Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Streekarchief Land van Heusden en Altena (SALHA) dendert door....


Gast Masje II

Recommended Posts

Sinds enige tijd is het mogelijk om de scans bevolkingsregister die tot nu toe zijn gemaakt in te zien.

Het betreft over het algemeen Bevolkingsregisters uit het gehele gebied.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Bijna dagelijks komen er weer nieuwe namen erbij, die men kan raadplegen.

Het is nog niet geheel optimaal, maar daaraan wordt gewerkt.

Tevens kan men in hetzelfde zoekprogramma de bidprentjes, maar daarvan zijn (nog) geen scans aanwezig, zoeken.

---

En misschien vindt u in de beeldbank nog een van je voorouders of hun huis.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nou,

Dan denderen ze toch een beetje de verkeerde kant op. Het blijkt onmogelijk te zijn om te zoeken op namen zonder tussenvoegsel. Als ik zoek op de naam Wit, dan wil ik liefst geen vermeldingen zien van mensen die "de Wit" heten.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Richard K.

Ik zet er daarom ook nadrukkelijk bij:

Het is nog niet geheel optimaal, maar daaraan wordt gewerkt.

Vergeet niet, dat heel veel archieven de website en alles wat daarom heen hangt wordt uitbesteed aan een bedrijf. Alleen het invoeren van teksten, soms ook de foto's, doen vrijwilligers. Als men beetje voor beetje de gegevens op de site gaat plaatsen ziet men ook wat er veranderd dient te worden. En dan gaat men dat aanpassen. En daarmee zijn ze in Heusden pas een paar maanden mee bezig. Wilt u soms hebben, dat alles eerst gekoppeld moet zijn en dan pas op de site plaatsen? Dat werkt voor de vele vrijwilligers demotiverend, omdat ze hun werk niet terug zien op de site. En het zou heel goed kunnen zijn dat de familienaam "de Wit" nog niet is ingevoerd.

Er zal een positieve digitale verandering komen in samenwerking met een aantal Nederlandse en Belgische archieven. Voorlopig alleen voor genealogisch onderzoek. Men kan NU op de sites van de archieven Tilburg, Heusden, Zutphen, om maar enkele te noemen, dat al waarnemen.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

RichardK,

Als men alleen de familienaam "Wit" intikt dan krijgt men altijd een voorvoegsel bij vermeld.

Men zal dat bij alle archieven tegenkomen die met een bepaald programma werken.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

De oplossing is simpel.

Wanneer men zoekt op de naam Wit krijgt men 6890 hits.

Wanneer men vervolgens sorteert op Tussenvoegsel dan blijkt dat de enkelvoudige

achternaam Wit niet in deze lijst voorkomt.

Dit is hooguit 15 seconden werk.

Overigens, wanneer het vier uur werk was, zou ik zelf nog blij zijn met deze index,

maar dat is mijn persoonlijke mening wat betreft de noodzaak die ik veronderstel

tussen genealogisch onderzoek en het bezit van geduld en doorzettingsvermogen.

vriendelijke groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik vrees dat ik het met de gegeven uitleg toch echt oneens moet zijn. De naam Wit komt wel degelijk voor in de zoekresultaten, alleen op een haast onvindbare wijze. Sorteren op tussenvoegsel blijkt geen soelaas te bieden. Bij het sorteerproces worden alleen de namen met tussenvoegsel meegesorteerd. Uiteindelijk biedt dat ook weer een soort oplossing, omdat na zo'n sorteerslag de namen zonder tussenvoegsel helemaal achteraan staan.

Het kost dus wel iets meer dan 15 seconden om te vinden wat je zoekt, als je de juiste kunstgreep maar toepast. Zodat uiteindelijk:

Plaats 's Gravenmoer

Bron Inv.nr. 11* - 's Gravenmoer - doopboek 1672-1697 (nederduits-gereformeerde gemeente)

Datum  20-06-1683

Soort registratie doopakte

Kind Anna Jan Wit

Vader Jan Peetersen Wit

Moeder Grietjen Peeters Konings

opduikt.  Ik heb overigens geen idee wie jullie bedoelen met "men", maar dat terzijde. Ik ben waarschijnlijk verwend met software die in de vorige eeuw is ontwikkeld (GenLias) en waar je kunt aanvinken dat er moet worden gezocht op namen zonder tussenvoegsel.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Beste Richard,

je hebt gelijk.

Dat laat onverlet, dat het zijn charme heeft,

wanneer je als gebruiker zelf soms ook nog iets te puzzelen hebt 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

groeten, Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...