Member Group Ludmilla Posted November 30, 2012 Member Group Share Posted November 30, 2012 Please login or register to see this link. is een particulier initiatief waar door Maarten alle leuke zaken besproken worden over namen. Eerder bracht ik al iets onder de aandacht Please login or register to see this link. en nu staat er iets op over Please login or register to see this link. /isonymie/ Isonymie heet het verschijnsel dat twee mensen met dezelfde achternaam met elkaar trouwen. In deze voorbeelden hebben alle personen dezelfde familienaam. Er wordt een voorbeeld uit mijn bestand genoemd. Anna van Zanten hoort er ook bij, zij is geboren/gedoopt 9/10-6-1804 eveneens met de familienaam Van Santen, zie doopboek Beusichem Please login or register to see this link. zie ook Please login or register to see this link. Heeft u ook voorbeelden, geef het dan door aan Maarten via zijn blog, Facebook of Twitter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jakkes Posted November 30, 2012 Share Posted November 30, 2012 De kreet Isonymie kende ik nog niet; wel de term palindroom. PALINDROMEN en OMKERINGEN in ZUID-HOLLAND (Volkstelling 1947) palindroom van d. A, ver A palindroom Aa, van d. Aa omkering van d. Aar <> van d. Raa omkering van Aart <> van Traa omkering Adel <> Leda palindroom Aka palindroom Amama omkering Ari <> Ira omkering Aris <> Sira omkering As <> Sa omkering Baar <> Raab omkering Bar <> Rab omkering Bark <> Krab omkering Beel <> Leeb omkering Been <> Neeb omkering Berk <> Kreb omkering Bies <> Seib omkering Blok <> Kolb omkering Bod <> Dob omkering Bol <> Lob omkering Bols <> Slob omkering Bor <> Rob omkering Borg <> Grob omkering Bots <> Stob omkering Bril <> Lirb omkering Brok <> Korb palindroom Bub omkering Bul <> Lub omkering Corp <> Proc omkering Crom <> Morc omkering Dap <> Pad omkering Deen <> Need omkering Dob <> Bod palindroom Dood, de Dood, van d. Dood omkering Drager <> Regard omkering Drooger <> Regoord palindroom Ebbe omkering Ebbink <> Knibbe omkering Ebels <> Slebe palindroom van Ede omkering van d. Edel <> van d. Lede palindroom van Ee omkering Eek <> Kee omkering van d. Eem <> van d. Mee palindroom Ege palindroom Egge omkering Eggink <> Knigge omkering Eil <> Lie omkering Eimer <> Remie omkering Eis <> Sie palindroom Eke omkering Ekkel <> Lekke omkering Ekker <> Rekke omkering Elen <> Nele omkering van Ellen <> van Nelle omkering Ellens <> Snelle omkering Elles <> Selle omkering Ellis <> Sille omkering Elye <> Eyle omkering Ennes <> Senne omkering Ensel <> Lesne palindroom Epe palindroom van Esse omkering Essen <> Nesse palindroom van Ette omkering Etten <> Nette omkering van Etten <> van Nette omkering Even <> Neve omkering Ey <> Ye Een deel uit mijn verzameling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jakkes Posted December 1, 2012 Share Posted December 1, 2012 Er zijn iets meer echtparen, die onder de categorie isonymie vallen, dan men in eerste instantie zou denken. Ik vond er in de gauwigheid ruim 21.000. Nee, dit is geen tikfout. Uiteraard veel met veel voorkomende namen (de Vries, de Jong, etc.), maar ook familenamen, die een stuk minder bekend zijn. Een willekeurige plaats: Oegstgeest 14-05-1868: Hermanus Johannes van Ameron x Hendrika Cornelia van Ameron 27-11-1850: Huig de Roode x Grietje de Roode 21-07-1881: Hendricus Hermanus van Sillevoldt x Anna Geertruida van Sillevoldt 07-03-1878: Nicolaas van der Meij x Dieuwertje van der Meij 22-08-1895: Nicolaas Cornelis Spaargaren x Jawikkie Wilhelmina Spaargaren 10-06-1898: Petrus Jacobus van der Meer x Cornelia van der Meer 20-06-1902: Dirk Mechelse x Adriana Mechelse 08-09-1905: Johannes Abraham Jacobus Heisterborg x Lijntje Heisterborg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest limburger Posted December 1, 2012 Share Posted December 1, 2012 Valt dit er ook nog onder ? Echtpaar Meyer - Meijer, Coenen - Koenen, de Korte - de Corte, Janssen - Jansen, Muhlenberg - Möelenberg (die laatste zit in mijn kwartierstaat) Vriendelijke groet, Limburger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jakkes Posted December 1, 2012 Share Posted December 1, 2012 @Limburger Heel formeel vallen je voorbeelden ook daaronder; mogelijk de laatste niet. Volgens de definitie gaat het om het phonetisch alfabet. Ik heb mij beperkt tot de exacte overeenkomsten. Dat scheelt mij een hoop programmeerwerk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Archie Posted January 15, 2013 Member Group Share Posted January 15, 2013 Isonymie. Al een woordenboek Nederlands gevonden waarin dit woord voorkomt? Laat het me even weten. Met vriendelijke groet, Archie In het Frans en Duits wel gevonden via Google. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group priegel Posted January 16, 2013 Member Group Share Posted January 16, 2013 vond wel dit via google\ Please login or register to see this link. gera mijn dochter heet; van den Berg, ging samenwonen met een van den Berg, (geen familie) en kreeg 2 kinderen heel gemakkelijk; van den Berg. is het met samenwonen, niet officieel gehuwd, ook isonymie?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group priegel Posted January 17, 2013 Member Group Share Posted January 17, 2013 een vriend heeft een oud (nederlands) woordenboek van 50 jaar oud! maar daarin komt het woord niet in voor! gera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Archie Posted January 17, 2013 Member Group Share Posted January 17, 2013 Priegel #6 Dat je die website vond op google.nl is niet zo gek. Kijk maar even in het startbericht van deze rubriek. mvg Archie PS. Laat je niet door mij van de wijs brengen hoor! Ruim 100 jaar (uit 1911): J. Verdam - Middelnederlandsch handwoordenboek boi& [hier te vinden: Please login or register to see this link. ] Er is een exemplaar in pdf te downloaden [Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts