Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Zoek aansluiting met Komijn of Comijn uit België


Jim

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik probeer aansluiting te vinden op deze familienamen in Belgie met de gegevens die ik zelf heb. Wie kan mij verder helpen?

titel aangepast

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
mirjam van rooijen

Hallo Jim,

Misschien kun je wat meer gegevens geven. Wat heb je al? Welke tijd/regio? Voornamen? Waarom denk je dat die aansluiting met België er is?

Dan is het wat gemakkelijker voor anderen erop te reageren.

Heb je ook al een op www.familysearch.org gekeken?

Groeten, Mirjam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bij het zoeken op internet kwam ik er achter dat de familienaam Komijn en Comijn ook voor komt in België. Vooral in de omgeving van Roeselare, Moeskroen, Staden. Via de site Parochieregisters West Vlaanderen kwam ik al wat familienamen daar tegen. Het moet haast zo zijn dat er een relatie is tussen de familienaam in België en in Nederland. Immers een groot deel van de familie in Nederland is afkomstig uit Zuid Nederland: Rotterdam, Sliedrecht, Gorinchem e.o., land van Altena, maar ook ’s-Hertogenbosch, Breda, Bergen op Zoom. 

Het verhaal gaat voorts dat de familienaam Comijn een verbastering zou zijn van de naam Comines, wat een doorwaadbare plaats in een riviertje zou zijn. Dat komt weer overeen met een opmerking van een contact in  België die mij schreef: “Onder Com(m)eyne (met een hele reeks verschillende schrijfwijzen) staat de verklaring "Plaatsnaam Commène uit Latijn communia: gemene weide."  Met verschillende vindplaatsen in Noord-Frankrijk, maar ook twee in Moen (onder Zwevegem, bij Kortrijk - 1398 en 1425). Is de betekenis dus niet echt zeker, dan toch de streek waaruit deze eerder zeldzame familienaam afkomstig is: het Kortrijkse en de taalgrens met het Frans langs de Leie.  Dat is dus de zuidelijke rand van de huidige provincie West-Vlaanderenâ€.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
mirjam van rooijen

Het klinkt interessant om te onderzoeken en de kans is groot dat die relatie er ook wel zal zijn. Maar zolang jij geen concrete gegevens geeft over de personen die je al hebt, kan men je natuurlijk niet zo goed helpen. Waar moeten we beginnen? Bij welke familie in welke tijd? 19e eeuw? 18e?, 17e of zelfs nog eerder? Of is dat wat je in je andere topics van Overijssel vraagt, het oudste wat je hebt?

Ik zei al, kijk eens op familysearch.org. Daar kom je de naam ook al diverse malen tegen.

Een globale blik leert je ook al snel dat de naam C/Komijn ook verbasterd werd naar C/Konijn. Als dat in een bepaalde tijd/regio gebeurde, kan ik me voorstellen dat het misschien ook wel eens andersom gebeurde. En dan heb je zomaar een familie Comijn die niets met die Frans/Belgische afkomst te maken heeft. Er is heel veel mogelijk.

Dus als je hulp wil hebben, zul je toch echt iets concreter moeten worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...