Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Jan Wichers Steenbergen x Johanna Komijn


Jim

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Op 12 mei 1828 zijn in De Wijk getrouwd: Jan Wichres Steenbergen en Johanna Komijn. De ouders van Johanna zijn Jan Comijn (of Komijn) en Harmiena Holterman. Wie heeft gegevens over deze ouders? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Van Genlias

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Bron Burgerlijke stand - Overlijden

Archieflocatie Historisch Centrum Overijssel

Algemeen Toegangnr: 123

Inventarisnr: 12435

Gemeente: Vollenhove, Stad

Soort akte: overlijdensakte

Aktenummer: 7

Aangiftedatum: 10-06-1822

Overledene Jan Komijn

Geslacht: M

Overlijdensdatum: 10-06-1822

Leeftijd: 54

Overlijdensplaats: Vollenhove, Stad

Vader Jan Komijn

Moeder Aaltje van Voorst

Partner Hermina Holterman

Relatie: weduwnaar

Nadere informatie gepensioneerd sergeant

[link aangepast]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
mirjam van rooijen

15786    Jan COMIJN, sergeant derde bataljon vijfde halve brigade Bataafsche Infanterie, geboren ca 1780.

Gehuwd voor de kerk ca 1798 met Harmina Jans HOLTERMAN (zie 14858).

Uit dit huwelijk:

  1.  Johanna Jans (zie 15787).

15787    Johanna Jans COMIJN, geboren op 24-12-1799 te Vollenhove, gedoopt (N.G.) op 05-01-1800 te Vollenhove, dochter van Jan COMIJN (zie 15786) en Harmina Jans HOLTERMAN (zie 14858).

14858    Harmina Jans HOLTERMAN, geboren te Vollenhove, gedoopt (N.G.) op 24-12-1780 te Vollenhove, dochter van Jan HOLTERMAN (zie 14238) en Johanna HOEKMAN (zie 14237).

Gehuwd voor de kerk ca 1798 met Jan COMIJN (zie 15786).

Uit dit huwelijk: 1 kind.

14238    Jan HOLTERMAN, geboren ca 1742, overleden voor 1795.

Gehuwd op 01-05-1767 te Vollenhove. Hij is van de Roomsche Religie; bij zijn huwelijk heeft hij (verplicht) beloofd om de eventuele kinderen een gereformeerde opvoeding te zullen geven. Echtgenote is Johanna HOEKMAN (zie 14237).

Uit dit huwelijk: 7 kinderen.

14237    Johanna HOEKMAN, winkerlierse (1795), geboren ca 1742, overleden in 1814 te Vollenhove. Zij woonde in 1795 (bron: volkstelling Stad Vollenhove, 1795 - nr. 53) met vier andere gezinsleden in Vollenhove. Gehuwd op 01-05-1767 te Vollenhove. Hij is van de Roomsche Religie; bij zijn huwelijk heeft hij (verplicht) beloofd om de eventuele kinderen een gereformeerde opvoeding te zullen geven. Echtgenoot is Jan HOLTERMAN (zie 14238).

Uit dit huwelijk:

  1.  Michiel Jans HOLTERMANS (zie 14239).

  2.  Anna Catharina (zie 2265).

  3.  Frederica Jans (zie 14450).

  4.  Michiel Jans (zie 1661).

  5.  Henderica Jans (zie 14610).

  6.  Geertruid Engeline (zie 14770).

  7.  Harmina Jans (zie 14858).

Zie hier: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Ik heb een eerder huwelijk gevonden van deze Jan Komijn.

Trouwboek 1776 – 1790 Zutphen, vermelding:

Datum 06.09.1789    Jan Komijn, j.m. tamboer in het 1e battaillon van den gener. majoor graaf van Welderen, in guarnis. te Doesborgh - Adriana Vergeer, j.d. alhier w.

                              attestatie gegeeven naar Doesborgh den 23 sept. 1789.

Via Dutch regiments heb ik gevonden dat hij in het regiment nr. IR622a zat. Dit regiment ging later op in het 3e battaillon van de 5e halve brigade Betaafse Infanterie.

Adriana Vergeer overijdt op d.d. 7-6-1796 te Zutphen. Bron: digitale index doopregisters 1750-1811 te Zutphen.

Deze Jan Komijn moet geboren zijn in 1768. Ik vermoede dat hij een zoon van Willem Frans Comijn, geboren te Woudrichem zou zijn.

Maar volgens zijn overlijdensakte is dat dus niet het geval. Van zijn ouders kan ik helaas niets vinden op internet.

Om op Willem Frans Comijn terug te komen, zijn doopregister is te vinden in Bergen op Zoom. En de sleutel in onze zoektocht naar onze voorouders :

Type register Doop-, Trouw- en Begraafregisters (DTB)

Archiefnummer 31

Archiefnaam Doop-, trouw- en begraafboeken Bergen op Zoom

Inventarisnummer 3

Registernaam RK doop- en trouwboek 1724-1749 - doop

Code BOZ210000013

Periode register 1724-1749

Religie katholiek

Plaats doop Bergen op Zoom

Datum doop 20-01-1747

Kind Wilhelmus Franciscus Comijn

Geslacht m

Datum doop 20-01-1747

Vader Joannes Comijn

Moeder Maria Catharina van der Horst

Getuige 1 Wilhelmus Peeters

Getuige 2 Joanna Maria van der Haeg

Deze doopinschrijving ken ik al een aantal jaren en ik heb altijd al een vermoeden gehad dat dit een broer van Johannes Vincent kon zijn. Nu heb ik op internet een stukje tekst gevonden over een info avond door dhr. Wolters uit 1997. Hierin wordt verteld over militaire huwelijken van zijn collectie Wolters.

1 regel hieruit is voor ons van groot belang namelijk de volgende:

Tip: gegevens over een soldaat zijn mogelijk ook te vinden via een eventuele broer (zelfde achternaam en regiment).

Als we deze tip aan kunnen nemen is Willem Frans een broer van Johannes Vincent. En hebben we nu de ouders van Johannes Vincent gevonden !!!

Er zijn zoveel overeenkomsten dat het voor mij voor 95% zeker is dat ze broers zijn. Ze zijn allebei Katholiek, trouwen circa 1 week na elkaar, ze zijn allebei tamboer geweest, noemen hun oudste zoon Johannes, hebben allebei 2 voornamen.

Zeker is dat ze ook een zus te Woudrichem hebben, nml. Maria Tresia Comijn. Zij is getuigen bij de doop van de 1e 2 kinderen van J.V. Comijn. En mogelijk is er nog een zus "Johanna Maria Comijn"huwt 1776 te Woudrichem met Johannes Jonkers.

Er staat bij het huwelijk helaas niet dat ze R.K. is. Maar ze noemt haar 2e dochter Maria Catharina, vml. naar haar moeder.

Graag zou ik een doopinschrijving vinden van Johannes Vincent. Misschien is deze in Arnhem of Doesburg te vinden. Beide steden hadden veel regimenten in die tijd en DTB van beide plaatsen is nog niet digitaal.

Op family search (Mormonen) staat een huwelijk tussen Jan Komijn en Maria Cathar. Horste op 11 jan. 1744 te Arnhem. Wel is het een Ned.Herv. huwelijk. Dat is vreemd. Maar misschien is daar een verklaring voor. Jan Vincent is in 1743 geboren.

Het gebeurde in die tijd ook wel dat er een voorhuwelijks kind was.

Wie zou willen zoeken naar de doop van Johannes Vincent Comijn, doop of geboorte 6-1-1743 volgens Liste civique Gorinchem 1811.

Jim, graag hoor ik je reactie op dit bericht.

Lisanne Imholz-Komijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Lisanne ik vind het knap wat je gevonden hebt. Vooral je vermoeden dat we de ouders van Johannes Vincent gevonden hebben is goud waard, want daarnaar zijn we al een hele tijd op zoek. Dat Maria Tresia een zuster van Wiilem Frans is had ik ook al vermoed.

Ik wil mij wel inspannen om de doop van Johannes Vincent te zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Jim,

Fijn dat je ook op zoek wilt gaan. Op het forum heb ik gezien dat sommige zich aanbieden om iets op te zoeken in een bepaald archief.

Waarom ik ook Doesburg noem is, omdat er in 1748 bij regiment IR599b het regiment IR701b van Grotenray is toegevoegd. Regiment IR701b was in 1743 in garnizoen te Doesburg.

Aangezien soldaten niet snel van regiment wisselden en de zoon vaak voor hetzelfde regiment koos is het dus mogelijk dat Jan Vincent daar gedoopt is.

Vraag:  heb je de volgende aantekening al ? In het register op de decreeten der vergadering van het provinciaal bestuur van Holland 1796-1797 staat iets over Jan Vincent Comijn vermeld.

Met de zoekmachine te vinden met: " j.v. comyn".  Dan is er nog een aantekening over de watersnoodramp van 1809 te Gorinchem in een verslag der dijkbreuken en overstromingen.

Hierin wordt vermeld dat ééne Jan Komijn en Jan Bokman, veerlieden van Gorinchem op Sleeuwijk en C. van Wijngaarden mee hebben geholpen aan het redden van mensen en dieren

bij de watersnoodramp van januari 1809. Te vinden met zoekmachine onder "Jan Komijn 1809" . Welke Jan Komijn zou dat geweest kunnen zijn ?  Onze voorvader Johannes Comijn woont dan in Breda of Oosterhout.  Het moet ieder geval familie zijn.

Er is ook een gravure van deze ramp van de Kortendijk te Gorinchem. Hier heeft Jan Vincent met gezin gewoond en huizen laten bouwen (zie bijlage). Dit soort gegevens brengen meer leven in onze familiegeschiedenis. Het is daarom te hopen dat er nog meer van zulke berichtjes digitaal zullen verschijnen !

Groetjes, Lisanne

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...