Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Waterloo gratificaties 1815


Ludmilla

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Het resultaat van het onderzoek door Bas Lems naar de Nederlandse deelnemers aan de Slag bij Waterloo staat sinds kort online op de website van het Stadsarchief Amsterdam:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

De database Waterloo gratificaties 1815 gaat vergezeld van een handleiding en een onderzoeksvoorbeeld.

De database omvat de bijna 30.000 namen van Nederlanders, Belgen (destijds Nederlanders) en Nassauers (in Nederlandse dienst) die aanwezig waren bij de Slag van Waterloo in juni 1815.

In de handleiding wordt uitgelegd hoe de gegevens te interpreteren en worden tips gegeven voor nader onderzoek naar de loopbaan van een vermelde militair.

Ruim op tijd voor het 200-jarig jubileum van de grote veldslag zijn nu eindelijk alle namen, dus ook van de manschappen en onderofficieren, bekend. Wellicht zit uw voorouder daar bij!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
  • Forumleden Groep

Alhoewel ik heel veel respect heb voor het onderzoek van Bas Lems, is het niet volledig, helaas. Zelfs mijn voorouder, die correct staat in zijn stamboek,

komt in de database van Bas niet voor.... ook andere soldaten, ik heb er bijna 350 onderzocht, komen er niet altijd in voor.

Een groot probleem is namelijk dat de namen niet altijd correct worden/werden geschreven. Er zit verschil in schrijfwijze stamboek/graticifaties.

Daar moet je rekening mee houden als je een voorouder zoekt. Zo heb ik mijn voorouder ook gevonden bij de gratificaties, zijn stamboek had ik al.

Zelf heb ik de gratificatieboeken ook doorgenomen in het archief van Amsterdam, en ontdekte zo dat de achternaam Wensvoort daarin verkeerd geschreven was,

terwijl hij in zijn stamboek wél goed geschreven is.

Dit had m.i. ook vermeld kunnen worden bij de zoekakten naar deelnemers aan de Slag bij Waterloo.

Maar verder is het natuurlijk een prima onderzoek! Het geeft alleen maar aan hoe moeilijk het zoeken is!

met vriendelijke groeten

liesje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...