Member Group jacqueline Posted November 2, 2012 Member Group Share Posted November 2, 2012 De achternaam K/Cromwels - zou ik hier hier een Engels lijntje hebben? Bruidegom Bastiaan Verhoolen , Gestel Bruid Marie Kromwels, Strijp Plaats Veldhoven Datum ondertrouw 06-01-1759 DTB Veldhoven inv.nr. 43.7 , folio 32v Bruidegom Sebastianus Verhoolen , Bruid Maria Kromwels , Plaats Blaarthem Datum ondertrouw 06-01-1759 Datum trouwen 21-01-1759 DTB Blaarthem inv.nr. 5.2 , folio 38v In Strijp zijn meerdere familieleden met dezelfde naam. Ook elders in den lande komt de naam af en toe wel voor. Uit de 17e eeuw vermeldingen uit de militaire hoek, er is b.v. sprake van de compagnie van sergeant-majoor Cromwel (1659, Index schepenprotocol Grave). De ouders van Sebastianus zijn Jan Verholen en Cathalyn Peters van Oosterhout, van hen heb ik geen huwelijk, ze dopen NG te Capelle van 1715 tot 1730. Bij hem heb ik aantekeningen staan die ik nog na moet zoeken; haar familie komt in ieder geval een aantal generaties her uit de omgeving van Capelle. Catharina Verholen, de dochter van Maria en Sebastianus, huwt 1798 te Gorinchem met Frederikus Bronkhorst; en hun dochter Antonetta 1822 te Zwolle met Jacob Hiesje, deze zowel als zijn vader zijn militair geweest. En ik sta er niet gek van te kijken, als Sebastianus Verholen en Frederikus Bronkhorst ook militair waren, en Maria Kromwels eveneens uit een familie van militairen komt. Maar misschien zit ik er wel helemaal naast. Wie weet hoe ik die Kromwels uit Strijp vlot kan trekken? groeten van Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan Clavaux Posted November 2, 2012 Share Posted November 2, 2012 Hallo Jacqueline, op Geneanet vond ik een meneer, die melding maakt van een Godefridus Geert Cromwels, geboren te Strijp op 7-9-1736. De ouders vermeldt hij echter niet. Please login or register to see this link. Op die datum vond ik alleen maar: Dopeling Godefridus Drissen Vader Joannes Drissen Moeder Margarita van Leutelaer Getuige Joannes Goerts van Leutelaer Maria Croonenborgh Plaats Strijp Datum doop 07-09-1736 DTB Strijp inv.nr. 40.2 , folio 29 Hoewel er echt heel weinig van lijkt te kloppen, zou je eens contact met hem kunnen opnemen Please login or register to see this link. Niet geschoten is altijd mis. Verder is mijn ervaring, dat de site van het SRE niet altijd alle gegevens vermeldt. Bij ondertrouw voor schepenen zijn vaak vaders of broers aanwezig, en soms zijn er meer details, zoals leeftijd en beroep, en bij de RK huwelijken zijn ook altijd twee getuigen vermeld. Misschien zijn de originele inschrijvingen inmiddels via familysearch te bekijken? succes, Jan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted November 3, 2012 Author Member Group Share Posted November 3, 2012 Hallo Jan, Hartelijk dank! Joannes Drissen had ik al eens voorbij zien komen, op zoek naar een mogelijk ouderpaar met de namen Joannes X Margaretha. Er waren meer kandidaat-ouders, maar met de door jou gevonden vermelding van de doop van Godefridus lijkt dit toch het juiste paar te zijn. Behalve Maria Kromwels heb ik nl. ook haar veronderstelde broers en zussen Andreas, Catharina, Gordianus/Govardus en Petronilla, zij treden op als doopgetuigen. Een Gordianus Kromwels kon ik niet terug vinden, wel de door jou genoemde Godefridus die trouwt als Goort. En Joannes Drissen X Margarita van Leutelaer dopen behalve Godefridus: Petronella en Catharina (1726); Anna Maria!(1730) en Andreas(1732). Dat kan geen toeval meer zijn. Ik heb nu niet zoveel tijd, hopelijk kan ik er later vanavond nog verder naar kijken. Want het is nu wel heel intrigerend geworden! groeten van Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan Clavaux Posted November 3, 2012 Share Posted November 3, 2012 Hallo Jacqueline, aanvankelijk had ik weinig vertrouwen in deze vermelding, maar aangezien alle puzzelstukjes passen, denk ik, dat het wel moet kloppen. Ik heb nog wat verder gezocht, maar het is inderdaad bijzonder tijdrovend. Voor de vader van Margaritha houd ik het voorlopig op een Goort van Leutelaar, daarvan zijn er verschillende, waaronder overigens ook de pastoor van Son, terwijl ik Andreas Croonen (leesfout??) ervan verdenk de vader van Joannes Drissen te zijn. Veel succes, en ik ben heel benieuwd wat je vindt. Jan. P.S. Andreas Croonen is helaas geen leesfout ??? Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted November 3, 2012 Author Member Group Share Posted November 3, 2012 Tot dusver gevonden/bedacht: Luijtelaar of Lutelaer was een goed gelegen in de heerlijkheid Eckart te Woensel, dat nu een wijk van Eindhoven is. • Binnen het gebied Eckart lagen drie hoevecomplexen: ten Hetsrode, Eckart en te Lutelaer. Het goed Te Lutelaer blijkt al in 1340 te bestaan als wordt gesproken van een erfenis van Lemkinus van Luttelaer. In 1390 geeft heer Jan van Berlaer, heer van Helmond, het goed genaamd Te Lutelaer in de parochie Woensel, ter plaatse Eckart, in erfpacht aan Dirck van den Bogarde [J.Th.M. Melssen, '1080 Woensel 1980. Enkele gegevens over grondgebied en zegel', in: Bijdragen tot de geschiedenis van Woensel, III, Eindhoven 1981, p 25, 26]. [bron: Meertens instituut] Als vader voor Margarita idd een Goort - dit echtpaar viel me op Bruidegom Gort Jan van Luijtelaer , Bruid Anneken Janssen Plaats Woensel Datum trouwen 07-09-1681 icm deze doop - wel wat eerder dan ik verwachtte- van evt. Joannes Dopeling Joannes Driessen Vader Dries Janssen Moeder Maria Joosten Getuige Joannes Mertens Elisabeth Franssen Plaats Maarheeze Datum doop 22-10-1680 twee grootmoeders: Anneke en Maria, en kleindochter Anna Maria. Kan alleen de doop van Margarita niet vinden, heb meerdere ingangen geprobeerd. Het Geert van Godefridus Geert Cromwels; via geneanet, zou dat ook niet eigenlijk (of beter oneigenlijk) Goort moeten zijn? Dries Janssen = doopgetuige Andreas Croonen? Andere doopgetuigen bij Verholen X Kromwels: Dorotheus en Maria Croonenborgh Ik zoek nog even verder. groeten van Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan Clavaux Posted November 3, 2012 Share Posted November 3, 2012 Naast Andreas Croonen komt er ook een Andreas Croonenburg voor. Dezelfde? 2 Andreas Croonen 28-10-1732 doop Getuige Strijp 3 Andreas Croonenborgh 11-10-1734 doop Getuige Woensel 4 Andreas Croonenbeurgh 23-12-1734 doop Getuige Strijp De afstand Strijp-Maarheeze is aan de ruime kant (25 km) voor Dries Janssen. Daar zullen er wel meer van geweest zijn, en dichter in de buurt. Geert moet natuurlijk Goort zijn. Ik krijg de indruk dat de publicist op Geneanet dit daarom niet zelf in de DTB heeft gevonden, maar heeft overgenomen uit een andere publicatie. Dat lijkt me een reden om hem te benaderen; hij is zo te zien nog steeds op geneanet aktief. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted November 4, 2012 Author Member Group Share Posted November 4, 2012 Ik kom er niet uit. Om meneer Rooijakkers te contacteren moet ik lid zijn van geneanet! (Nog?) niet gedaan dus. Croonen/Croonenborgh kan best dezelfde Andreas zijn. De Kronenburg was blijkbaar een kasteel in Wijk, dus ik heb ook nog gezocht op de site van het Streekarchief van Heusden en Altena. Er zijn allerlei gegevens die er wellicht mee te maken hebben, maar echt gericht zoeken en vinden is er niet bij. Er is in Woensel een Goort Goorts van Luijtelaer, hij wordt genoemd in een testament van 1685; gevonden via de oud-rechterlijke zoekwijzer Please login or register to see this link. . Staat deze overigens los van de stamboom zoekwijzerPlease login or register to see this link. ? Via archieven.nl de wetenschap dat deze Goort een beurs van 30 gulden kreeg toegekend uit de nalatenschap van Fransiscus Ruttens van Helmond. Er is echter ook een Goort Jan van de Luijtelaer, doopt in 1677 Dopeling Simon Goorts van de Luijtelaer Vader Goort Jan van de Luijtelaer Moeder Heijlken Goort Getuige Jan Goorts; Anneken Aerts Plaats Woensel Datum doop 26-01-1677 en een Gord Lennerts van den Luijtelaer Dopeling Maria van de Luijtelaer Vader Simon Gorts van de Luijtelaer Moeder Anna Peters van Lijrop Getuige Gort Lennerdts van den Luijtelaer; Elisabeth Aerts Plaats Woensel Datum doop 22-06-1682 bovenstaande vader - is dat dezelfde, hertrouwend, als Bruidegom Simon van Luijtelaer , Bruid Maria Egidius van Mierloo , Plaats Blaarthem Datum trouwen 06-08-1686 DTB Blaarthem inv.nr. 5.2 , folio 2v doopt Dopeling Egidius van Luytelaer Vader Simon van Luytelaer Moeder Maria Egidius van Mierloo Getuige Joannes van Mierlo; Petronilla van Luytelaer Plaats Blaarthem Datum doop 05-06-1687 Dopeling Joannes van Luijtelaer Vader Simon van Luijtelaer Moeder Maria van Mierloo Getuige Joannes Janssen van Hapart; Aldegondis Bijnen Plaats Blaarthem Datum doop 06-05-1690 Dopeling Egidius van Luytelaer Vader Simon van Luytelaer Moeder Maria Egidius van Mierloo Getuige Egidius van Mierloo; Jacobus Coolen; Anna Dionisius Bunnen Plaats Blaarthem Datum doop 14-06-1692 Dopeling Anna van Luijtelaer Vader Simon van Luijtelaer Moeder Maria Egidius van Mierloo Getuige Godefridus van Luijtelaer; Gertrudis Franciscus Verrijt Plaats Blaarthem Datum doop 08-02-1695 Dopeling Petronilla van Luytelaer Vader Simon van Luytelaer Moeder Maria van Mierloo Getuige Joannes van Mierloo; Jacoba Godefridus van Luytelaer Plaats Blaarthem Datum doop 01-12-1697 Die doopgetuige Gort Lennerdts doopt ook een Petronella Dopeling Petronella van Luijtelaer Vader Godefridus Leonardus van Luijtelaer Moeder Anna Burchouts Getuige Joannes Handrick Burchouts; Joanna Janssen Plaats Woensel Datum doop 01-01-1670 Net als Margarita van Luijtelaer. Maar die dopeling hierboven - dat zal toch niet nog, op dan 49-jarige leeftijd, deze bruid zijn? Pitronela Goorts van Luytelaer 14-01-1719 trouwen Bruid Woensel Haar vader doopt ook nog een Jacomina - en heeft een zus Catharina Dopeling Jacomina van de Luijtelaer Vader Godefridus Leonardus van de Luijtelaer Moeder Anna Getuige Henricus van der Waerden; Catharina Leonardus van de Luijtelaer Plaats Woensel Datum doop 25-03-1674 Een Franciscus van de Luijtelaer doopt te Woensel een Catharina in 1723; evenals Johanna Goorts van Luijtelaer dat doet in 1718. (En Margarita Luijtelaer in 1726.) Mechteld Goorts van Luytelaer 25-05-1715 trouwen Bruid Woensel is dat Dopeling Mechtildis Goorts Vader Goort Jansen Moeder Lijsbet Goorts Getuige Simon Jan Cornelis; Griettien Jan Lenaerts Plaats Woensel Datum doop 13-01-1680 En Joannes Goorts van de Luijtelaer 11-07-1720 doop Getuige Woensel Dopeling Joannes Goorts Vader Godefridus Jansen Moeder Elisabeth Goorts Getuige Fulgentius Luijtelaer; Dimpna Ariens Plaats Woensel Datum doop 17-09-1681 Opmerkingen de peter is kannunik in Weert en pastoor in Emmenes. Het lijkt of ik het spoor totaal bijster ben en dat is ook zo. groeten van Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan Clavaux Posted November 4, 2012 Share Posted November 4, 2012 Hallo Jacqueline, ik zei al, er gaat flink wat tijd in die Goorten zitten Ik heb nog wat verder gezocht, maar het is inderdaad bijzonder tijdrovend. Voor de vader van Margaritha houd ik het voorlopig op een Goort van Leutelaar, daarvan zijn er verschillende, waaronder overigens ook de pastoor van Son Je moet maar denken, dat hoort nou eenmaal bij deze hobby en des te groter het plezier als je er uit komt. Hierbij in een fotobestandje (tegen spam) de gegevens van die meneer: Please login or register to see this link. groeten, Jan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan Clavaux Posted November 5, 2012 Share Posted November 5, 2012 Jacqueline, ik vond nog, dat het trouwboek van Strijp over de periode tot aan 26-6-1745 verloren is gegaan. Handig om te weten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted November 5, 2012 Author Member Group Share Posted November 5, 2012 Hallo Jan, Dat is idd handig; verklaart ws het ontbrekende huwelijk van Joannes Drissen X Margarita van Luijtelaer. Meneer Rooijakkers heb ik gemaild; de mail is gelezen - en nu afwachten. Ik heb vanavond wel e.e.a. uitgezocht, maar wordt er nu wat daas van dus laat het even bezinken. Later in de week ga ik er mee verder. Bedankt voor de hulp tot dusver! groeten van Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts