Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Carl Ludwig Pröpping


JHvdHeuvel

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Al een tijdje ben ik op zoek naar een van mijn voorvaderen, te weten Carl Ludwig Propping, geboreren +/-1799 in Rinteln, Duitsland. Hij trouwde op 15-10-1823 in Leeuwarden met Trijntje Vlietstra en op 17-7-1827 werd hun dochter  Lambertina Frederika geboren. De vrouw van Carl Ludwig Propping overleed op jonge leeftijd in 1828. 

Lambertina Frederika Propping trouwt in Nederlands Indie met Hendrik David van Boeckholt (vermoedelijke trouwdatum 17-11-1852 te Batavia) en mijn vermoeden is dan ook dat zij met haar vader ooit richting Nederlands Indie is vertrokken. In Nederland kan ik namelijk geen verdere gegevens van Carl Ludwig Propping vinden, behalve een aantekening bij het huwelijk van Carolina Aurelia Propping, een andere dochter van hem. Op 25-05-1853 trouwt zij in Leeuwarden met Hyle Luppens en van haar vader staat vermeld dat hij afwezig is bij het huwelijk.

Enig idee hoe ik zou kunnen uitvinden of Carl Ludwig Propping daadwerkelijk een nieuw bestaan in Nederlands Indie heeft opgebouwd en of hij daar is overleden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Via de meest gebruikelijke bronnen (regeringsalamanak en de DVD van het IGV) geen additionele informatie voor je kunnen vinden.

17-11-1852 Batavia    Hendrik David van Boeckholt weduwnaar van Johanna Frederica Mondeeren met Lambertina Frederika Propping

05-01-1856 Batavia Geboorte Hendrik Hermanus Propping

Kijk een bij www.geneaknowhow.net of je nog een geschikte bron kunt vinden. Evt kun je ook kijken of de historische kranten iets te melden hebben.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Je meldt niet of hij mogelijk militair was. Zo ja, dan zul je hem in de adresboeken tijdens zijn actieve loopbaan niet tegenkomen. Er is ook geen overlijden van hem terug te vinden.

Op een ander forum staat een uitgebreide lijst van bronnen voor verder onderzoek, maar ik verwacht daar geen wonderen van.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Je zou nog kunnen informeren bij SIFA, de stichting Indisch Familiearchief, dat gevestigd is in het gemeentearchief in Den Haag. Let op bij evt voornemen tot bezoek dat zij slechts enkele dagen per week geopend zijn.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In 1823 woonde Carl Ludwig nog in Leeuwarden waar hij het overlijden van zijn vader meldt in de plaatselijke krant

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

met vriendelijke groet, Bart

Sorry, dit was reeds bekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@JH,

Zijn de bijlagen al gelezen van het huwelijk van Carolina ?

In haar huwelijksakte wordt verwezen naar een akte van bekendheid. Dan is het zoeken naar de bijlagen wel erg interessant.

In één van de bijlagen kom ik tegen, dat hij naar Noord-America zou zijn vertrokken.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Een uitsnede

NB: Uit de tekst maak ik op, dat hij één jaar na haar geboorte de kuierlatten genomen heeft.

drie en twintig jaren van daar.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@JH,

Zijn de bijlagen al gelezen van het huwelijk van Carolina ?

In haar huwelijksakte wordt verwezen naar een akte van bekendheid. Dan is het zoeken naar de bijlagen wel erg interessant.

In één van de bijlagen kom ik tegen, dat hij naar Noord-America zou zijn vertrokken.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Een uitsnede

Tja, soms moet je geen dingen klakkeloos aannemen, zo blijkt maar weer. Omdat zijn andere dochter in Nederlands-Indie trouwde ben ik ervan uitgegaan dat zij met haar vader daarnaartoe was vertrokken. Uit de huwelijkse bijlagen blijkt dat paps de andere kant van de wereld op zocht. Benieuwd of ik hem in de States nog kan achterhalen. In ieder geval bedankt voor deze bijdrage, weet in ieder geval waar ik Carl Ludwig moet vinden....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Via de meest gebruikelijke bronnen (regeringsalamanak en de DVD van het IGV) geen additionele informatie voor je kunnen vinden.

17-11-1852 Batavia    Hendrik David van Boeckholt weduwnaar van Johanna Frederica Mondeeren met Lambertina Frederika Propping

@Bart

Kan ik ergens aan een kopie van die huwelijksakte komen?

Overigens ben ik er, door een andere bijdrage, achter gekomen dat Carl Ludwig Propping naar Noord Amerika is vertrokken en dus nooit in Nederlands Indie is geweest....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@JH,

Ik had nog een regel aan mijn tekst toegevoegd over wanneer hij vermoedelijk vertrokken is.

Neem in de genealogie nooit iets klakkeloos aan; verifieer alles (voor zover mogelijk) aan de hand van akten en alles wat daarbij hoort. Haal de akten op en bewaar ze als een soort van bewijsmateriaal.

Kost wat tijd, maar dat voorkomt later onnodig zoekwerk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Via de mogelijkheid uit onze rubriek

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

heb ik ook even gezocht op de persoon Carl Ludwig Pröpping en vond zijn naam op de passenger- and immigration list maart 1833 Baltimore-Maryland, leeftijd 33, beroep koopman (Merchant), als een van de vele personen geboren in Duitsland die in de Verenigde Staten binnenkwamen "intends to become inhabitants".

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

That's all  :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Via de mogelijkheid uit onze rubriek

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

heb ik ook even gezocht op de persoon Carl Ludwig Pröpping en vond zijn naam op de passenger- and immigration list maart 1833 Baltimore-Maryland, leeftijd 33, beroep koopman (Merchant), als een van de vele personen geboren in Duitsland die in de Verenigde Staten binnenkwamen "intends to become inhabitants".

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

That's all  :(

Geweldig! Bedankt! Nu eens kijken of ik hem in de States nog ergens kan terugvinden.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Huwelijksakte Ned Indië 1852. De aktes zijn verfilmd door de Mormonen. Kijk bij www.igv.nl en je vindt een filmnummer. Je kunt vervolgens informeren of het CBG in Den Haag deze film in haar bezit heeft. Indien niet dan kun je via een van de familiecentra van de Mormonen in Nederland de film opvragen tegen geringe vergoeding. Zodra de film bij dat centrum is krijg je bericht en blijft de film een aantal weken voor studie beschikbaar. Het inzien van de film uiteraard bij het family centrum. Zij zitten door heel Nederland. (ca 6-8 plaatsen)

met vriendelijke groet,

Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...