Member Group ErickJ Posted January 6, 2013 Member Group Share Posted January 6, 2013 Het betreft de overlijdensakte van Thomas Janssen Gedoopt Houbiers Please login or register to see this image. Ik heb een getracht het te lezen en heb het volgend geschreven: 1775 of 1776 vermoedelijk het laatste 30a novembris obiit in Domino Thomas Janssen (: alia’s Houbiers:) viduns Petro- nella Thijssen, absolutione et extremâ unctione munitus RIP natus orat [orato] [ortus] Trajecti 30ste november is gestorven in de Heer Thomas Janssen [:voorheen Houbiers:] weduwnaar van Petro- nella Thijssen, vergeven en beschermd door het heilig oliesel rust in vrede geboren in Maastricht Kan iemand mij vertellen of mijn tekst goed is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ChrisvD Posted January 6, 2013 Member Group Share Posted January 6, 2013 r. 2 alias (= ook bekend als) ... viduus ... r. 3 nellæ ... extrema r. 4 ... erat ... voorzien van absolutie (= vergeving) en het laatste oliesel was (maar dat laten we in het Nederlands weg) geboren Ik lees eerder 1775, maar daar moet je toch uit kunnen komen door te bladeren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest limburger Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Ik mis de vertaling van het woordje erat. Moet dit gewoon vertaald worden met: hij was ? (Hij was geboren te Maastricht) Of ben ik hier verkeerd aan het vertalen? Met vriendelijke groet, Henk Sonnemans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ErickJ Posted January 6, 2013 Author Member Group Share Posted January 6, 2013 Ik lees eerder 1775, maar daar moet je toch uit kunnen komen door te bladeren. Chris, 1775 klopt volgens verder gegevens die ik heb maar de 5 heeft erg veel weg van een 6 natus erat Trajecti hij was geboren in Maastricht het was erat in plaats van orat bedankt Henk, alweer een stukje dichterbij de goede vertaling Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts