Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

jammer


sabine leis

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Steeds meer en meer begraafplaatsen verwijderen oude graven, ook in Den Bosch Kruisstraat, Den Bosch Empel zijn er alleen nog graven na ongeveer na het jaar 1940, wat ontzettend jammer, morgen nog eens kijken of Den Bosch Hintham nog wel oude graven heeft , wel jammer, net of de mensen niet meer hebben bestaan.

Hebben meer mensen dat ? begraafplaatsen met alleen vrij nieuwe graven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast limburger

Een graf wordt gehuurd voor 30 jaar. Dan kan het nog eens met 30 jaar verlengd worden. Tenminste hier in Limburg. (Het schijnt in andere delen van het land weer anders geregeld te zijn) Dus een graf van voor 1940 is inderdaad een zeldzaamheid.

Groet,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Als ik kijk waar mijn vader begraven is (Hengelo) daar zijn nog volop oude graven, hier in Rosmalen staan een aantal oude graven, maar daar kan je niet bij, daar staan hekken omheen, en dat zijn er ook maar hooguit 8, en idd de huur voor een graf is noal wisselend, tussen de tien en 30 jaar, maar zo jammer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi allemaal,

veel gemeentes hebben wel informatie over grafrechten e.d. op de gemeentelijke site staan.

Als voorbeeld geef ik die van Groningen:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

De huurtermijnen zijn meestal 30 jaar met een verlengingsmogelijkheid van 10 jaar.

Heel veel hangt dus van de nabestaanden af.

Maar kijk ook eens naar de absurd hoge tarieven, veel mensen kiezen daarom begrijpelijkerwijze voor crematie.

Het kopen van een graf is overigens hier en daar ook nog mogelijk, bij de Rk Begraafplaats in Groningen is dat nog mogelijk, die is dan ook niet in gemeentelijke handen.

Een koopgraf voor onbepaalde tijd is overigens niet goedkoop, je moet al snel op zo'n 10.000 euro rekenen.

Met name de grote steden hebben vaak ook graven die voor slechts 10 jaar zijn uitgegeven, tja, het lijkt een industrie te zijn geworden.

Een eeuwige rust is weinigen gegeven.

Oh ja, er zijn natuurlijk ook natuurbegraafplaatsen in opkomst, misschien is dat een goed alternatief voor wat de rust betreft.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hier in Friesland kon je vroeger een graf kopen,en als er iemand is die alle jaren grafrechten betaald dan blijft het bestaan.

Zo betalen wij ook nog altijd grafrechten voor drie graven,maar als onze kinderen dat ook doen is nog maar de vraag,zoniet dan word het geruimd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

dat heb ik idd ook gezien, graven verscholen in het bos, en op heuvels, ook graven boven de grond ipv onder de grond, zag er wel geweldig uit, (zover je zoiets mooi kan vinden dan) bedankt voor de informatie, ik had geen idee dat er op sommige plekken een graf gekocht kon worden, tja de prijzen zijn niet mals, we hebben besloten om samen met de kleinkinderen het graf van de grootouders te behouden,dan is er nog overheen te komen,.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Sabine e.a.,

ik kan het niet laten nog een link te geven van een begraafplaats waar ik ooit ben geweest en waar ik onder de indruk raakte van de vele mogelijkheden.

Maar ook van de vriendelijkheid van de mensen die ik er sprak: met respect voor mens en natuur.

De begraafplaats is ook nog redelijk bij jou in de buurt, de link:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Tot slot wil ik nog zeggen dat het natuurlijk ook niet mogelijk is om alle graven te bewaren.

Onlangs was ik op de begraafplaats in Heeg (Friesland) en de beheerder zat een beetje in de maag met drie bijna onleesbare stenen. Nabestaanden waren niet bij hem bekend. Hij vroeg mij wat hij met de steen moest doen. Ik ben gaan zoeken naar nabestaanden maar kwam al snel tot de conclusie dat die er niet waren, het echtpaar had één zoon en die was rond zijn 20e overleden, kinderloos. Ik heb dus gezegd dat ik het best zou begrijpen als de stenen en het graf geruimd zouden worden, de overledenen hadden er toch nog zo'n 100 jaar ''gerust''.

En nog een link, voor mensen die van de funeraire cultuur houden:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

wow ik ben onder de indruk, schitterend, en zodra ik verder kan rijden dan nu, dan zal ik zeer zekers er gaan kijken, zeer indrukwekkend, en dat vind ik van Margraten ook, zo impossant, dan ben je wel even stil als je al die rijen ziet.

Ik zou ook dolgraag eens een keer willen kijken op een chinees kerkhof, maar ja,dat is niet zo even naast de deur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Sabine,

in Den Haag is een chinese afdeling..............

Maar of je die bedoelt ?  

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_knipoog3.gif" alt="$">

Groetjes, Maikel

chinese20begraafpl20den.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

ik bedoelde in china, :-), maar Den Haag is ook goed, is iets dichter bij de deur, hoef ik niet voor te vliegen ,ik voelde me van kinds af aan al aangetrokken tot begraafplaatsen, geen idee waarom, maar ik kon er uren zijn, vooral als ik me rot voelde, en dat is nooit meer overgegaan, tja sommige mensen gaan graag naar een park, en ik wandel graag over een kerkhof

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Heb je al eens over de begraafplaats Groenendaal (nu als begraafplaats Orthen genoemd) gewandeld. Daar vind men nog vele oude stenen.

Kijk eens op deze site om al een indruk te krijgen en de geschiedenis te lezen.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ook zijn er veel mensen die al vele jaren graven fotograferen. Dit om verschillende redenen.

Dit is de site van Eli en Dinie Maas uit Den Bosch

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

wow, weer wat geleerd, het komt denk ik omdat ik nooit hier in de buurt heb hoeven zoeken, alles kwam/komt uit twente/grensstreek/duitsland maar nu is een vertakking van mijn moeders lijn terechtgekomen in deze regio en zelfs hier in het dorp, hier dus niks gevonden, dus even doorkijken, maar nu ga ik zeer zekers verder kijken, al was het maar om die mooie graven te bekijken.

dankjewel, het lijkt wel kerst hehehehehe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

ik bedoelde in china, :-), maar Den Haag is ook goed, is iets dichter bij de deur, hoef ik niet voor te vliegen ,ik voelde me van kinds af aan al aangetrokken tot begraafplaatsen, geen idee waarom, maar ik kon er uren zijn, vooral als ik me rot voelde, en dat is nooit meer overgegaan, tja sommige mensen gaan graag naar een park, en ik wandel graag over een kerkhof

Ik vind het (nog steeds) geweldig om ook over kerkhoven te lopen, gewoon de rust, ruimte en ordelijkheid brengt me in een meditatieve fase. Het gevoel van rust en ruimte in jezelf, en het besef dat jouw voorouders ook de weg van alle vlees zijn gegaan. Het geeft mij veel vrijheid en rust in mezelf. Dus Sabine, je bent zeker niet de enigste!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

gelukkig maar:-), ik ben helaas geveld door mijn rug nu even, anders was ik allang met mijn zoon op pad geweest, maar nu ben ik de stamboom aan het uitpluizen, kan niks anders, tja, ik had een fout er in, door al die naam veranderingen van bepaalde personen, maar nu eindelijk heb ik weer de juiste personen bij elkaar, alleen die andere namen blijf ik mal vinden.

Misschien volgende week als mijn rug het toelaat, dan kan ik weer over de begraafplaatsen lopen, en idd genieten en nadenken over alles van vroeger, respect hebben voor het verleden, en de rust op je in laten werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...