Member Group fjbakker Posted November 20, 2012 Member Group Share Posted November 20, 2012 Te Franeker werd op 29-09-1855 Tjibbe Bakker geboren. Bron Burgerlijke stand - Geboorte Archieflocatie Tresoar, Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum Algemeen Gemeente: Franeker Soort akte: Geboorteakte Aktenummer: B 78 Aangiftedatum: 29-09-1855 Kind Tjibbe Bakker Geslacht: M Geboortedatum: 29-09-1855 Vader Jan Pieters Bakker Moeder Baukje Johannes Pool In de militieregisters staat Tjibbe vermeld (1875) als schipper. Als woonplaats wordt Beets gegeven. Zijn ouders waren woonachtig te Terwispel (in het schip). Ik kan nergens enige aanwijzing vinden over een mogelijk huwelijk, kinderen of zijn overlijden. Het vak van schipper zal daar geen positieve bijdrage aan hebben geleverd. Mocht u in uw nasporingen Tjibbe tegenkomen, of mij op andere wijze kunnen helpen, dan houd ik mij aanbevolen. Met vriendelijke groet, Frans Jurjen Bakker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jakkes Posted November 21, 2012 Share Posted November 21, 2012 @Frans Jurjen, Mogelijk kan bijgaande link je mogelijk verder helpen Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group fjbakker Posted November 21, 2012 Author Member Group Share Posted November 21, 2012 Beste Jakkes, Bedankt hoor. dat wordt weer even sneupen, maar wie weet heb ik succes. Met vriendelijke groet, Frans J. Bakker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andries Koornstra Posted November 21, 2012 Share Posted November 21, 2012 Frans en Jakkes, ik ben met het bevolkingsregister van Opsterland, waartoe Terwispel behoort aan het spelen geweest. Periode 1870-1880. Het begin is mooi: meteen het dorp Beets, voorafgegaan door de index -die alleen dat dorp beslaat. Tjibbe komt daar niet in voor. Het dorp Terwispel blijkt op dia 3047 te beginnen. Er is geen index te bekennen. Misschien is die elders verstopt, maar ik ben na flink wat steekproeven nog nergens meer indexen tegengekomen. Terwispel is aan de maat: loopt tot dia 3500, zo'n 450 bladzijden dus. Het lijkt wel de plaats van domicilie te zijn, Baukje Pool overlijdt er in elk geval, ook in 1875: Please login or register to see this link. Maar hoe nu verder? 450 keer (als je optimaal pech hebt) wachten tot een dia verschijnt? Misschien kan iemand een verstopte index vinden? groeten, Andries. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group fjbakker Posted November 21, 2012 Author Member Group Share Posted November 21, 2012 Dag Andries, Dank voor je reactie. Ik heb er al vele jaren 'spelen' met het bevolkingsregister Opsterland op zitten. De overlijdensakte van Baukje Pool heb ik dan ook in mijn bezit. Grappig wel, tot de aangevers behoort niet haar echtgenoot, Jan Pieters Bakker. Was hij met een ander schip op weg? Of had hij Baukje verlaten en woonde hij in Leeuwarden? Feit is dat hij binnen 9 maanden na het overlijden in Leeuwarden hertrouwde met Aukje de Vries. Ook frappant, zijn grootvader was ook al niet de aangever bij het overlijden van diens echtgenote... Hartelijke groet, Frans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jakkes Posted November 21, 2012 Share Posted November 21, 2012 @Andries, Nog even een tip. Bij veel films van een BR staat een batchnummer vermeld. Bij het aanklikken daarvan verschijnt een vrij lege pagina waarbij je weer kunt doorklikken op de plaatsnaam. Bij Opsterland kom je uiteindelijk terecht op Please login or register to see this link. In dezelfde film waar bijvoorbeeld 444195 zit zul je in dit geval ook film 444196 aantreffen. Ofwel er zijn dikwijls meerdere batches in één film met een opeenvolgend nummer. Mogelijk een handvat om iets gerichter te zoeken. Zie ook Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts