Jump to content

Philippina Boorsma - in 1901 als vierjarige in haar eentje naar Michigan

Guest Andries Koornstra

Recommended Posts

Guest Andries Koornstra

Beste allemaal,

zo'n stamboom is een heleboel werk, daar zou je zeer gericht mee om moeten gaan. Maar soms kruist er dan weer iets je pad, waar je zo door wordt geïntrigeerd, dat je er een heleboel tijd aan besteedt, hoewel het buiten je nauw gedefinieerde doelstellingen schiet.

Aldus:

Philippina Boorsma wordt op 9 mei 1897 geboren te Workum, dochter van Klaas Boorsma, pompmaker, en Anna de Wolf. Deze ouders waren op 11 november 1883 in Sneek getrouwd en vervolgens naar Amsterdam getrokken, waar de volgende kinderen worden geboren: Trijntje (geboren 2 mei 1885), Wietske (8 februari 1887), Klaas (24 juli 1888), Anna Elisabeth (1 april 1890) en Jacob (3 juli 1891). Ze gaan in februari 1893 van Amsterdam naar Workum. Op 19 april 1893 wordt dan in Workum nog een Hendrika geboren, die binnen het jaar, op 1 april 1894, komt te overlijden. Vervolgens op 27 augustus 1895 Henderika Everdina. En dan is er dus nog “onze†Philippina, genoemd naar haar grootvader van moeders kant. Moeder Anna sterft op 17 mei in, of net uit, het kraambed.

Vervolgens hertrouwt Klaas te Workum op 19 oktober 1901 met Wytske Veenstra, geboren te Augustinusga 15 juni 1862, dochter van Sierd Melles Veenstra, huisschilder, en Sybrigje Meinderts Wilpstra.

Maar nu komt het: een half jaar voor het tweede huwelijk van haar vader gaat Philippina naar de VS, met de Statendam, aankomst 26 mei 1901. Er zijn wel mensen uit de buurt van Workum aan boord, maar beslist geen familieleden van haar. Bestemming: A.S. de Jong, dat zal Sjoerd Annes de Jong moeten zijn, die met zijn vrouw Okjen Laansma ook rond die tijd moet zijn geëmigreerd, naar Grand Rapids, Michigan. Vijf kinderen: zonen Anne, Sjoerd, Jan en Douwe en dochter Jantje. Vader Sjoerd overlijdt al in 1904, moeder Okjen woont met Philippina Boorsma dan bij Douwe, alias Dewey Dejong. Dat is nog zo in 1940. Het overlijden van Okjen is niet te vinden, Philippina overlijdt op 97 jarige leeftijd op 2 november 1993, in Caledonia, Michigan. Nooit getrouwd en nooit met een beroep aangetroffen, en door Douwe en Sjoerd op hun WW-registration als "invalid sister" aangeduid.

Voor zover na te gaan zijn de broers en zussen van Philippina in Nederland gebleven. Een familierelatie met De Jong-Laansma heb ik niet kunnen vinden. En toch laten ze haar de Atlantische Oceaan oversteken, zo lijkt het.

Wie kan iets over deze kwestie zeggen waar ik wijzer van kan worden?

groeten, Andries.

• Member Group

Hoi Andries,

Er zat blijkbaar wel familie in de buurt?

1893 Workum, notaris K. Tjebbes

Provisionele en finale toewijzing

- Klaas Boorsma te Amsterdam, verkoper, tevens als voogd over Pietertje Boorsma

- Gerrit Jacobs Boorsma te Grand Rapids, verkoper

- Jan Jacobs Boorsma te Grand Rapids, verkoper

- Maria Theodora Huberta van Hirsum te Jersey, Noord Amerika, weduwe van Gerrit Bakker, verkoper

- Sytske Boorsma te Grouw, verkoper

- Gerke Adema te Baambrugge, gehuwd met Hiltje Bakker, verkoper, tevens als

toeziend voogd over Wietske, Hylke en Trijntje Boorsma

- Jan Groenewoud te Balk, gehuwd met Geertje Bakker, verkoper

- het Stads Burgerweeshuis te Workum, verkoper, tevens als voogd over Wietske,Hylke en Trijntje Boorsma

- de erven Trijntje Epkes Romkes, in leven weduwe van Pieter Gerben Teppema,verkoper

- Roelof Hendriksma te Workum, verkoper, tevens als vader van en voogd over

Auke, Ytje, Aukje en Aaltje Hendriksma en bewindvoerder over Eeuwkje en

Elisabeth Hendriksma

- Eelzer Damstra te Koudum als toeziend voogd over Auke, Ytje, Aukje en Aaltje Hendriksma

Betreft de koop van een huis en erf te Workum, koopsom fl. 747

- Rintje Sines Visser te Workum, koper

Betreft de koop van 2 woningen met erf te Workum, koopsom fl. 216

- Tjisse Faber te Workum, koper

- Johannes Schaper te Workum, koper

Betreft de koop van een huis en erf te Workum, koopsom fl. 280

- Jan Tjerks Gaastra te Workum, koper

Bron        : Tresoar

Toegangsnr.  : 26

Inventarisnr.: 141091

Repertoirenr.: 5 en 13 d.d. 27 januari 1893

En Sjoerd Annes de Jong zat op 10 mei nog in Workum? Dan kan hij toch niet zoveel eerder in de VS zijn gearriveerd dat Philippina naar hem toe werd gestuurd? Of moet ik dat allemaal niet te letterlijk nemen?

1901 Workum, notaris C. Tjebbes Knz

Boelgoed

Betreft roerende goederen, opbrengst fl. 89

- Sjoerd Annes de Jong te Workum

Bron        : Tresoar

Toegangsnr.  : 26

Inventarisnr.: 141102

Repertoirenr.: 59 d.d. 10 mei 1901

Heb jij de passagierslijsten? In de kranten via de KB worden alleen de kajuitpassagiers met naam genoemd, niet de honderden passagiers derde klasse.

groetjes van Jacqueline

Guest Andries Koornstra

Hallo Jacqueline.

Het probleem is dat ik niet precies weet wanneer Sjoerd en Okje emigreerden. Ze zaten volgens Ellis Island in elk geval niet met Pilippine op het schip. Of dat "boelgoed" niet na hun vertrek kan zijn gehouden, dat weet ik niet. Mogelijk werd dit soort verkopen als regel net voor oudemei gehouden - dan was er nieuw meubilair nodig, nietwaar, en kon je de hoogste opbrengst verwachten. Het bevolkingsregister vanaf 1900 staat helaas nog niet op genver, anders kon ik de uitschrijfdatum checken.

Dat Klaas' broers ook emigreerden wist ik. Daar heb ik het vorig jaar juli nog met Margo en Sylvia over gehad. Maar Philippine gaat niet naar hun toe....

Het is ergerlijk, ik kom er niet uit. Het enige dat ik kan bedenken is dat Sjoerds vader en Philippines grootvader van moeders zijde beide kleermaker waren. Maar dat zal niet de verklaring zijn.

groetjes, Andries.

• Member Group

Op Ancestry staat een genealogie waarin Okjen Laansma staat, overleden 22 juli 1940 in Grand Rapids. Als bron wordt gegeven

Please login or register to see this link.

De gegevens van de aankomst van Philippina Boorsma staan op bladzijde 33/34 van het boek (met verwijzing naar file 99552/852), totaal 44 pagina's; allemaal doorgelopen op andere personen uit Nederland die dit 4 jarig meisje onder de hoede kan hebben gehad op dit grote schip. Een enkel Fries gezin onder vooral Russen en Hongaren. De namen zijn slecht leesbaar en de vertalingen vaak onjuist, maar de familie De Jong haal ik er niet uit, maar zullen naar alle waarschijnlijkheid wel met haar op dezelfde boot hebben gezeten.

1 oktober 1935 arriveert ze opnieuw in NY, a/b van de Volendam

Als Okje en Petronella bij Dewy de Jong en zijn vrouw wonen, moet je ook gezien hebben dat Philippina daar genoemd staat als Susie P, sister van Dewey (census 1930) en in 1940, als Okje en Phyllis samen wonen, als Foster Daughter

Bij Okje en Dewey staat ook het jaar 1901 als immigratie.

Op de Census 1910 en 1920 staat Philippina als Susie DeYoung.

Mogelijk dat ze vanwege een aangeboren handicap geen kansen had in Nederland en naar/met de familie De Jong is gezonden, door hen is opgenomen om in Amerika op te groeien. De jongste dochter De Jong was Jannie/Jenny scheelde ca een jaar met Philippina. "Moeder" Okje is dus tot haar dood voor haar blijven zorgen.

Philippina is dus overleden in Michigan, daar is Jennie getrouwd dus mogelijk dat ze na 1940 naar haar "zus" is gegaan.

Misschien levert dit nog iets op

Please login or register to see this link.

Guest Andries Koornstra

Hallo Ludmilla,

hoewel dat geschriftje Laansma al uit 1958 stamt, zal ik toch proberen het op Tresoar in te zien. Wie weet levert het wat gegevens op, op dat moment lag de hele zaak nog dichter bij "mensenheugenis". En ik heb nu in elk geval de overlijdensdatum van Okjen Laansma!

Dat de familie De Jong-Laansma met dezelfde afvaart reisden wil mij wel aan. Was oudste zoon Anne Sjoerds de Jong dan misschien de familie vooruit gegaan? Dat heb ik wel vaker gezien, dat een soort van "kwartiermaker" de zaak ging verkennen voor de rest van de familie. Dat verklaart ook de bestemming die voor Philippine wordt opgegeven. Ook wil het mij wel aan dat niet iedereen die emigreerde op de lijsten kwam. Ik mis wel meer personen die in een tijdvak reisden waar wel registratie had kunnen plaatsvinden, maar die er toch niet blijkt te zijn.

Ik houd Susie als voorloopnaam van Philippine op een verbastering van zusje. Binnen het Boorsma-De Wolf gezin was zij de jongste.

De mailwisseling die je aanhaalt is van het jaar 2005. Ik heb weinig positieve ervaringen met het proberen op dit soort berichten in te haken, maar zal er een beknopt mailtje aan wagen. Niet geschoten is altijd mis, nietwaar.

In ieder geval weer mijn oprecht gemeende dank!

groeten, Andries.

Guest Andries Koornstra

Hallo allemaal,

nog even een kleine verantwoording van de gegevens. Sylvia heeft destijds (zomer 2011) Philippine Boorsma voor ons "geïdentificeerd" en toen ook het nodige over het gezin De Jong-Laansma opgespoord. De gegevensuitwisseling is toen via de mail verlopen, zodat het lijkt dat ik een nieuwe vraag stel. Dat is dus niet zo - er is al het nodige aan voorafgegaan, waarvoor ik Sylvia heel dankbaar ben.

Door het beschikbaar komen van de census van 1940 is deze kwestie voor mijzelf weer "opnieuw" actueel geworden. En al zoekende naar de andere familieleden, zowel in Workum, Amsterdam en Sneek (veel nieuwe bevolkingsregsiters online gekomen de laatste tijd), als in de Verenigde Staten, werd ik steeds meer door de materie gegrepen!

groetjes, Andries.