Jump to content

Vreemd gedoe met atlassen

RichardK

Recommended Posts

• Member Group

Ik zie de laatste tijd wat vreemde berichten over atlassen langskomen. Het begon eigenlijk met een actie van het Nationaal Archief, die een oude atlas heeft laten nadrukken. Ze noemen het deftig een facsimile-uitgave en vragen er 95 euro voor.

Voor de atlas, die dinsdag officieel is gepresenteerd, moet bijna honderd euro neergelegd worden maar voor dat geld krijgt men wel een zeer bijzonder boek met een afmeting van maar liefst 35,5 bij 53,5 centimeter.

Ik zie hier dat 'men' er weer eens intrapt, maar dat terzijde. Volgende uiting had betrekking op de Grote Atlas van de West-Indische Compagnie, Deel II.

De Nieuwe WIC, 1674-1791. Henk den Heijer, Piet Emmer e.a., eerste druk oktober/november 2012, eenmalige genummerde oplage van max. 1200 ex., ca. 420 pag., gen. geb., schuifcassette, 59 x 41,5 x 6 cm, ca. 12 kg. Prijs t/m 31 december 2012 € 295,- incl. portokosten binnen Nederland, daarna € 350,-.

Kortom, of 'men' maar even 295 euro wil neertellen voor een pak papier van 12 kilo. Ik vind dit echt onzinnig. Ze nemen een mooie atlas, drukken daar een kopie van en vangen het nodige geld. De kaarten zelf, zullen die ooit nog bekeken worden? Ik ben bang van niet.

Hoe veel eleganter is dan de aanpak van Det Kongelige Bibliotek (inderdaad, de Koninklijke Bibliotheek) in Kopenhagen. Daar is de atlas van Koning Frederik V gescand en in zijn geheel op internet gezet. Zie:

Please login or register to see this link.

Of de recente actie van Teylers Museum in Haarlem, waar Ottens Atlas is gescand. Deze 'mooiste atlas van de 18e eeuw', in de bewoodingen van het museum, is integraal op internet door te bladeren, Zie:

Kijk, dit soort initiatieven verdient een dikke pluim en die geef ik ze graag.

Groeten van Richard

• Member Group
Maikel Galama

Hoi Richard,

ik mis je pluim voor de Tresoar mensen 

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Zie bijv.:

Of:

En ook mis ik een pluim voor de Fryske Akademy:

Die pluim geef ik dan maar even, als aanvulling op jouw ''verhaal''........

Groetjes, Maikel

• Member Group

Dag Maikel,

Dank voor de pluimen. Er zijn er nog veel meer te geven hoor (denk aan de schitterende collectie van het Gelders Archief), maar op deze manier komt er ook interactie op gang en daar kunnen we allemaal van leren.

De link: 

Groeten van Richard

• Member Group

En een dikke pluim dan maar voor de KB, die niet alleen die prachtige atlas voor wat mij een schijntje toelijkt, op de markt brengt (er zijn hier ten huize de afgelopen week al heel wat genoeglijke uren mee doorgebracht, lekker comfortabel op de bank), maar deze bovendien ook nog heel elegant op twee manieren digitaal toegankelijk heeft gemaakt, zie

of meteen de blader-:

dan wel de leesversie:

groeten van Jacqueline