Guest Jan Clavaux Posted December 12, 2012 Share Posted December 12, 2012 Beste mensen, in het begraafregister van Vlissingen kom ik op 1-12-1794 de volgende inschrijving tegen: 1 Koes[traat] t kint van Hendrik Clavo: Jan Pieterse, Gemeene put[=algemene begraafplaats] 4.5 Please login or register to see this link. De vader van Hendrik heette Jan Pietersz Clavo, maar is al in 1786 in Vlissingen overleden. Hendrik liet in Vlissingen drie dochters dopen (1783-1788) Hoe zou ik deze inschrijving moeten interpreteren? groeten, Jan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted December 12, 2012 Member Group Share Posted December 12, 2012 Hallo Jan, Misschien was de naam van het kind: Jan Pieters? Een dergelijke vernoeming heb ik wel eens meer gezien, bij de kleinzoon van deze bruidegom b.v. 1699 Jacob Peters dragonder Zallik Willemtie Wigbolts wed Mastebroek. Zijn kleinzoon 1-7-1753 Jacob Peters Teunis Hendriks Geertje Jacobs groeten van Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Masje II Posted December 12, 2012 Share Posted December 12, 2012 Hallo Jan, Waar is je Jan Pietersz Clavo begraven? In het archief van Vlissingen zie ik alleen die van 1794. Please login or register to see this link. 1653 01-12-1794; Gemene put Begraafplaats: Gemene put Begraafdatum: 01-12-1794 Begravene: Clavo, Jan Pieterse Voornaam: Jan Pieterse Achternaam: Clavo Datum: 01-12-1794 Adres: Koestraat Bijzonderheden: Kind van : Clavo, Hendrik. Plaats: Gemene put Bladzijde: 173 Toegangsnummer: 326 Gilden Inventarisnummer: 132 mvg, Masje II Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan Clavaux Posted December 12, 2012 Share Posted December 12, 2012 Dank je wel, Jacqueline, dat moet de oplossing zijn. Ik zou het dus moeten lezen als : een kind van Hendrik Jan Pieterszoonszoon Clavo? Ik ben (nog) niet goed thuis in Zeeland, dus ik wist niet, dat ze daar ook aan dubbele patroniemen deden, laat staan, dat het op deze manier werd genoteerd. Dat overleden kind is dus een van zijn drie dochters. Masje, dank je wel voor je opmerking. Jan is in oktober 1786 vermeld in de rekeningen van het vlissingse lijkdienaarsgilde, Genealogische Afschriften 462. De Jan Pieterse die jij noemt is degene uit mijn vraag. De DTB van Vlissingen staat sinds een week op Familysearch, dus ik denk, dat ik nog wel vaker met vragen kom... vriendelijke groeten, Jan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted December 13, 2012 Member Group Share Posted December 13, 2012 Hallo Jan, Hoewel ik eigenlijk bedoelde dat het om een zoon met de dubbele voornaam Jan Pieters zou kunnen gaan, is jouw interpretatie ook heel wel mogelijk. Mijn voorbeeld komt uit Overijssel, waar ik de dubbele patroniemen verder eigenlijk ook niet tegen ben gekomen, evenmin als tot dusver in Zeeland overigens. Er zijn blijkbaar ook in dit geval uitzonderingen die de regel bevestigen! groeten van Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan Clavaux Posted December 13, 2012 Share Posted December 13, 2012 Hallo Jacqueline, dank je wel voor deze toelichting, want dat verandert de zaak. Ik begin nu te denken, dat het inderdaad om een dubbele voornaam gaat: Jan-Pieter. De Clavaux kwamen uit frans sprekende streken, en daar is een naam als Jean-Pierre heel gewoon. Bij mijn onderzoek in Zeeland breek ik mijn nek over de Jan Pieterse's Clavaux, zo is er ook eentje begraven in West-Souburg in 1764, ook al uit Vlissingen. Dan zou ik ook een heleboel Pieters moeten vinden, en dat is niet het geval. Voorlopig houd ik dus de mogelijkheid aan, dat het om een dubbele voornaam gaat. groeten, Jan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts