Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

eerste steen gelegd en zo


Maikel Galama

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

het is moeilijk bestanden te vinden die over het fenomeen ''eerste steen gelegd'' gaan.

Vandaar mijn eerste bijdrage hierover.

Ook weet ik niet waar ik dit onderwerp moet plaatsen maar zelf vind ik ze een verlengstuk van grafstenen, daarom plaats ik het onderwerp hier !

De foto's die ik afgelopen jaar verzamelde staan op Google+ en hebben met Friesland te maken, zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Mijn excuses aan diegenen die de foto's niet kunnen zien. Ik denk nl dat alleen Google+ geregistreerden ze kunnen zien.

Mijn Facebookvrienden hebben de foto's al eerder kunnen bekijken, in de loop van komend jaar hoop ik heel veel foto's toe te kunnen voegen. Ze zijn reeds in mijn bezit.

De foto's zijn op plaatsnaam gerangschikt, Bolsward staat bijv. redelijk vooraan, Workum aan het eind.

Groetjes, Maikel

P.s. voor Ludmilla staat er iig een foto betreffende J. Nagelhout bij (te Balk)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Maikel,

Ik had geen moeite zonder in te loggen om de openbare foto's in te zien.

Ik krijg een iets kortere link:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik ben overigens van mening dat gevelstenen niets met grafstenen hebben te maken, behalve dat sommige door dezelfde ambachtsman zijn gemaakt.

met vriendelijke groet,

Archie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het zijn werkelijk prachtige foto's. Gevelstenen (naam van de maker of naam op de steen) kunnen net als grafstenen een bron zijn voor genealogisch onderzoek. Ik ben er erg blij mee.

De gevelsteen op het Gemeentehuis te Balk, ter nagedachtenis van de plaatstelijk oorlogsslachtoffers, heb ik van je 'geleend'. Als hij gebruikt wordt zal ik het laten weten en dan zal je naam worden genoemd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi beide,

Ludmilla het gebruik van mijn digitale foto's is altijd gratis, het vermelden van de naam van de fotograaf laat ik aan jullie beleid over. Het mag en als bronvermelding lijkt het me ook juist. Kijk maar.

En Archie, ik ben het niet met je eens. Gevelstenen/eerste stenen etc. bevatten vaak belangrijke informatie voor de familieonderzoekers, de belangrijkste is voor mij de koppeling van een persoon aan een huis.

Ik fotografeer daarom zowel het huis als de steen met vermelding van het adres van het huis.

Maar vrijheid blijheid, ik respecteer jouw opvatting.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@ Maikel

Ik trek de genealogische waarde van gevelstenen totaal niet in twijfel.

Als men vindt dat deze stenen op een lijn liggen van grafstenen, wie ben ik om dat tegen te houden?

mvg

Archie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Archie,

we zijn het helemaal eens over de genealogische waarde.

Daar ben ik blij mee.

En als ze verplaatst moeten worden laat ik dat graag aan de beheerders van deze site over.

Ik kon in ieder geval geen betere plaats vinden en beschouw ze ook als verlengstuk van grafstenen.

Net iets anders, dat wel !

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Maîkel,

Mooie foto's. Vraagje: staat er ergens aangegeven waar de foto's gemaakt zijn of kijk ik ergens overheen?

Groetjes, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Kêren,

ik weet dat het nog mooier zou zijn wanneer er een excel bestandje toegevoegd zou zijn.

Dat is helaas nog niet het geval.........

Maar de meeste foto's zijn op plaatsnaam gerangschikt, de eerste is in Appelscha gemaakt en de laatste zal van Workum zijn.

Als je op een foto klikt komt het adres tevoorschijn en vaak ook een korte toelichting mbt de persoon/personen die op de foto vermeld worden.

En heel soms wist ik niet over wie het ging.......

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Aan allen,

Een nieuw boek over gevelstenen in Dokkum:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Voor de liefhebber / liefhebster.

Groeten

Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Cor,

nou ja, nieuw ?

Uitgavejaar 2008.............

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt">

Overigens wel een heel mooi boek over gevelstenen in een stad waar nog heel wat gevelstenen te bewonderen zijn !

Achterin het boek is een plattegrond bijgevoegd met een locatievermelding.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Maikel,

Wat sneu nou, zo'n antwoord.

Onderaan staat ISBN nr en 2013.:

Dockumer Granaetsjes

ISBN 9789081177139, 2013, 84 blz., gebonden, druk 1, Wijdemeer Louw Dijkstra

En Wevervanwijnen zette het vandaag in hun mailing.

Dus, ????

Groetjes

Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Cor,

het boek blijft mooi !

In mijn exemplaar staat toch heel duidelijk 2008 en heeft hetzelfde aantal bladzijden.........

Slechts de uitgever is veranderd en het ISBN nummer, bij mij is dat 897-90-811771-3-9

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...