Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Eva Benjamins en haar familie


Loes

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Aron Joseph (36 jr) en Eva Benjamin (30 jr) ondertrouwden 14 april 1679 n Amsterdam.

Een aantal kinderen van Aron, zie Akevoth

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(Moznum en Swaab zijn hun joodse achternamen, die niet in de burgerlijke registraties zijn vermeld)

kunnen onmogelijk van Eva geweest zijn, ook al neem je hun geboortejaren met een schepje zout. Ik neem aan dat Aron dus eerder getrouwd is geweest, al wordt dat niet gemeld, het lijkt een stel ongehuwden: hij wordt geassisteerd door Joseph Benjamin, zwager, en zij door ene Judith Jacobs. Haar vader was dood, maar haar moeder, Anna/Hendrikje Jacobs, leefde nog.

Wat me niet eerder was opgevallen: op dezelfde datum ondertrouwden ook Joseph Benjamin (56 jr, eerder in A'dam getrouwd met Ester Michielsz) en Sara Magnus 22 jr. Zij wordt geassisteerd door haar moeder Judith Jacobs.

Gezellige bijeenkomst op het stadhuis dus, misschien was de klerk in de war met de getuigen en de namen, en werd daarom een eerdere vrouw van Aron niet genoemd.

En om het nog ingewikkelder te maken:

Na wat puzzelen zie ik dat Sara Magnus een kleindochter is van Anna/Hendrikje Jacobs, Eva haar tante, en haar aanstaande echtgenoot haar oom. 

Die ondertrouw is doorgestreept, misschien om die reden (Joseph had daarna wel minstens twee kinderen).

Nu ben ik heel benieuwd naar wat er als commentaar bij die doorgehaalde ondertrouw van Joseph Benj en Sara staat: ??? Consent door orders van Commissarissen ???

En kan iemand ook Josephs beroep (neem ik aan) ontcijferen?

Ik had het plaatje vanwege Joseph Arons en Eva Benjamins eerder gepost: tweede pdf op "Waar kwamen ze vandaan"

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Tobackoper.

Ik neem aan de de namen van twee commissarissen zijn vermeld:

***** & *****

Sorry, ik keek bij de verkeerde inschrijving,

als beroep lees ik packer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Pardon! Ik bedoelde van Joseph Benjamin. Dat van Aron Joseph  kon ik lezen :-)

De ondertrouw ervoor dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Sorry, nog een keer.

Ik lees packer, maar dat is geen 17e eeuws beroep.

hoewel het wel in het middelnederlands woordenboek is vermeld.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Je zou denken backer, maar dat klopt niet met de B van Benjamin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat beroep zou leuk zijn om te weten,maar meestal staat het er toch niet bij.

Maar ik zie nu dat mijn belangrijkste vraag verminkt is geraakt door die malle smileys. Daar stonden de vraagtekens waar ik het niet kon lezen.

De opmerking dus linksboven de ondertrouw, ik zet nu maar puntjes:

....... Consent door orders van Commissarissen ......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Zij [de bruid] Vaders consent

door orders van

commissarissen

[achternaam] & [achternaam]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dus toch ... vaders consent. Ik dacht dat die al dood was, maar dat had ik waarschijnlijk verkeerd gezien.

Ik ben wel geschokt. Neef-nicht huwelijken kom ik om de haverklap tegen, maar oom-nicht had ik nog niet eerder gezien. Toch nog weer alles nalopen om te zien of het echt zo was. Het leeftijdsverschil klopt wel helemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@ Loes en Jan,

Backer en Elias.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

http://archive.org/download/NaamlystDerCommissarissenVanHuwelykscheZaaken1578-1768amsterdam/AmsterdamcomissarissenhuwelykscheZaaken.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...