Jump to content

familie Johanna Margarita Kroes

Guest Masje II

Recommended Posts

Guest Masje II

Geachte forumleden,

Voor een kwartierstaat zoek ik het volgende:

244 GERRIT VAN DER STELT, geboren Werkendam 27 november 1791; arbeider; huwde De Werken en Sleeuwijk 13 december 1817*

245 JOHANNA MARGARITA KROES, geboren ’s Gravenhage 20 december 1796** en gedoopt ’s Gravenhage 4 januari 1797**; arbeidster; overleden De Werken en Sleeuwijk (De Werken) 1 augustus 1836 om 23:00 uur*

zij is een dochter van:

491 JOHANNA MARGARITA KROES verdere gegevens niet bekend en tot heden ook nog niets over kunnen vinden.

Haar geboorte en doop heb ik uit huwelijksakte en huwelijksbijlagen van 13 december 1817 dat in de gemeente De Werken en Sleeuwijk heeft plaats gevonden.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

In welke kerk in 's Gravenhage heeft de doop van (dochter) Johanna Margarita Kroes plaats gevonden en staat daar meer informatie in het doopboek vermeld?

Zoek ook de ouders van (moeder) Johanna Margarita Kroes?

Bij voorbaat hartelijk dank.

mvg, Masje II

Guest Kèren

Hallo Masje II,

Kan je niet veel verder helpen, en waarschijnlijk weet je al wat ik nu ga vertellen, maar je weet nooit.... 

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_cool.gif" alt="8}">

In de acte van overlijden van dochter Johanna Margarita KROES, staat dat moeder is overleden.

Dat zou de periode van zoeken kunnen beperken, alhoewel in dit geval, door onderstaanden, vraag ik me af of het klopt.

Er staat namelijk in de huwelijksakte van 1817 dat zij wordt geassisteerd door een voogd, Joost DE GRAAFF genoemd.

Is er uit die voogdijstelling [als die bewaard is gebleven] niet nog iets te vinden over de moeder?

Natuurlijk zou de doopinschrijving van dochter uit Den-Haag ook wat kunnen opleveren.

Zo maar wat gedachtengangen... 

/emoticons/default_grin.gif" alt=";D">

Groetjes, Keren

Guest Jan Clavaux

Beste Masje,

door stom toeval valt deze vraag mij nu pas op.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">

Volgende week zal ik het een en ander wel voor je nalopen

in het haagse archief.

Verder stuur ik je vanmiddag ook een kort persoonlijk bericht.

Guest Masje II

@ Keren en Jan,

Heel hartelijk dank voor de reacties. Ben wel een en ander online aan het zoeken geweest maar niets gevonden. Ook in Den Haag niet. Was nog niet zo ver om in het archief van Den Haag of Heusden te zoeken, had voor beide archieven maar 1 vraag en dat was over Johanna Margarita Kroes.

Ben heel blij dat Jan voor mij in het GA Den Haag gaat zoeken. Wie weet...

Sorry dat de beantwoording wat langer heeft geduurd, doordat deze vraag/antwoord was ondergesneeuwd.

mvg, Masje II

Guest Masje II

Ontving van Jan Chavaux, waarbij mijn hartelijke dank, de betreffende informaties die mij verder bracht

- 490

- - -

- 491

JOHANNA MARGARITA KROES, geboren ’s Gravenhage 16 februari 1772

Uit een onbekende relatie:

a Johanna Margarita Kroes, geboren ’s Gravenhage 20 december 1796

In de doopboeken van de Grote Kerk te ’s Gravenhage blijkt als de vader van Johanna Margarita Kroes te zijn opgegeven Willem Onniel. Willem moet haast zeker een broer (of - wegens vernoeming - de vader) van Johanna Margaretha Onniel geweest zijn. In die functie was hij dus ook de voogd van Johanna Margaretha na het overlijden van haar vader, en misschien ook wel van haar moeder. Of hij werkelijk de biologische vader was is natuurlijk niet na te gaan, maar voogden die hun pupillen bezwangeren zijn van alle tijden. Heb de geboorte/doop van deze Willem Onniel nog niet kunnen vinden. Of zou haar grootvader de natuurlijke vader zijn geweest?

- 982

PIETER KROES, geboren ongeveer 1738; overleden ’s Gravenhage 3 juni 1782 (aan heete koortsen) en begraven Noorderkerkhof

- 983

JOHANNA MARGARETHA ONNIEL, gedoopt Geertruidenberg 20 januari 1733*; overleden ’s Gravenhage 9 mei 1813 om 5:00 uur* (haar leeftijd staat op origineel foutief vermeld)

Uit deze relatie:

a Willem Kroes, geboren Doesburg 19 augustus 1763

b Cornelia Kroes, geboren Doesburg 27 februari 1765

c Johanna Kroes, geboren Doesburg 8 februari 1767

d Petronella Kroes, geboren ’s Gravenhage 26 december 1769

e Johanna Margaretha Kroes, geboren ’s Gravenhage 16 februari 1772

f Cornelis Kroes, geboren ’s Gravenhage 11 december 1774

Deze familie woonde aan het Slijkeinde, was in die tijd een verzameling slopjes en gangen, waar de allerarmsten van de stad in mensonterende omstandigheden huisden.

- 1966

WILLEM ONNIEL (WILHEM ONEEL), geboren Breda; lidmaat Breda 9 april 1737*; soldaat onder de compagnie van kolonel van Berchem in garnizoen Gorinchem; ondertrouw Geertruidenberg 26 november 1729*

- 1967

SEBILLA JANS POST, gedoopt Geertruidenberg 27 september 1708* (doopheffer: Sibilla Jans)

Uit deze relatie:

a Johannes Onniel, gedoopt Geertruidenberg 31 augustus 1730*

b Johanna Margarieta Oniel, gedoopt Geertruidenberg 20 januari 1733

c Reijnier Oniel, gedoopt Bergen op Zoom 29 december 1734

d Johannes Oniel, gedoopt Breda 18 oktober 1736*

e Anthonij Oniel, gedoopt Breda 20 december 1744*

f Fronka Faletijna Onniel, gedoopt Breda 28 augustus 1746*

g Dorothea Onijel, gedoopt Breda 2 augustus 1750*

Mocht iemand nog aanvullingen hebben betreffende de Pieter Kroes en zijn voorouders, houd ik me aanbevolen.

* wil zeggen dat ik het origineel heb ingezien.

mvg, Masje II