Jump to content

Agtersloot, Willemientje (Amstelveen)


vanderhall
 Share

Recommended Posts

  • Member Group

Goede middag!

Ik zoek de doop van Willemientje Agtersloot die in 1781 met mijn voorvaar Frans van der Wal trouwde te Amsterdam. Willemientje geeft op van Amstelveen te zijn en Frans was eerder met haar zus Jacoba gehuwd.

Bij de ondertrouw van Frans en Jacoba 29 juli 1779 Amsterdam treden als getuigen op: Gerritje van Meulen en Hilletje van der Wal.

Bij de RK doop van dochter Gerritje van Frans en Jacoba 16 mei 1780 te Amsterdam waren de peetouders Gerrit Agtersloot en Gerritje van Meulen (Vermeulen, Vermoole).

Ik heb daarom vooralsnog aangenomen dat zij de ouders zijn van Jacoba en dus ook van Willemientje.

De volgende peetouders treden op bij RK dopen van de kinderen van Willemientje: Willem, Klaasje, Joannes en Joanna. Dit zijn mogelijk broers en zussen.  Deze Joannes is hoogst waarschijnlijk identiek aan Jan Agtersloot gehuwd met Gerritje van der Molen. Jan, geboren vóór 1748, komt voor in de boom van een collega-onderzoekster die ook zeer geïnteresseerd is in verder voorgeslacht.

Wie kan mij verder helpen de doop van Willemientje te vinden in Amstelveen of omstreken, waar RK gedoopt werd in die tijd. De periode zal (heel grof) zijn 1745-1760.

bij voorbaat al veel dank!

met groet

Robert van der Hall

Please login or register to see this link.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Dag Robert,

Hier is het nog ochtend, hoor... Maar even serieus, je kunt hier:

Please login or register to see this link.

wellicht vinden wat je zoekt? De klapper begint helaas pas in 1750, maar er staat wel een Gertrudis Agtersloot in (1761), dus dat geeft hoop.

Groeten van Richard

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Goede morgen Richard,

Ik wist niet, dat mijn vraag zo snel werd gelezen, vandaar het 'goede middag' om niet op te vallen. 

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_azn.gif" alt="^-^">

Dank voor jouw reactie, maar we hebben Geetruij/Gertrudis al: jaar is overigens 1767 (1 en 7 probleemje met oude handschriften). Het is vreemd, dat er slechts één Agterberg daar gedoopt wordt. Familie is dan misschien toch NG geweest alvorens (weer) RK te worden, of zij woonden zeer ver van deze kerk en kwamen ook in andere (?).

met groet!

Robert

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

Beste Robert,

ik had exact hetzelfde probleem.

Dankzij ijverig speurwerk van de forumleden

Keren en Ludmilla in het noordhollands archief

is dat opgelost. Zie:

Please login or register to see this link.

Amstelveen kende meer RK staties dan wat er op VPND beschikbaar is.

Ik denk, dat je vraag wel door hen wordt opgepikt.

groeten, Jan

Link to comment
Share on other sites

Guest Kèren

Robert,

Amstelveen is een verward gebied wat betreft dopen. Door de kerkgebieden, maar ook door delen die werden ingepikt door grote Amsterdam.

Begrijp ik dat je de online bronnen hebt doorlopen?

Ik wil wel voor je kijken in de DTB in NHA, deze maand nog, weet niet precies wanneer.

Zou je voor mij dan concreet willen opschrijven wat/wie je zoekt, wat je al hebt en belangrijk wat jezelf al doorzocht hebt 

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_fluitend.gif" alt="flu(">

Groeten, Keren

P.S. Ha, Jan en ik schreven gelijk een bericht.... 

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_laugh0.gif" alt="$">

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Goedere morgen Kèren en Jan!

Gelijk ontvangen = gelijk beantwoorden 

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Dank voor de reacties. Ik heb heel vroeger in het Amsterdamse archief verder naar Agtersloot gezocht, maar ben toen niet verder gekomen. De laatste weken deze doodlopende tak weer eens opgepakt. Alles wat ik in het internet kon vinden, inclusief de zeer waardevolle suggestie van Jan, heeft althans mij niets opgeleverd. Ook bij NG kon ik geen Agtersloot vinden. Ze moeten toch ergens getrouwd zijn en kinderen hebben laten dopen?

Wat ik precies zoek: de doop van Willemientje (rond 1755?), dan heb ik haar ouders en dan kan ik broers en zusters ook confirmeren. De doop van Jacoba (overleden vóór  1781) is ook welkom, aangezien volgens mij Jacoba en Willemientje zusters zijn. En natuurlijk verder: huwelijk van vader en moeder Gerrit Agtersloot en Gerritje van Meulen (Vermoole, Vermeulen) en hun ouders, maar dat is van later zorg.

Mijn afstamming gaat verder via de Van der Wal, maar een mede-onderzoekster kijkt over mijn schouder mee en zij blijft steken bij Jan Agtersloot (*<1748 ?) x Gerritje van der Molen, die o.m. een dochter Geertrij laten dopen op 18 mei 1767, de enige Agterberg-doop die gevonden is in Nes/Amstelveen. Deze Jan zou 'mijn' Joannes kunnen zijn die in 1788 als peetoom fungeert van een dochter van Willemientje. Jan is waarschijnlijk de vader van Gerrit Agtersloot die met Adriaantje van Soest is getrouwd en een kind Gerrit in 1808 in 't Boompje te Amsterdam laten dopen.

Citaat uit haar aantekeningen m.b.t. Jan en Gerrit:

huwelijk: niet gevonden in RK de Nes: 1744-1752;1752-1760;1760-1767

geen andere kinderen gedoopt te Nes in: 1760-1762;1762-1764;1764-1766;1768-1769;1769-1771;1771-1772;1772-1774;1774-1775l1775-1777

Verder ook niemand met een achternaam die er op lijkt, behalve Marten Vermolen x Marritje Roemer die in 1773 in Nes een kind doopten.

Ook geen overlijden gevonden in de Nes: 1761-1772

Ik heb in excel een soort reconstructie gemaakt, maar die kan ik niet meesturen, daar de extensie niet geaccepteerd wordt. Wanneer jullie deze willen zien dan gaarne een adres om te sturen.

Ik hoop dat bovenstaande aanvullende informatie mijn probleem duidelijk op tafel zet en dat we verder kunnen komen op mij onbekende paden.

met groet!

Robert

Link to comment
Share on other sites

Guest Kèren

@Robert,

Mijn zoekactie voor naar Willemientje heeft geen succes gehad.

Sterker nog, ik ben geen enkele vader tegen gekomen met de familienaam ACHTERSLOOT of spellingsvarianten.

Vreemd, maar kan er ook niets aan doen…

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_kickcan.gif" alt="%^)">

Volgende voor je bekeken:

dopen

Amstelveen hervormd bknr.1a 1704-1750 de jaren 1749-1750

Amstelveen hervormd bknr.1b 1750-1790 de jaren 1750-1760

Amstelveen [buitenveldert] bknr.17B 1745-1784  jaren 1745-1761 doorgenomen

Amstelveen [ Rustenburger pad] bknr.25 1737-1776 jaren 1741-1761 doorgenomen

Amstelveen [Nes en Zwaluwenbuurt] bknr.20 1728-1812 alleen klapper,  en jaren 1746-1751

trouw

Amstelveen bknr.27a 1764-1779 laatste 2jaar

en bknr.27A 1780-1793 eerste 11/2 jaar

DTB de Kwakel [uithoorn bknr.20 1728-1812] waar ook Amstelveners naar toe gingen, waren niet op zaal of door een ander in gebruik.

Hier zal je zelf ook wel aan gedacht hebben, maar mogelijk zijn zij als kinderen naar Amstelveen gekomen, en ergens anders geboren/gedoopt

Het gehucht Achtersloot viel onder IJsselstein, UTR

Ik heb de CD Utrecht DTB doorzocht en kwam daar alleen een Achtersloot tegen in 1707 in Montfoort, helpt ook niet...

Als je nog op een idee komt, ben ik bereid in Haarlem's archief te zoeken. Denk wel dat het dit jaar niet meer mogelijk is, en pas volgend jaar januari de 1e keer is dat ik ga.

groetjes, Keren

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

Robert,

uit de oorspronkelijke vraag citeer ik:

De volgende peetouders treden op bij RK dopen van de kinderen van Willemientje: Willem, Klaasje, Joannes en Joanna. Dit zijn mogelijk broers en zussen.  Deze Joannes is hoogst waarschijnlijk identiek aan Jan Agtersloot gehuwd met Gerritje van der Molen. Jan, geboren vóór 1748, komt voor in de boom van een collega-onderzoekster die ook zeer geïnteresseerd is in verder voorgeslacht.

Willemientje is zelf vóór 1811 in Amsterdam overleden.

Het zou de moeite waard zijn om de eventuele overlijdensakten van na 1811

van de broers en zussen op te zoeken, om vast te stellen of daarin wellicht

een geboorteplaats of ouders worden genoemd.

Verder is het de moeite waard om de kinderen van deze broers en zussen in kaart te brengen.

Wanneer daar ook Gerrits en Gerrigjes bij zitten, klopt in ieder geval je vermoeden

wat betreft het echtpaar Gerrit Agtersloot en Gerritje van Meulen.

Succes, Jan.

P.S. Misschien heb ik er overheen gelezen hierboven,

maar bij het huwelijk van Jacoba in 1779 wordt Gerritje Vermeulen

inderdaad haar moeder genoemd.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

Beste Rob,

ik heb er nog eens op zitten puzzelen.

Je schrijft:

Ik zoek de doop van Willemientje Agtersloot die in 1781

met mijn voorvaar Frans van der Wal trouwde te Amsterdam.

Willemientje geeft op van Amstelveen te zijn

Dit huwelijk kan ik niet vinden, en als ik je vermelding op Geneanet

goed interpreteer, dan heb je dat huwelijk zelf ook niet gevonden.  :-\

Zou je ons daarover wat duidelijkheid kunnen verschaffen?

Groeten, Jan.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

@ Allen.

Ik durf nu al een kleine voorspelling te doen,

namelijk dat zal blijken, dat Jacoba en Willemientje

absoluut geen zussen van elkaar waren.

Ik houd de spanning er nog even in.

Mocht blijken, dat het huwelijk van Willemientje

niet te vinden is, dan kom ik daar op terug.

groeten, Jan.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Goede avond Jan,

Met excuus voor het verloop van deze queeste. Inmiddels is mijn reconstructie aangepast/verandert naar aanleiding van allerlei reacties. Hoe kan ik deze reconstructie aan jou doorsturen? Alternatief is dat ik het ding plaats in de yahoo-group Noord-Holland in Files en dan kan ieder het zien en er op inschieten. Ben zeer gecharmeerd van jouw comentaren en natuurlijk uiterst benieuwd naar jouw opmerking m.b.t. het zusterschap (als dat goed Nederlands is) van Jacoba en Willemina. Overigens 'the escape' via Mijntje is een voortreffelijk goed voorbeeld wat creativiteit in genealogisch onderzoek kan doen! Chapeau!

Gaarne jouw instructie omk mijn excel te versturen/bekend te maken.

Groet!

Robert

PS Ludmilla!  ook excel-files kunnen versturen!

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Hallo,

Ik heb contact gehad met Robert want mijn directe voorouders zijn Jan Agtersloot en Gerritje van der Molen en hun dochter Gertrudis (Geertrui) gedoopt op 18-05-1767 te Nes a/d Amstel.

Ik heb nog een Hendrika Agtersloot gevonden die op 64 jarige leeftijd overleden is te Nieuwer-Amstel op 29-6-1822 (aangifte 1-7-1822).

Zij was weduwe van Floris van der Vis en geboren te Sloten (dus ca.1758). Verder niets bekend.

Dus als er geen dopen van kinderen Agtersloot zijn gevonden in Buitenveldert, is Sloten nog een mogelijkheid.

Marinka ter Haak

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

@ Beiden,

ik reageer even kort.

- Sloten viel deels onder de RK statie van Osdorp*; Keren heeft daar nog niet gezocht.

- Dat van die excelbestanden begrijp ik niet. Een tekstbestand lijkt mij praktischer.

- Heeft een van jullie beiden de details van het huwelijk van Willemientje

  in Amsterdam in 1781, afkomstig uit Amstelveen, 28 jaar oud?

  Is daar vermeld, dat Frans weduwnaar van Jacoba was?

groeten, Jan

* bron: Repertorium DTB, uitgave CBG 1980

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Goede middag Kèren!

Hartelijk dank voor alle moeite. Inderdaad vreemd èn jammer, dat je niets hebt kunnen vinden. Aan de andere kant is het positieve nieuws dus, dat de archieven waarin wel te zoeken steeds kleiner wordt. Ik ga verder nog wat broeden, ook in overleg met Marinka (mijn verre nicht  boi&) met name over de Sloten mogelijkheid.

groet!

Robert

Link to comment
Share on other sites

Guest Kèren

Dag allemaal,

Sloten meen ik me te herinneren [als je bij Osdorp in het verzamelboek kijkt wordt je er naar verwezen] begint pas na 1760. Wat de reden is waarom ik die niet noemde in mijn verslagje in vorig bericht. Dat wil ik wel nog eens nakijken ter bevestiging een volgende keer.

Onderstaande tekst brengt misschien meer duidelijkheid in de wirwar van Amstelveense dopen:

Amstelveen, met Bovenkerk, Buitenveldert, de Nes en Zwaluwenbuurt, Rustenburgerpad en Rietwijk en Rietwijkeroord werd in 1854 verenigd met Nieuwer-Amstel. Vanaf 1 januari 1964 kreeg Nieuwer-Amstel de naam Amstelveen.

De Rooms-Katholieken uit dit gebied behoorden tot de staties Legmeer en Bovenkerk, Buitenveldert, de Nes en Zwaluwenbuurt, de Kwakel en Rustenburgerpad.

Bij de Kwakel ligt de kerk sedert 1816 buiten de burgerlijke gemeente Amstelveen, namelijk in de gemeente Uithoorn (zie aldaar).

De meeste parochianen van de statie, waartoe de in de gemeente Amstelveen staande kerk op het Rustenburgerpad behoort, woonden in de gemeente Amsterdam. De kerk van de statie Bovenkerk stond oorspronkelijk meer zuidwaarts, maar in het begin van de 19e eeuw is er een kerk gebouwd in de buurt aan de Hand van Leiden. In 1788 is met deze statie verenigd de statie Legmeer. De statie bovenkerk was gewijd aan St. Urbanus.

In de statie Buitenveldert was reeds in 1656 een pastoor. In 1738 ontstond een geschil met de pastoor van Sloten over de grenzen.Er werd toen bepaald, dat de Overtoom en de Sloterweg t/m het dronkemanshuisje met de boerderij daartegenover tot Buitenveldert zouden behoren. De pastoors van Buitenveldert en Bovenkerk kwamen in 1739 overeen, dat het tolhek van Amstelveen de grens tussen hun staties zou vormen. De tuinders woonachtig over de Kostverlorenwetering in de Baarsjes- en Sloterpolder gingen ter kerke te Buitenveldert of Osdorp (Sloten). In 1787 moesten de parochianen zich wenden tot andere staties, aangezien men door de opmars van de Pruisen de kerk niet meer kon bereiken. Tot deze statie behoorden ook de parochianen van Rietwijk en Rietwijkeroord alsmede een aantal uit Sloten. De statie Buitenveldert was gewijd aan St. Augustinus.

De statie De Nes en Zwaluwenbuurt kende reeds in 1631 een pastoor. De kerk stond in de Zwaluwenbuurt. Tot deze statie behoorden ook de parochianen uit Waardhuizen en uit de Noordzijde van de Bovenkerker polder. De statie De Nes en Zwaluwenbuurt was gewijd aan St. Urbanus.

De statie Rustenburgerpad is opgericht ca. 1660. Deze statie was gewijd aan St. Willibrordus.

Bron: Geneaknowhow

==

Groeten, Keren

Link to comment
Share on other sites

Guest Kèren

Dat DTB trucje kan ik ook, bedankt Jan!! 

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt">

Moest even zoeken naar dat boekje, maar het blijkt  dus andersom, Sloten verwijst naar Osdorp en in het NHA ligt vanaf 1782-

Voor die tijd ligt in ga en cb [ie. Gemeente archief en CBG]

En dan ook nog een verwijzing naar Buitenveldert.

Helaas kan ik niet meer naar SAA sinds ze in de binnenstad zitten.

Dus misschien kan een ander dat oppakken.

Groeten, Keren

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Het probleem 'huwelijk Willemientje'

In mijn systeem staat voor het huwelijk met Frans  van der Wal enkel "1781". Geen bron, niente. Ik weet niet meer waar die datum vandaan komt. Jaren geleden heb ik een crash gehad en heb toen - gelukkig- van GeneaNet (dat ik gebruik als externe opslag)  mijn stamboom met een gedcom weer terug kunnen halen; echter, de bronnen kwamen niet mee en door een nieuwe update was de oude publicatie (waar de bronnen te lezen waren) verdwenen. Overigens bij de migratie van XP naar W7 is van alles verkeerd gegaan met de "subdivisions of place" waar ik kerken van huwelijken en dopen, slachtvelden en andere plaatsen van overlijden/vermoorden, etc. etc. had genoteerd. Zo zou het heel nuttig zijn geweest wanneer ik had kunnen zien dat de kinderen van Frans en Jacoba/Willemien gedoopt waren in bijv Rustenburgerpad. Deze kerk komt mij wel heel bekend voor, maar ik weet niet in welke connectie. Via internet (tegenwoordig) zie ik geen ondertrouw van Frans en Willemien in Amsterdam, maar dat kan natuurlijk ook in "Amstelveen" hebben plaats gevonden.

Desalnietteminevenwelnochtehans: de puz\zle wordt steeds interessanter en daarmede de uiteindelijke oplissing veel interessanter.

groet!

Robert

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Er is in A'dam geen ondertrouw te vinden van Willemijntje Agtersloot met Frans van der Wal.

Alleen van zijn eerste ondertrouw met Jacoba Agtersloot en zijn 3e ondertrouw met Bertha Brink waarin staat dat hij weduwnaar is van Willemijntje Agtersloot:

Please login or register to see this link.

Dopen van kinderen:

deze zoekopdracht zal 10 resultaten opleveren

[van der] Walt, Franciscus 16-05-1780 / Agtersloot, Jacoba

[van der] Wal, Frans 27-10-1781 / Agtersloot, Willemijn

[van der] Wal, Frans 15-11-1783 / Agtersloot, Willemijntje

[van der] Wal, Frans 15-05-1786 / Agtersloot, Willemijntje

[van der] Wal, Frans 21-02-1788 / Agtersloot, Willemina

[van der] Wal, Frans 08-12-1789 / Agtersloot, Willemina

[van der] Wall, Frans 21-11-1791 / Agtersloot, Willemina

[van der] Wal, Frans 06-08-1798 / Brink, Bartha

[van der] Wal, Franciscus 12-12-1801 / Brinck, Bartha

[van der] Wal, Frans 05-01-1805 / Brink, Barta

Er is in A'dam geen overlijden van Jacoba gevonden; wel van Willemina:

Please login or register to see this link.

(de rij met datum 13-nov-1795 is fout en is recent onklaar gemaakt)

Waar ik nu aan denk wat ook nog mogelijk is, is dat Jacoba haar naam heeft gewijzigd in Willemina, en dat het dus één en dezelfde persoon is.

groet, Marinka

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

Beste allen,

op basis van wat ik hierboven lees is er dus nooit

een huwelijk voltrokken tussen Willemientje en Frans.

(ook niet in Amstelveen)

Dat was dus een misverstand.

Verder is er ook geen begrafenisinschrijving van Jacoba

te vinden.

De regelmaat in de dopen van Frans' kinderen vertoont

tussen het eerste en tweede kind niets opvallends.

Mijn theorie is inderdaad, dat het hier niet gaat om zussen,

maar om één en dezelfde persoon.

Zij zou dan bijvoorbeeld de roepnaam Mijntje hebben gehad,

een naam, die zowel de variatie Jacomijntje als Willemijntje

kent.

Als zij in Sloten is geboren, kan zij zowel in Amstelveen als

in Osdorp zijn gedoopt.

Amstelveen valt inmiddels af.

Osdorp is nog niet nagekeken. De RK doopboeken van Osdorp

bevinden zich, zoals Keren terecht opmerkt, in het amsterdamse

stadsarchief.

Ik kan op de website niet vinden of de dopen van Osdorp zijn

opgenomen in de index.

Nog even voor Robert, ik heb geen flauw idee, hoe excel werkt,

dus ik kan je wat dat betreft niet helpen.

groeten, Jan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...