Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Justus Hondius 1884


Thea

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik kwam gegevens tegen in FS van Justus Hondius geb. 18-1-1884  te Vianen, daarna was ik het spoor bijster, nu zie ik bij FS dat hij 1909? is geemigreerd naar California en dat hij getrouwd is met Jenny Hondius (wat Samsen moet zijn zie ik verderop in het rijtje  als ik op zijn naam zoek), en dan een aantal kinderen waarbij een Justine geboren in 1911 en overleden in 1920 en dan nog een Justine geboren in 1918.

Ouders van Justus zijn Gerrit Johannes Daniel Hondius en Anna Margaretha Cambier.

Dat lijkt me dus al niet te kloppen. Wil iemand eens kijken en eventueel de documenten die daar staan of er meer informatie te vinden is? Justus is een kleinzoon van Justus Hondius en Anna Jacoba Wesseling, laatst genoemde is mijn familienaam waar ik onderzoek naar doe.

Alvast bedankt, Thea Wesseling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Thea,

Justin Hondius, 35 jaar oud, en echtgenote Jenny ontvangen de Amerikaanse nationaliteit in 1909 in Californië, daar staat als geboortedatum dezelfde als u noemt.

Ik heb een afbeelding van de "declaration of intention" voor gedownload en zal nu even verder kijken wat er te vinden is.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik denk dat er iets niet helemaal klopt. Als hij in 1884 is geboren kan hij in 1909 geen 35 jaar zijn.

Volgens de gegevens van Ellis Island komt een Justus Honduis (zo hebben zij het getranscribeerd, maar er kan net zo goed Hondius staan) in 1909 met het stoomschip Rijndam aan in de VS. Geboorteplaats wordt daar Deventer genoemd en leeftijd 25.

Is dat een ander?

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De familie woonde toen in Vianen waar ook een broertje in 1879 is geboren en in 1881 is overleden (ook een Justus), verder een zusje Anna in 1881 geboren en daarna de Justus in 1884. Zijn vader was toen kantonrechter in Vianen. Maar die (vader dus) is wel in Deventer overleden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Thea,

Justus Hondius geboren op 18 januari 1884 overleed 30 december 1946 in Los Angeles - moeders meisjesnaam was Cambier

California, Death Index, 1940-1997 - geen afbeelding van document is wel tegen betaling te bestellen bij

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Het lijkt erop dat hij zich nooit heeft laten naturaliseren. Ondanks de "intention".

De Federal census van 1930 uit Californië Los Angels geeft 4 kinderen

Hier is een afbeelding van. vanaf regel 35 staat het gezin vermeld

De Federal census van 1940 uit Californië Los Angels geeft  kinderen

Hier is een afbeelding van. vanaf regel 33 staat het gezin vermeld

Van de Death index Californië:

Jenny geboren op 14 oktober 1889, overleed op 7 november 1985 in Californie.

Justine geboren op 21 oktober 1911 overleed 22 oktober 1920 in Californie.

Ook van dochters Jenny en Annette is een Death index screenshot

Een echtgenote in Amerika 'verliest' haar meisjesnaam en gaat verder door het leven met de naam van de echtgenote.

Ik heb wat screenshot gemaakt van verschillende indexen, waaronder gegevens die vanwege de privacy regel op het SVF niet in een openbaar bericht geplaatst kunnen worden.

Zal zo meteen de afbeeldingen online plaatsen voor verzameld in een zip bestand en u die link toesturen via de PM

Er zal nog meer te vinden zijn over dit gezin, maar niet vandaag. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

In de loop van de week zal ik verder voor u kijken.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Geweldig en alvast hartelijk bedankt. Vind het altijd wel fijn om te weten wat er van de familieleden terecht is gekomen en waar. Was al blij dat ik gevonden had dat ze geëmigreerd waren en u dankzij jullie hulp meteen al zo'n stuk verder kom.

Hartelijke groetjes, Thea

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De graven van Justus, Jenny en Justine:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

NB Justine is definitief niet overleden in 1920 zoals eerder hierboven was aangegeven, maar wel in 2001. Er schijnt een fout te zijn gemaakt in de SSDI. 1920 is nl iets te vroeg voor Social Security nummers (SSDI overlijdens beginnen pas ca begin 60-er jaren):

United States Social Security Death Index

first name: Justine

last name: Hondius

birth date: 21 October 1911

social security number: 568-44-1808

place of issuance: California

last residence: Exeter, Tulare, California

zip code of last residence: 93221

death date: 22 October 1920

estimated age at death: 9

zie ook:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Een (verre?) neef van Justus was in 1895 naar de US geemigreerd ie:

Pieter Hondius geb 6 dec 1864 Wageningen

Vader: Gerrit Hondius 47j (zoon v Theodorus Jacobus Hondius en Maria Hondius)

Moeder: Ottolina Petronella Hendrika Hondius 41j (dochter v Jan Vogelesang Hondius en Hendrika Maria Verweij)

Deze Pieter is in 1904 met ene Eleanor Estes James getrouwd en Justus heeft hun schijnbaar in Denver, Colorado opgezocht:

29 August 1914 – Headline: Recalled for Military Service. Mr. Justin Hondius and Mr.

William Hondius, cousin and nephew, respectively, of Mr. Peter Hondius, have been

recalled to Holland for military service. These gentlemen came to Estes Park last spring,

Mr. Justin Hondius being accompanied by his wife and two children, and expecting to

make their home in Estes Park. Not having been in the United States long enough to

make application for citizenship, they are liable for military service in their native

country, and should they fail to answer the call, their property would be subject to

confiscation, besides other severe penalties. However, the gentlemen have no desire to

shirk their duty to their fatherland, and responded promptly to the call, leaving Estes Park

last Tuesday morning for Holland. Mr. Justin Hondius leaves his wife and children in

Estes Park, expecting to return when the war is over.

Bron:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Er is een video betr Elkhorn Lodge , Estes Park waar ook over Pieter Hondius wordt gesproken en het bevat een interview met de zoon van Pieter:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

In 1918 en 1920 wonen ze al in California, dus ze zijn uiteindelijk niet al te lang in Estes Park blijven wonen:

WW1 draft - 12 Sep 1918:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

1920 census

name: Justus Hondino

residence: Los Angeles Twnshp Los Angeles Cityprecinct 377, Los Angeles, California

estimated birth year: 1884

age: 36

birthplace: Holland

relationship to head of household: Self

gender: Male

race: White

marital status: Married

  Household Gender Age Birthplace

self Justus Hondino M 36y Holland

wife Jennie Hondino F 30y Holland

dau Jennie Hondino F 9y North Carolina

dau Justine Hondino F 8y North Carolina

dau Annetta Hondino F 4y Colorado

NB ze schijnen nog een zoon te hebben gehad:

North Carolina, Birth Index, 1800-2000

name: Henry Hondius

event: Birth

event date: Jul 1910

event place: New Hanover, North Carolina

other birth location: Cape Fear

father: Justus Hondius

page: 737

volume: 2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Had je dit al gezien?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Nu moet ik me echt schamen, of ik mijn zus eigenlijk want het is haar stamboom. Ik ben ooit met een stamboom begonnen en dwaalde zover af, zat op een gegeven moment op zo'n 27.000 en ben toen opnieuw begonnen in Aldfaer gericht op Wesseling. Mijn zus Mary is verder gegaan met de gegevens en zit nu op My Heritage (ben ik geen lid van dus kan niet daar bij haar kijken) ze wil dit jaar de 80.000 halen. Zoals je merkt kijk ik ook niet bij vooroudersnet. Toch vind ik het niet erg, nu heb ik tenminste, dank zij jullie, de prints als "bewijs".

Wat een leuke video is dat, toch ook een mooi stukje geschiedenis weer. Dank je!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...