Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Moll x van Lookeren Campagne: huwelijksplaats in 1920 te Hilversum of de Bilt ?


Maikel Galama

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi allemaal,

Petronella Johanna van Lookeren Campagne, geboren 18-11-1895 te Klaten (Ned. Indie) en overleden 03-07-1977 te Zwolle, dochter van Catharinus Johannes van Lookeren Campagne en Magdalena Wilhelmina van Hettinga Tromp.

Ze trouwt 18-05-1920 te Bilthoven met Anthonie Johannes Moll, geboren 06-03-1888 te Utrecht en overleden 12-09-1956 te Utrecht, zoon van Anthonie Theodoor Moll (1839-1921) en Johanna Catharina Jacoba van Persijn (1859-1923).

Ik heb een vraag mbt het huwelijk van bovenstaand echtpaar, volgens Genlias trouwden ze op 18-05-1920 te De Bilt (plaats Bilthoven ?) en volgens de persoonskaart van zowel Anthonie Moll als die van Petronella van Lookeren Campagne trouwen ze op 18-05-1920 te Hilversum.

Daar wordt in 1921 ook hun eerste zoon geboren.

Wie heeft een verklaring voor de verschillende huwelijksplaatsen: de Bilt en Hilversum.

In het Nederlands Patriciaat wordt Bilthoven als trouwplaats genoemd.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Maikel, het gemeentehuis van de gemeente De Bilt staat in Bilthoven. (Vergelijk het maar met Friese gemeenten: trouw je in Ferwerd of in Ferwerderadeel?)

Als dat Hilversum uitsluitend van de PK komt, zou ik daar niet teveel geloof aan hechten...

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Petra,

ik denk precies hetzelfde........

En toch voelde ik me niet zeker, vandaar mijn vraag.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
mirjam van rooijen

hoi Maikel,

Ik kan wel een keer in het archief kijken voor De Bilt/Bilthoven.

Misschien biedt dat helderheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Mirjam,

graag.

Overigens zal de gemeente De Bilt (en dus Genlias) wel juist zijn, hoewel ik het vreemd vind dat op beide persoonskaarten Hilversum staat vermeld.

Eigenlijk is de vraag dus: waarom staat er Hilversum op de PK, gewoon foutje ?

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast limburger

Hilversum en de Bilt grenzen aan elkaar. Misschien is er sprake geweest van een kleine grenswijziging?

Met vriendelijke groet,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hilversum en de Bilt grenzen aan elkaar. Misschien is er sprake geweest van een kleine grenswijziging?

Met vriendelijke groet,

Limburger

't Lijkt me niet, Limburger. Je trouwt op een gemeentehuis... in een bepaalde gemeente... en of er nu een grenswijziging plaatsvindt of niet, dat maakt voor de huwelijkslocatie toch niet uit?  Gemeentehuis (of tegenwoordig: trouwlocatie) van de gemeente X blijft gemeentehuis van de gemeente X -- zelfs als de gemeente X later wordt opgeslokt door de gemeente Y.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast limburger

Als je nu de huwelijksakte opvraagt, dan weet je het. Je zult dan zowel in Hilversum als de Bilt die akte moeten aanvragen. Een van beide gemeente zal nee moeten verkopen!

Groet,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi allemaal,

Limburger, daarom ben ik zo blij met Mirjam haar aanbod.

Of ze vind de akte (wat ik denk) of ze vindt hem niet.

In beide gevallen is er wat mij betreft de duidelijkheid die ik zo graag wil hebben.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Gemeentehuis (of tegenwoordig: trouwlocatie) van de gemeente X blijft gemeentehuis van de gemeente X -- zelfs als de gemeente X later wordt opgeslokt door de gemeente Y.

Lijkt me niet helemaal correct!! Ik ben namelijk geboren binnen een gemeente die inmiddels is 'opgeslokt' door een andere gemeente, maar bij officiele uitreksels e.d. komt er bij mijn geboorteplaats wel die nieuwe gemeente te staan i.p.v. de oude gemeente.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast limburger

Bij een gemeentelijke herindeling (het geheel of gedeeltelijk opslokken van de ene gemeente door de andere) gaan de PK's natuurlijk verhuizen van de ene gemeente naar de andere. Daar zal toen wel iets fout zijn gegaan. Ik kan namelijk geen andere reden verzinnen als een gemeentelijke herindeling of grenscorrectie tussen deze de Bilt en Hilversum voor het probleem zoals het zich hier voordoet.

Groet,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Lijkt me niet helemaal correct!! Ik ben namelijk geboren binnen een gemeente die inmiddels is 'opgeslokt' door een andere gemeente, maar bij officiele uitreksels e.d. komt er bij mijn geboorteplaats wel die nieuwe gemeente te staan i.p.v. de oude gemeente.

Ja, je geboorte-gemeente wel, maar je geboorteplaats niet!  En hoewel je huwelijks-gemeente verandert, blijft je trouwlocatie identiek. Tenzij je natuurlijk in Stalingrad trouwt, en later dopen ze het om in... whatever (Wolgograd?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
mirjam van rooijen

Hallo Maikel,

Ik heb de trouwakte in De Bilt gevonden. Dus daar zijn ze getrouwd. Ik denk dat het misverstand al vroeg ontstaan is, want in het bevolkingsregister van Utrecht wordt op de gezinskaart van AJ Moll vermeld dat hij in Hilversum getrouwd is. Dat is dan zo een eigen leven gaan leiden.

Dus, ik zou zeggen, probleem opgelost.

Eigenlijk moet ik je niet de gefotografeerde akte geven, want die roept nl. meteen een nieuw vraagteken op.

In de akte is met toestemming van de aanwezigen zowel bij Petronella als bij haar vader de toevoeging Campagne doorgestreept. Maar Petronella en haar broer tekenen wel met de dubbele achternaam  ???.

Als je even contact met me opneemt, zodat ik je e-mailadres heb, zal ik je alle foto's toesturen.

Groeten, Mirjam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Mirjam,

ik heb je -zoals begrijpelijk- een mailtje gestuurd.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
mirjam van rooijen

Ze zijn verstuurd.

Ik neem aan dat je geen toevoegingen en uitleg nodig hebt. Maar als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.

Groeten,  Mirjam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Mirjam,

heel erg bedankt voor het toesturen van de huwelijksakte, maar ook de bijlagen en de foto uit het bevolkingsregister waren zeer welkom.

Hoe meer documenten, hoe beter je de gesignaleerde problemen kunt bekijken.

Wat de huwelijksgemeente betreft ben ik het volledig met je eens, het is de Bilt.

Het probleem zou inderdaad kunnen zijn ontstaan vanwege de notitie in het bevolkingsregister.

Wat de dubbele namen betreft is het minder erg dan jij schrijft.

Niet de dubbele naam staat ter discussie maar de ''o'' en de ''a'' vormen in de akte het struikelblok !

En of het ''van Lookeren Compagne'' of ''van Lookeren Campagne'' is vind ik een niet al te groot probleem.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
mirjam van rooijen

Mooi! Ik had het niet zo uitgebreid bestudeerd. Goed dat het duidelijk is.

Groeten, Mirjam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...