Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Daar kan ik geen chocolade van maken


Ludmilla

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Slurpend aan mijn beker warme chocolademelk dommel ik weg, vermoeid van alle drukte de afgelopen tijd. Het stormt buiten. Een zeurend 'groot kind' dat wat geluk zoekt in een warme beker chocolademelk. Het is bijna december, de maand van lekkernijen die ook staat voor overdenkingen. Onze hobby hoort daar bij en ik denk aan de bekende zegswijze: daar kan ik geen chocolade van maken. Dit betekent zoveel als 'dit is zo onsamenhangend, onbegrijpelijk of raar dat ik er niets mee kan doen'.

Als iemand me vraagt naar kosten voor de hobby, dan antwoord ik standaard met "iedere hobby kost geld en zolang ik nog geld heb om een ijsje te kopen is er niets aan de hand". Mijn gedachten dwalen nu af naar het ijsje tussen twee koekjes van Jamin, 15 cent voor de luxere met dat laagje chocolade, waardoor je nog meer geluk proefde en voelde. 

Op 1 januari worden bestaande abonnementen stilzwijgend verlengd voor nog een jaar, behalve als je tijdig, meestal een maand van tevoren, opzegt.

Brengt het wat ik er van verwacht, kan ik voor dat geld hetzelfde of iets anders doen om mijn hobby te verrijken? Voegt het iets toe? Wat wil ik het komende jaar wel of niet gaan gebruiken als bron?

Om volgend jaar gebruik te kunnen maken van diensten of tijdschriften dwarrelt ruim voor 1 december een verzoek tot tijdige betaling op de mat, de datum die bepaalt of je opzegt of verlengt. Op 1 december is de nieuwe wet van toepassing, 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ieder jaar rond deze tijd is het dus afwegen, opzeggen of aanhouden. Van welke verenigingen ben ik, meestal al decennia, lid en welke dienstverlening hoort daar bij, welke tijdschriften ontvang ik en lees ik dat allemaal met evenveel interesse, kortom, krijg ik waarvoor ik betaal? Soms ligt de interesse inmiddels ergens anders en lonkt het nieuwe.

Als je dus iets wilt veranderen dan moet een schriftelijke opzegging uiterlijk 1 december zijn ontvangen, zodat je voor volgend jaar een vrije keuze kunt maken om dat mooie historische tijdschrift te lezen of dat dikke kostbare boek te kopen, een cursus volgen of een passende donatie doen aan een van de vele particuliere sites waar vrijwilligers indexeren, afbeeldingen van graven plaatsen, oorlogsslachtoffers eren of waar je kleinschalig maar groots je stamboom kunt presenteren. Op sites waar je niet kunt doneren zijn ze al blij met een virtueel bedankje. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_kus_op_wang.gif" alt="$">

Kun je niets passends voor de hobby vinden dan zijn er genoeg goede doelen die in december actie voeren.

Het bovenstaande teruglezend moet ik vaststellen 'er is geen chocolade van te maken' maar mijn keuzes zijn al gemaakt; ik heb daar een goed gevoel bij en nog wat strooigeld over voor een lekkere chocoladeletter om het afgelopen jaar te compenseren, dit jaar de letter G van genealogie, en van Geluk, met een hoofdletter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

mooi geschreven en ik zeg alleen;

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • Forumleden Groep

Hoewel de crocusjes boven de grond kruipen en de ganzen al ruzie maken om het mooiste vrouwtje, blijft het nog even tijd voor chocolademelk, Maartse buien met sneeuw.

Daar hoort een lekker 'vakblad' bij. Blij dat ik het pulp tijdig heb opgezegd; de berichten over vernieuwingen van het tijdschrift van een der landelijke vakverenigingen, lijkt niet overal als verbetering te worden gezien. Ik mis dus niets.

Omdat er ruimte in mijn budget is vrijgekomen en ik kies voor een juiste verhouding prijs-kwaliteit, is mijn oog gevallen op de Helderse Historische Vereniging.

Een enthousiast bestuur dat net als vele verenigingen te maken heeft met veroudering en overlijden als het gaat om terugloop van het ledental.

Een lidmaatschap, voor iets meer dan twee tientjes, waarvoor je dan ook nog viermaal in het jaar een goed gedocumenteerd verenigingsblad ontvangt, Levend Verleden.

Daarnaast heeft de vereniging een schat aan historisch - en raadpleegbaar - materiaal in huis. Boeken, platen, attributen en vooral tienduizenden oude foto's.

Voorts geeft de HHV historische boeken uit. Leden genieten vaak korting op de prijs ervan.

Dit jaar bestaat de vereniging 25 jaar en wordt gevierd met de uitgave van een boek:

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Informatie over HHV, lidmaatschap en boek kunt u vinden op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...