Jump to content

Zoektocht naar Tjibbe Bakker, geboren te Franeker in 1855

fjbakker

Recommended Posts

• Member Group

Te Franeker werd op 29-09-1855 Tjibbe Bakker geboren.

Bron Burgerlijke stand - Geboorte

Archieflocatie Tresoar, Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum

Algemeen Gemeente: Franeker

Soort akte: Geboorteakte

Aktenummer: B 78

Aangiftedatum: 29-09-1855

Kind Tjibbe Bakker

Geslacht: M

Geboortedatum: 29-09-1855

Vader Jan Pieters Bakker

Moeder Baukje Johannes Pool

In de militieregisters staat Tjibbe vermeld (1875) als schipper. Als woonplaats wordt Beets gegeven. Zijn ouders waren woonachtig te Terwispel (in het schip). Ik kan nergens enige aanwijzing vinden over een mogelijk huwelijk, kinderen of zijn overlijden. Het vak van schipper zal daar geen positieve bijdrage aan hebben geleverd. Mocht u in uw nasporingen Tjibbe tegenkomen, of mij op andere wijze kunnen helpen, dan houd ik mij aanbevolen.

Met vriendelijke groet,

Frans Jurjen Bakker

• Member Group

Beste Jakkes,

Bedankt hoor. dat wordt weer even sneupen, maar wie weet heb ik succes.

Met vriendelijke groet,

Frans J. Bakker

Guest Andries Koornstra

Frans en Jakkes,

ik ben met het bevolkingsregister van Opsterland, waartoe Terwispel behoort aan het spelen geweest. Periode 1870-1880. Het begin is mooi: meteen het dorp Beets, voorafgegaan door de index -die alleen dat dorp beslaat. Tjibbe komt daar niet in voor.

Het dorp Terwispel blijkt op dia 3047 te beginnen. Er is geen index te bekennen. Misschien is die elders verstopt, maar ik ben na flink wat steekproeven nog nergens meer indexen tegengekomen. Terwispel is aan de maat: loopt tot dia 3500, zo'n 450 bladzijden dus. Het lijkt wel de plaats van domicilie te zijn, Baukje Pool overlijdt er in elk geval, ook in 1875:

Please login or register to see this link.

Maar hoe nu verder? 450 keer (als je optimaal pech hebt) wachten tot een dia verschijnt? Misschien kan iemand een verstopte index vinden?

groeten, Andries.

• Member Group

Dag Andries,

Dank voor je reactie. Ik heb er al vele jaren 'spelen' met het bevolkingsregister Opsterland op zitten. De overlijdensakte van Baukje Pool heb ik dan ook in mijn bezit. Grappig wel, tot de aangevers behoort niet haar echtgenoot, Jan Pieters Bakker. Was hij met een ander schip op weg? Of had hij Baukje verlaten en woonde hij in Leeuwarden? Feit is dat hij binnen 9 maanden na het overlijden in Leeuwarden hertrouwde met Aukje de Vries.

Ook frappant, zijn grootvader was ook al niet de aangever bij het overlijden van diens echtgenote...

Hartelijke groet,

Frans

@Andries,

Nog even een tip. Bij veel films van een BR staat een batchnummer vermeld.

Bij het aanklikken daarvan verschijnt een vrij lege pagina waarbij je weer kunt doorklikken op de plaatsnaam.

Bij Opsterland kom je uiteindelijk terecht op

In dezelfde film waar bijvoorbeeld 444195 zit zul je in dit geval ook film 444196 aantreffen. Ofwel er zijn dikwijls meerdere batches in één film met een opeenvolgend nummer.

Mogelijk een handvat om iets gerichter te zoeken.

Zie ook