tweede keer trouwde.

Daaruit is nu ook zijn geboorte-en doopdatum bekend.

Het volgende werd gevonden.

Genver, image 223-229:

minuten Vredegerecht, canton Zierikzee, ectract op heden den derden dag der maand augustus des jaar 1815,

compareerde o.a. Joost van Kooten, arbeider, wonende te Sirjansland en Veldtweg, 40 jaar oud.

Genoemd worden Neeltje de Jonge, ouders Willem de Jonge en Sara Daalebout, in leven echtelieden, gewoond hebbende te Sirjansland en aldaar overleeden, circa 25 jaaren of meerder geleeden.

Nu weet ik niet wie hier bedoeld werden, wellicht grootouders?

Vervolgens idem, image 226,

Compareerde o.a. Joost van Kooten, veldwagter, wonende te Sirjansland, versogt om acte van Notariteit op te maaken van het overlijden van zijn ouders Manus van Kooten en Janna van der Have. Zijn vader circa elf jaaren geleeden en zijn moeder 14 jaaren geleeden.

(datum niet genoteerd)

Geboren/gedoopt Sirjansland 29-11/04-12-1774 Joost,

ouders Manus van Kooten en Janna van der Have.

Elisabeth is zeker niet geboren in Sirjansland, onduidelijk waar.

De voornaam Leendert komt waarschijnlijk van de familie van der Have vandaan.

De dopen van de kinderen staan online via www.genver.nl

In het rijtje werd nog een kind gevonden.

Bij de dopen worden geen getuigen vermeld.

Te Sirjansland:

Janna van Kooten, geb./ged/ 20-10/28-10-1798.

                          overl. Oosterland 31-10-1855 (aktenr. 42), gehuwd met Leendert de Jong.

Adriaan van Kooten, geb./ged.06-07/13-07-1800.

      N.B. dit kind is geboren onder Oosterland, met permissie hier gedoopt.

Manus van Kooten, geb./ged. 12-09/19-09-1802.

                          tr. Ouwerkerk 13-07-1838 met Adriana van Zuijen.

Jan van Kooten,    geb./ged/19-10/27-10-1805.

                          overl. Oosterland 27-09-1821 (aktenr. 25), arbeider, 16 jaar.

Marinus van Kooten, geb./ged. 06-12/14-12-1806.

                            overl. Oosterland 15-02-1848 (aktenr. 8), 42 jr., arbeider.

Willemina van Kooten, geb./ged. 02-02/07-02-1808.

Joost van Kooten,    gedoopt 26-10-1810.

addm, ik kijk komende week of ik iets kan vinden over Elisabeth Dalebout.

vriendelijke groeten,

Charlotta

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Beste addm,

Het loont de moeite de website van het gemeentearchief Schouwen-Duiveland te raadplegen.

Please login or register to see this link.

Via "Nadere toegangen" en  "Zoeken in Atlantis" kom je in een zoekvenster.

Please login or register to see this link.

Dit zoekvenster is wat onhandig, maar dat went wel. Altijd wel de optie "uitgebreid" gebruiken. Ook een wildcard als een * werkt.

Zo vond ik:

Please login or register to see this link.

]

Identificatie: SI-H-225 (13-05-1798)

Soort en toegang: Huwelijken voor 1811 - Huwelijken Sirjansland 1688-1809

Personen: Joost van Kooten (bruidegom)

Elizabeth Daalebouwt (bruid)

Plaats en soort plaats: (plaats ondertrouw)

Sirjansland (plaats huwelijk)

bijzonderheden: 3e afkondiging huwelijk

De bijgevoegde scan (bovenste inschrijving) laat zien dat Elizabeth afkomstig is uit Burgh.

In Burgh wordt drie maal een Elizabeth Dalebout gedoopt, waarvan de eerste twee wel jong overleden zullen zijn.

Please login or register to see this link.

Identificatie: BU01D-1051 (29-11-1767)

Soort en toegang: Dopen voor 1811 - Dopen Burgh 1702-1810

Personen: Elisabeth (dopeling)

Adriaan Willemsz Dalebout (vader)

Lijsbeth Kosters (moeder)

Barendina Kosters (getuige)

Plaats en soort plaats: Burgh (plaats doop)

Please login or register to see this link.

Identificatie: BU01D-1116 (11-11-1770)

Soort en toegang: Dopen voor 1811 - Dopen Burgh 1702-1810

Personen: Elisabeth (dopeling)

Adriaan Willemsz Dalebout (vader)

Lijsbeth Kosters (moeder)

Neeltje Pieterse Stoofman (getuige)

Plaats en soort plaats: Burgh (plaats doop)

Please login or register to see this link.

Identificatie: BU01D-1241 (30-03-1777)

Soort en toegang: Dopen voor 1811 - Dopen Burgh 1702-1810

Personen: Elisabeth (dopeling)

Adriaan Willemsz Dalebout (vader)

Lijsbeth Kosters (moeder)

Barendina Kosters (getuige)

Plaats en soort plaats: Burgh (plaats doop)

Ook het huwelijk van de ouders vond plaats in Burgh:

Please login or register to see this link.

Identificatie: BU01H-419 (20-07-1764)

Soort en toegang: Huwelijken voor 1811 - Huwelijken Burgh 1665-1810

Personen: Adriaan Willemse Dalebout (bruidegom)

Elisabeth Kosters (bruid)

Plaats en soort plaats: Burgh (plaats ondertrouw)

In de scan valt te lezen dat zij weduwe was van Kornelis Dalebout

In Burgh worden nog meer kinderen van bovengenoemd echtpaar vermeld.

Succes met deze voor u waarschijnlijk nieuwe bron op internet.

Met vriendelijke groet,

Cees

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

Heel mooi, Cees Feringa!

Charlotta schreef:

Genver, image 223-229:

minuten Vredegerecht, canton Zierikzee, ectract op heden den derden dag der maand augustus des jaar 1815,

compareerde o.a. Joost van Kooten, arbeider, wonende te Sirjansland en Veldtweg, 40 jaar oud.

Genoemd worden Neeltje de Jonge, ouders Willem de Jonge en Sara Daalebout, in leven echtelieden, gewoond hebbende te Sirjansland en aldaar overleeden, circa 25 jaaren of meerder geleeden.

aangezien ik vermoedde, dat deze Sara een familielid was, heb ik haar verder eens nagelopen.

In Sirjansland is op 9-8-1813 overleden Jan de Jonge, journalier (dagloner), 62 jaar oud, zoon van Willem de Jonge en Sara Dalebout (akte nr 5). Aangifte onder andere door Joost van Koten als veldwachter, die in bijna iedere overlijdensakte is vermeld, en bovendien als voisin (buurman) van de overledene.

Please login or register to see this link.

Jan de Jonge is dus geboren rond 1750, wat het chronologisch mogelijk maakt, dat Sara Dalebout een zus was van Elisabeth Dalebouts vader.

Zie ook:

Please login or register to see this link.

Hun dochter Neeltje zou geboren zijn te Nieuwerkerk.

Zoeken in Nieuwerkerk leverde vervolgens de doop van Jan de Jonge op:

Please login or register to see this link.

en het huwelijk van Sara Jans Dalebout, JD van Renesse:

Please login or register to see this link.

wellicht draagt dit nog iets bij.

groeten, Jan.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Hallo Jan, Cees en addm,

Wat geweldig dat dit gevonden werd door Cees.

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">

Hier kan addm toch aardig verder mee.

Ik heb even niet gedacht, aan een belangrijke bron als die van de website van SA Schouwen- Duiveland.

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">

Erg leuk dat de herkomst van Elizabeth nu toch duidelijk wordt. Bovendien wie haar ouders waren!

Laat het nog even weten,addm, of ik dinsdag in Middelburg nog zoeken moet.

vriendelijke groeten,

Charlotta

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

Deze familie is in Burgh Haamstede en Renesse

blijkbaar nog flink ver terug te volgen:

Please login or register to see this link.

(let op: de oudste twee/drie hier vermelde generaties zijn overduidelijk broddelwerk)

groeten, Jan.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Dag Jan,

Het is geweldig als je met elkaar, ver terug kan komen in de tijd.

Sites als geneanet zijn geweldig, maar zie ik zelf hoofdzakelijk als hulpmiddel.

Het blijft belangrijk om alles goed te blijven controleren!

U heeft gezien dat er ook aardig gebroddeld is.

groetjes,

Charlotta

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Cees, bedankt voor de tip, die bron - of in ieder geval de mogelijk uitgebreid te zoeken- was inderdaad nieuw voor me.

Erg bedankt allemaal voor de vele antwoorden. Het levert mij weer een hoop inspiratie op.

Toch nog benieuwd naar Elisabeth Dalebout's moeder, Elisabeth Koster. Zij is geboren in 1739 en vermoedelijk voor 1797 overleden. Ik vermoed dat ze in Burgh geboren is. (update: ze komt niet in de doopregisters van Burgh voor, helaas).

Als ik de link naar de doopboeken van Burgh wil openen krijg ik een foutmelding, heeft iemand anders dat ook?

Please login or register to see this link.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

addm,

de fout zit bij Familysearch.

Hieronder de link, maar de eerste 15 pagina's zijn nog het vervolg

van het voorgaande dorp, nl Bruinisse:

Please login or register to see this link.

succes, Jan.

P.S. Ik raad je aan, om heel Burgh even te downloaden naar je harde schijf,

gebruik daarvoor:

Please login or register to see this link.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Jan je maakt me dag weer 

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Na wat verder zoeken toch wat info over Elizabeth gevonden:

Please login or register to see this link.

C-IV-b : Maria Pietersen "Marijtje" Braber, particuliere, geboren te Haamstede (Ze) op 21 juli 1763, gedoopt aldaar op 24 juli 1763 (NG), overleden te 's-Gravenpolder (Ze) op 3 oktober 1839, dochter van Pieter Pietersz Braber (C-III) en Tannetje Maartensen Dag.

Zij is in ondertrouw gegaan te Haamstede (Ze) op 5 augustus 1790 (ook trouwgeld Haamstede 4-8-1790) en getrouwd te Burgh (Ze) met Adriaan Willemsen Dalebout, tuinman, afkomstig uit Westenschouwen (Ze), geboren rond 1744, overleden te 's-Gravenpolder (Ze) op 5 september 1819.

(Hij is eerder in ondertrouw gegaan te Burgh op 20 juli 1764 met Elizabeth Koster, afkomstig uit Veere (Ze), overleden voor augustus 1790. (Zij is eerder in ondertrouw gegaan te Burgh (Ze) op 9 april 1762 (NG) met Cornelis Dalebout, afkomstig uit Renesse (Ze), overleden voor juli 1764.))

Nu dus gaan neuzen in de bronnen van Veere.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Hallo addm,

Geweldig dat u verder hebt kunnen zoeken, met resultaat.

Over Veere moet ik je teleurstellen, omdat de DTB van Veere helemaal verloren is gegaan.

De website van het Zeeuws Archief, laat wel zien wat er van Veere nog over is.

Moet ik dinsdag nog iets opzoeken in Middelburg?

Dat ze afkomstig was uit Veere, wil niet persé zeggen dat ze daar geboren is, maar waarschijnlijk wel.

vriendelijke groeten,

Charlotta

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Beste addm,

Net heb ik nog even gekeken, wat er van Veere bewaard is.

Helaas heeft u er weinig aan, want er zijn uittreksels van de dopen 1592-1686.

Elizabeth Koster zal geboren zijn rond 1738-1742.

Dit is de link naar de DTBL van Veere:

www.archieven.nl/nl/zoeken?miadt=239&mizig=210&mivieuw=inv28&mibug=nl&micols=1&micode=995&mizk_alle=DTBL%20Zeeland/

vriendelijke groeten,

Charlotta

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Beste Charlotte,

voorlopig even voldoende informatie om verder te kunnen 

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_knipoog3.gif" alt="$">

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Member Group

Je zult hem meestal tegenkomen als Joost van Koten. Ouders: Manus van Koten en Janna van der Have. Ze zullen rond 1750 ergens geboren zijn en mogelijk circa 1774 gehuwd, waarschijnlijk te Sirjansland? Veel meer informatie over de ouders heb ik niet.

Inmiddels met wat creatief zoekwerk meer info gevonden over deze twee:

Marinus Antonisse (Manus) van Kooten

* 16-06-1751 Oosterland (in de doopakte wordt hij (her)Manus genoemd. De "her" lijkt doorgekrast en de M is met grote hoofdletter geschreven dus kennelijk bedachten de ouders zich op het laatste moment?)

† 1804 Sirjansland

∞ 04-06-1773 te Bruinisse met:

Janna (Jannetje) Joosse van der Have

* 26-09-1751 Sirjansland

† 1801 Sirjansland

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...