Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

525 jaar Marine, 200 jaar Koninklijk, jubileumjaar 2013 met film zoektocht o-13


Ludmilla

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Gisteren is de start gemaakt voor het jubileumjaar van de Koninklijke Marine, zij bestaat 525 jaar.

In verschillende steden is het jubileumjaar van de Koninklijke Marine ceremonieel geopend. De zeemacht bestaat 525 jaar. Naast het 525-jarig bestaan viert de marine dit jaar ook dat het precies 200 jaar geleden het predicaat Koninklijk kreeg.

Op de Dam in Amsterdam werd onder muzikale begeleiding van de Marinierskapel de Nederlandse vlag gehesen en was er een kranslegging bij het graf van zeeheld Michiel de Ruyter.

Ook in de negen andere admiraliteitssteden, waaronder Delft,

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en Harlingen, werd de vlag gehesen. Dat gebeurde exact om 09.00 uur omdat elke dag op dat tijdstip de vlaggenparade op alle schepen en inrichtingen van de Koninklijke Marine plaatsvindt.

Het thema van het jubileumjaar is '525 jaar innovatief'. De evenementen Sail en de Marinedagen, allebei in Den Helder, zullen dit jaar in het teken staan van het jubileum.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

De Hollanders steken Engelse schepen in brand tijdens de tocht naar Chatham op 20 juni 1667 (Jan van Leyden 1669)

Op 8 januari 1488 werd de Ordonnantie op de Admiraliteit uitgevaardigd. Het was voor het eerst dat er sprake was van een centraal georganiseerde zeemacht. In 1813 voegde koning Willem I de term 'Koninklijke' aan de marine toe.

"Het ging er vroeger vooral om dat er een veilige maritieme omgeving was, zodat er veilig gehandeld en gevist kon worden", zegt Alan Lemmers, historicus bij het Nederlands Instituut voor Militaire Historie. "Dat was van levensbelang voor de Nederlandse economie."

Nederland is sinds jaar en dag een maritieme handelsnatie. De marine beschermt de internationale handelsvloot al eeuwen. In de huidige tijd beschermen vloot en mariniers koopvaardijschepen in de Somalische wateren tegen piraterij en is er veel vraag naar de Nederlandse maritieme scheepstechnologie.

u9feb.jpg

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er 7 onderzeeboten gezonken, enkelen konden snel worden opgespoord,

Uiteindelijk werd in 2002 de o(nderzeeboot)-20 gevonden en de K XVI werd na lange tijd eind 2011 gevonden in de buurt van Borneo. Nog één onderzeeboot wordt na bijna 73 jaar nog altijd vermist.

Op 12 juni 1940 gaat de o-13, een van de Nederlandse onderzeeboten, in dienst van de Britse krijgsmachten en vanuit Dundee op patrouille naar het Skagerak; daarna wordt er niets meer vernomen. Waar en hoe de duikboot vergaan is, is tot op de dag van vandaag een raadsel.

De Koninklijke Marine, onder leiding van overste Jouke Spoelstra, is sinds een jaar wederom een intensieve zoektocht gestart om de laatste vermiste onderzeeër op te sporen. De zoektocht wordt op de voet gevolgd door een cameraploeg van Wilco Pleging, Erik Bibo en Machiel Martens.  Op www.stillonpatrol.nl zijn de vorderingen te volgen evenals op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

In 2012 was er veel aandacht in de pers en op tv. In het jubileumjaar van de Marine hopen ze ook de o-13 te vinden. De zoektocht wordt door de nabestaanden als erkenning gezien voor de bemanningsleden en de waardering is groot. Bij het

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

was van een aantal slachtoffers nog niet de familie bekend. Voor mij een grote eer om te kunnen helpen bij het onderzoek; er komt nieuw materiaal beschikbaar. Het streven is om van alle 34 bemanningsleden minimaal een foto te verkrijgen. Behalve de film zal er ook een herdenkingsboek verschijnen.

De Marine viert in 2013 een bescheiden feest, de vloot is een schim van wat het ooit was en de bezuinigingen wachten, maar het zoeken naar de o-13 gaat voort. Still On Patrol, de naam van de film, wordt dit jaar bij

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

uitgezonden. De film wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ben in het bezit van het Gedenkboek, korps officieren van de technische dienst der Koninklijke Marine  van 1 januari 1824 - 1 januari 1977.

Voorbeeld: Rudolf Anton Bekker, geb. Utrecht, 30-7-1858: overl. cultuurondernememing "Soember-Mas" (res. Pasoeroean) 14 -7-1902

Mach. 3e kl. 16-12-1877: 1e kl. 1-12-1889: e.o. in O.I. 16-3-1891.

Hij heeft het ereteken voor belangrijke krijgsverrichtingen ontvangen, Samalangan 1877.

Wie wat wil weten, mailt maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De website www.stillonpatrol.nl is vanaf vandaag ook in het Engels te volgen; 30 van de 34 bemanningsleden hebben inmiddels een gezicht, er wordt gewerkt aan een knopje met de verhalen achter de gezichten.

Een nieuw filmpje is geplaatst, de herdening in Dundee, een klein stukje uit de documentaire die op tv zal verschijnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumleden Groep

Met gepaste trots kan ik mededelen dat er sinds vanmiddag een nieuw knopje is toegevoegd, met daaronder de portretten en een korte biografie van de 34 bemanningsleden die Juni 1940 met de onderzeeboot O13 verdwenen op de Noordzee. Met dank aan de familieleden die werden opgespoord.

Ook het onderzoek in Engeland loopt en binnenkort hopen we ook een foto van Spettigue toe te voegen.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Onlangs werd de laatst ontbrekende afbeelding toegevoegd, Jimmy Spettigue van de Royal Navy, zodat nu alle 34 bemanningsleden van de O13 een gezicht hebben.

Ook werd er gefilmd bij

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en sinds gisteren staat er een

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.

Er wordt hard gewerkt aan het Herinneringsboek en als de techniek meezit, komt er vandaag een vierde filmpje op de website www.stillonpatrol.nl

Natuurlijk is de zoektocht naar deze laatste Onderzeeboot de Hr. Ms. O13 die verloren ging tijdens de Tweede Wereldoorlog het belangrijkste, de Marine gaat door met zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Het boek wordt gedrukt en het eerste exemplaar zal op 4 mei tijdens de herdenking bij het Marinemonument in de haven van Den Helder worden overhandigd aan de heer Piet de Jong, oud minister-president en commandant op de onderzeeboot O24 die eveneens op 10 mei 1940 uit Den Helder vertrok richting Engeland. De heer De Jong werd onlangs 98 jaar.

zie ook

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Als onderzoeker werd ik getroffen door de contacten met de nabestaanden, het verdriet in 1940 toen bekend werd dat de O13 met de 34 mannen niet meer terug kwam; hun leeftijden varieerden tussen 18 en 37 jaar. De echtgenotes, de moeders van de kinderen, spraken er niet meer over, waardoor de kinderen hun vader nog meer misten. Soms hertrouwde moeder met weer een marineman en bleef altijd de eerste trouwring dragen. Pas acht jaar later werd men als overleden in de Burgerlijke Stand ingeschreven. Erkenning kwam pas na de oorlog.

De leeftijden van hun kinderen is hoog, juist voor hen is herdenken belangrijk.

Zelfs als ervaren genealoge was dit onderzoek voor mij een megaproject; het uitwerken van de stamboom, vanuit de grootouders van het slachtoffer naar het heden, het benaderen en spreken met kinderen en kleinkinderen, neven en nichten, zelfs ver in het buitenland. Hun verhalen werden opgetekend en daaruit ontstonden nieuwe projecten, het zoeken naar een vriendinnetje van een van de matrozen, het checken van geruchten, informatie online maar zeker de bezoeken in de archieven hebben erg veel nieuw materiaal opgeleverd.

Het zoeken naar nabestaanden leverde zoveel materiaal op dat niet alles voor de film gebruikt kon worden. Uit mijn ervaring met het traceren van nabestaanden van oorlogsslachtoffers, weet ik dat het belangrijk is dat zij een gezicht krijgen, hun verhaal verteld wordt, om hen te eren en de familie het een plek kan geven, zodat zij nooit vergeten worden. Het is fantastisch dat mijn idee om er een boek van te maken werd opgepakt en een grote eer om voor dit boek de research en redactie te hebben gedaan. Samen met het team is er heel hard gewerkt om alle gevonden informatie op een duidelijke manier te verwoorden en schitterend vorm te geven.

Het boek beveel ik een ieder van harte aan.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

De resultaten hebben ook tot gevolg gehad dat geruchten over de vermissing nader werden onderzocht; er is nog steeds onduidelijkheid over wat er precies gebeurde op de Noordzee tussen 12 en 19 juni 1940. Daarom is het aanvankelijke zoekgebied groter gemaakt en de zoektocht naar de O13 en de bemanning zal blijven doorgaan onder leiding van de Koninklijke Marine.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumleden Groep
ingetje van niedek

super petje af voor de gene die de nabestaande hebben op gespoort en de bemanning nu een gezicht heeft

de 0 13 zal gevonden waar en wanneer dat is de vraag de tijd zal het leren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...
  • Forumleden Groep

Op 8 juni 2014 zal de documentaire over de zoektocht naar de O13 worden uitgezonden bij Omroep Max, Nederland 2, 19.15 uur. Tegelijkertijd wordt de finale op Roland Garos gespeeld. Als die langer duurt dan 4.10, wordt de docu niet uitgezonden maar verplaatst naar 6 juli ca 20.00 uur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bij toeval vond ik dit onderwerp, was blij verrast! Voor mijn oude buurvrouw zoek ik de stamboom Van Battum uit, was deze Antonius Sander van Battum

al tegengekomen, heb ook zijn overlijdensakte, inderdaad heel laat.

Wat een verhaal!

Wat een verdriet allemaal.

Maar wat goed dat men blijft zoeken. Het mag nooit vergeten worden.

Fijn dat ik toch weer een klein stukje informatie heb.

Is het boek nog te koop?

heel veel dank

liesje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik zeg altijd 'toeval bestaat niet' en dat blijkt maar weer. Via contact in mijn profiel kun je me een berichtje sturen, ik zal kijken wat ik nog aan gegevens over hem heb. Laat dan ook even weten of hij inderdaad familie is van je buurvrouw. Het boek is te bestellen via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(voor alle duidelijkheid, ik krijg er geen cent van)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ludmilla, heel veel dank voor het attent maken op de uitzending van Stillonpatrol.

Inderdaad is deze Ton van Battum familie van mijn oude buurvrouwtje - letterlijk en figuurlijk oud, ze is 86 jaar en vroeger als kind

heb ik tegenover  haar gewoond en kom nog steeds bij haar.

De vader van Ton van Battum is Lucas Matthijs van Battum, broer van Gerardus van Battum. Deze Gerardus van Battum is de vader van mijn

buurvrouw. Petronella - Nel - van Battum, zij is dus een volle neef van Ton van Battum.

In een onbewaakt ogenblik had ik gezegd dat ik haar stamboom wel wilde uitzoeken, Battum, de naam komt niet zo veel voor, toch? Hhm,

maar zoveel mooie dingen gevonden. Ging een beetje langzaam, kreeg een ongeluk, met alle gevolgen van dien, weinig concentratie, en dan ineens

vind je dit! GEWELDIG. Kan alle gegevens toevoegen.

En ook heel veel dank voor de informatie die je me stuurde.

Ludmilla, je krijgt hiervoor.....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_bloemetje.gif" alt="B_9"> een bloemetje en ook   

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">

heel veel dank

liesje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...