Guest Andries Koornstra Posted November 19, 2012 Share Posted November 19, 2012 Hallo, misschien weet iemand toevallig wie Josje Warmer is. Volgens het stadsarchief van Amsterdam is zij als "tweede vrouw" van Metten Koornstra (1912-1978), in het jaar 2009 in Amsterdam overleden. Op de site vele foto's uit het archief van de overledene, leuke kiekjes. Zij komt echter niet op de persoonskaart van Metten voor. Een huwelijk is dus niet gesloten, wel met de eerste vrouw, Duifje Walvis, alias Rita Delvano, een bandleidster en violiste van Joodse komaf (van haar ook een hele leuke foto, gemaakt door een beroepsfotograaf, genomen op een boekenbal (Metten deed vaak de decoraties van de boekenballen)). Maar van wijlen Josje kan ik dus geen personalia vinden.... Ze zal ook wel niet als Josje in de burgerlijkse stand staan, maar met meer officiële voornaam of voornamen. En die weet ik dus niet. Moeilijk hè? groeten, Andries. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kèren Posted November 19, 2012 Share Posted November 19, 2012 Andries, Ken je deze? overledene: Walvis, Duifje geboorteplaats:Rotterdam woonplaats:Amsterdam partner:Koornstra, M.T. geboortedatum:12-08-1908 datum overlijden:12-12-2001 datum begrafenis:18-12-2001 grafnummer:50-1-0004 Begraafregister De Nieuwe Ooster: NL-SAA-3249127 Daarin voorletters van Metten Koornstra, weet je waar die T voor staat? Heb je de advertenties van het CBG doorlopen, er is een adv ondertekent met Josje, ze is dus nà hem overleden. Er is Please login or register to see this link. aanwezig, maar nog niet vrijgegeven, met bewijs van overlijden kan je dat ontsluiten; Het zal echter geen uitsluitsel geven over Josje Warmer Groeten, Keren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group RichardK Posted November 19, 2012 Member Group Share Posted November 19, 2012 T staat voor Theunis Groeten van Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andries Koornstra Posted November 19, 2012 Share Posted November 19, 2012 Hoi Kèren, de persoonskaart heb ik indertijd via het CBG opgevraagd, en die geeft inderdaad geen uitsluitsel: ze staat er simpelweg niet op vermeld. Metten Theunis overleed al op 26 september 1978. De gegevens van Duifje Walvis die je geeft zijn correct. Ze werd te Rotterdam geboren, als dochter van Levie Walvis en Sientje de Leeuwe. groeten, Andries Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kèren Posted November 19, 2012 Share Posted November 19, 2012 @Andries, Had het eigenlijk over de CBG advertenties, maar heb ze ondertussen zelf doorgelopen en ben niets tegengekomen, die je vraag helpt oplossen. De link naar de gezinskaart in mijn vorige reactie is geen persoonskaart, maar een woonkaart, als je weet waar hij heeft gewoond, dan achterhaal je alleen waar hij woonde in Amsterdam tot 1939 en dat heeft verm. weinig zin wat betreft je zoektocht naar Josje Warmer Toch kom ik verschillende bronnen tegen waar Josje Warmer echtgenote van wordt genoemd, zoals in de collectie Koornstra 19 scans 4-7 Foto's van Josje Warmer (tweede echtgenote Metten Koornstra)1950 ca. - 1990 ca.5 stukken en 1 omslag Dan lijkt me toch dat ze wel gehuwd kunnen zijn, en dan zou hij gescheiden zijn van Duifje Walvis. Of er is een kleine geschiedvervalsing Please login or register to see this image. /emoticons/default_Laugh_high.gif" alt="B-8"> Het is geen "officiële" bron, maar geeft wel te denken. Het is nu te laat voor flink doordenken... morgen weer een dag groeten, Keren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andries Koornstra Posted November 19, 2012 Share Posted November 19, 2012 Ach Kèren, geschiedsvervalsing is een beetje een groot woord. Er is gegeneraliseerd, tweede echtgenote is fout, tweede vrouw is een correcte omschrijving. En nu we toch de zaak zo nauwkeurig mogelijk willen weergeven: Het is Metten Teunis, zag ik net toen ik de kaart nog eens bekeek (en dus niet Theunis). Dat heb ik in ieder geval even in mijn bestand verbeterd! groet, Andries. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted November 19, 2012 Member Group Share Posted November 19, 2012 Hallo Andries, Josje Warmer zal voorkomen in de index persoonskaarten? Volgens de gegevens in de Inventaris collectie Metten Koornstra, wordt Josje va ca 1950 zijn tweede echtgenote genoemd. Uit de index komen dan de volgende personen in aanmerking? naam Warmer, J.F. geboortedatum 1925 naam Warmer, J.F.T.A. geboortedatum 1915 naam Warmer, J.P. geboortedatum 1914 = neem ik aan dezelfde als: kaarthouder Warmer, Johanna Petronella geboortedatum 1914 Googelen geeft dan Johanna Pieternella Warmer, ca 1910 geboren in Rotterdam, getrouwd in 1935, zie Please login or register to see this link. met een meneer die volgens deze link Please login or register to see this link. in 1958 hertrouwde. Misschien is dit dezelfde dame als in de index? En Metten Koornstra studeerde en werkte in de eerste jaren na de oorlog in Rotterdam - wellicht dat hij hier zijn Josje heeft leren kennen? De andere personen uit de index zijn lastig te traceren, ze staan in ieder geval niet meer in het telefoonboek van Amsterdam. Zou het Amsterdams archief desgevraagd niet meer informatie kunnen geven? groeten van Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group fjbakker Posted November 19, 2012 Member Group Share Posted November 19, 2012 Beste Andries, Josje Warmer is Johanna Petronella Warmer, geboren in 1914. Op de woningkaart van het adres Prinsengracht 818 te Amsterdam zul je zowel Metten Teunis Koornstra als Duifje Walvis terug vinden. Maar niet alleen hen, ook bovengenoemde Johanna Petronella. De Prinsengracht 818 betrof weliswaar een logement, maar het zou van wat teveel toeval getuigen als Johanna Petronella niet de gezochte Warmer is. Zie de woningkaart. Metten Teunis is nooit gescheiden van Duifje Walvis. Het huwelijk is op 26-09-1978 ontbonden door het overlijden van Metten Teunis. Zie de persoonskaart van Duifje Walvis. Of Metten Teunis of Theunis heette kan niet worden hardgemaakt door de persoonskaart. Je zult de geboorteakte moeten hebben om definitief uitsluitsel te hebben, omdat de in die akte opgenomen naam juridisch geldig is. Veel succes met de rest van het onderzoek. Met vriendelijke groet, Frans Jurjen BakkerPlease login or register to see this link. Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andries Koornstra Posted November 20, 2012 Share Posted November 20, 2012 Bedankt Frans J en Jacqueline. Het vermoeden dat Metten en Duifje niet de moeite namen om officieel te gaan scheiden is thans wel als zekerheid te stellen. En inderdaad, Josje zal wel dezelfde als Johanna Petronella Warmer zijn. Ik zal proberen met het geboortejaar en overlijdensjaar haar persoonslijst bij het CBG op te vragen (soms lukt het wel eens op die manier, Warmer is een vrij zeldzame naam, dat scheelt ook weer!) Ik heb nog even even de Rotterdamse gezinskaart van Levie Walvis en Sientje de Leeuwe bekeken. Ze zijn in 1940 met dochter Paulina bij Metten en Duifje ingetrokken. Geen spoor van Josje Warmer op die kaart. groeten, Andries. ps. Frans, als ik voor jou een paar kaarten o.i.d. in Amsterdam kan downloaden als wisselgeld, dan hoor ik dat graag .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group fjbakker Posted November 20, 2012 Member Group Share Posted November 20, 2012 Beste Andries, Wisselgeld is niet nodig hoor. Het was me zeer aangenaam een kleine bijdrage te kunnen leveren. Hartelijke groet, Frans Jurjen Bakker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andries Koornstra Posted November 20, 2012 Share Posted November 20, 2012 Beste Frans, voor mij is het een grote bijdrage hoor! Ik heb door wat verder te puzzelen met die woningkaarten de geboortedatum van Johanna Petronella Warmer en de namen van haar ouders kunnen traceren. De aanvraag van haar persoonslijst bij het CBG moet nu wel succes opleveren. En dan zal, als het overlijdensjaar inderdaad 2009 blijkt te zijn, het ultieme bewijs binnenrollen (of niet - maar die kans acht ik verwaarloosbaar). Als ik meer weet zal ik het hier plaatsen - en nogmaals mijn hartelijke dank! groeten, Andries. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group fjbakker Posted November 20, 2012 Member Group Share Posted November 20, 2012 Dag Andries, Het zal inderdaad leuk zijn te weten hoe dat afloopt... Succes, Frans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Bart Posted November 20, 2012 Member Group Share Posted November 20, 2012 Het nadeel van een persoonslijst is dat deze veel minder informatie bevat dan de al-oude persoonskaart. Uit de vorenstaande berichten maak ik op dat J.P.Warmer uit 1914 de meest waarschijnlijke kandidaat is. Indien er bewijs is dat deze persoon in 2009 is overleden (mededeling in het eerste bericht) dan moet het mogelijk zijn via stadsarchief Amsterdam de (ouderwetse) persoonskaart van Josje openbaar te laten maken. Dat verdient gezien o.m. de adresgegevens die daar op staan mijns inziens de voorkeur. Zie voor aanvraag openbaarmaking persoonskaart bij stadsarchief Amsterdam de handleiding bij dit item Please login or register to see this link. met vriendelijke groet, Bart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andries Koornstra Posted November 20, 2012 Share Posted November 20, 2012 Helemaal mee eens Bart, en dat bewijs is na het ontvangen van de persoonslijst waarschijnlijk helemaal rond. Inmiddels heb ik al wel het nodige van de levensloop rond met behulp van de persoonskaarten van eerder overleden ex-echtgenoten en eerder genoemde woningkaarten. Ik moet zeggen dat online onderzoek "in" Amsterdam werkelijk zeer aangenaam kan zijn. En het wordt nog steeds beter (denk aan de trouwregisters van voor 1811). groeten, Andries. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andries Koornstra Posted December 21, 2012 Share Posted December 21, 2012 Hallo allen, ik kreeg vanochtend de persoonslijst binnen die aantoont dat we met J.P. Warmer de juiste persoon hadden: zij is dus de Josje Warmer die we zochten! Nogmaals bedankt voor alle hulp, Andries. ps ik weet niet of het geoorloofd dit fotootje van Stadsarchief Amsterdam hier te plaatsen, maar de webmaster kan het desgenoodzaakt verwijderen.Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group fjbakker Posted December 24, 2012 Member Group Share Posted December 24, 2012 Dag Andries, Een mooi resultaat! Dank voor de feedback. Met vriendelijke groet, Frans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts