Member Group mariannenl Posted June 20, 2010 Member Group Share Posted June 20, 2010 Hallo allemaal, Ik zal me eerst even voorstellen; ik ben Marianne van Huissteden en woon in Zutphen. Zoals zovelen ben ik begonnen met het uitzoeken van een deel van mijn eigen stamboom (Venstra), maar toen ben ik verslaafd geraakt aan de puzzel die genealogie heet. Nu probeer ik anderen te helpen als ze vast komen te zitten. En daar is meteen mijn hulpvraag! Voor iemand in de VS zoek ik de stamboom uit. Ik ben aangeland bij het volgende huwelijk: Klaas Faber geb. ? overl. Westdongeradeel 26 maart 1879, oud 45 jaar huwelijk Westdongeradeel 01 juni 1861 met: Janna Freerks Cupery geb. Westdongeradeel 02 feb 1837, overl. Westdongeradeel 06 dec 1921 dochter van Freerk Klazes Cupery en Antje Jans van Dam kinderen: 1. Trijntje Faber, 19 maart 1862, overl. 02 apr 1862 2. Trijntje Faber, 24 feb 1867 3.Antje Faber, 06 feb 1870 4. Freerk Faber, 14 apr 1877 Van de kinderen heb ik alle informatie al, dus daar hoeft niemand naar te zoeken. Het gaat me om de geboortedatum en ouders van Klaas Faber. Ik heb wel de volgende geboorte gevonden: Geboorteakte Westdongeradeel, 1833 Aangiftedatum 2 november 1833, akte nr. 149 Klaas Faber, geboren 30 oktober 1833 Zoon van niet genoemde vader en Trijntje Arjens Faber, en gezien de vernoemingen lijkt me dit een hele goede mogelijkheid, maar zeker weten doe ik het niet. Als Trijntje inderdaad de moeder is, zou het om de volgende persoon gaan: Westdongeradeel, dopen, geboortejaar 1796, doopjaar 1797 Dopeling: Tryntie Geboren op 7 december 1796 Gedoopt op 8 januari 1797 in Nes Dochter van Arjen Jans en Hebeltje Broers Overlijdensakte Westdongeradeel, 1871 Aangiftedatum 6 juli 1871, akte nr. 85 Trijntje Arjens Faber, overleden 5 juli 1871, 74 jaar, vrouw Ongehuwd Deze Trijntje Arjens krijgt 2 kinderen, waarvan de vader onbekend is: De boven genoemde Klaas en : Geboorteakte Westdongeradeel, 1827 Aangiftedatum 5 oktober 1827, blad nr. 50 Haebele Faber, geboren 3 oktober 1827 Zoon van niet genoemde vader en Trijntje Arjens Faber Wonende te Nes Is er iemand die in het Tresaor archief de huwelijksakte van Klaas Faber en Janna Freerks Cupery kan bekijken of Trijntje de moeder is van Klaas, en zo niet, wie dan wel de ouders zijn? Mijn dank zou zeer groot zijn! En als iemand iets opgezocht wil hebben in Zutphen, ben ik natuurlijk altijd bereid om de archieven te doorzoeken...... Groetjes, Marianne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Maikel Galama Posted June 20, 2010 Member Group Share Posted June 20, 2010 Hoi Marianne, het verhaal ziet er uitstekend uit, ik denk dat alles klopt. Maar tot slot wil je het sluitend bewijs en dat is digitaal niet te vinden, tenminste, het is mij ook niet gelukt. De familie laat vrijwel geen sporen na, niet in de Memories van Successie, niet bij de notaris en niet via advertenties in de krant. Mocht niemand zich aanbieden de overlijdensakte van 1879 na te kijken dan zou ik de vraag op het Tresoar forum plaatsen, als ik het goed heb sta je daar ook ingeschreven. Daar is bijna altijd wel iemand die het even wil nakijken. En eventueel wil ik het ook wel nakijken maar ik vrees dat het nog maanden kan duren voordat ik weer op Tresoar kom. Groetjes, Maikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group mariannenl Posted June 20, 2010 Author Member Group Share Posted June 20, 2010 Hoi Maikel, Het is inderdaad een familie die bijna geen sporen nalaat, dat had ik allemaal ook al geprobeerd.... Helaas, want soms kom je wel het een en ander tegen, op de de meest onlogische plaatsen soms. Ik wacht nog een dag of wat af en dan plaats ik wel een bericht op het Tresoar forum, zoals je voorstelde. Nog wel even hulde voor dit forum! Voorzover ik het gelezen heb, gaan de mensen hier met respect met elkaar om. Dat heb ik wel eens heel anders gezien (ik denk wel dat je weet waar het over gaat..) Het gaat hier over elkaar helpen en niet over elkaar aftroeven of afkraken. Ik heb altijd geweigerd me in die negatieve spiraal te mengen, maar het geeft me wel een bittere nasmaak als ik dat allemaal lees. Laten we het hier vooral houden zoals het hier nu is; vriendelijk, hulpvaardig en respectvol Groetjes, Marianne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kèren Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 Hallo Marianne, Ben zelf ook druk aan het zoeken in Friesland voor iemand anders en zit in het proces om verschillende scans op te vragen die nog niet op Please login or register to see this link. te vinden zijn. Een scan meer of minder is dan geen probleem. Dus ik ben bereid om een scan van het huwelijk mee te nemen voor jouw onderzoeker.... Please login or register to see this image. /emoticons/default_laugh.gif" alt=":laugh:"> Kan nog wel een weekje of twee duren, voor de aanvraag en dan nog de verwerkingstijd. Als niemand eerder met een beter aanbod komt, natuurlijk. Please login or register to see this image. /emoticons/default_happy_1.gif" alt=":0(("> P.S. Sorry, ik bedoel kopie, niet een scan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group mariannenl Posted June 20, 2010 Author Member Group Share Posted June 20, 2010 Hoi Kèren, Wat kan ik zeggen.... Je bent een schat! Please login or register to see this image. /emoticons/default_kus_op_wang.gif" alt="$"> Dank je wel voor je aanbod, ik maak er graag gebruik van. Groetjes, Marianne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kèren Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 Hai Marianne, Ik doe het graag hoor, gaat in èèn moeite mee. Zal het alvast op het lijstje plaatsen. Je hoort van me zodra ik het binnen heb. Groetjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kèren Posted July 6, 2010 Share Posted July 6, 2010 Hallo Marianne, Veel sneller dan verwacht, kreeg ik vanmorgen al de kopieën in de bus van Tresoar, klasse!! Onderstaande de info uit de huwelijksakte, die je vermoeden bevestigingen. Klaas FABER 27 jaar oud, geboren in Nes, van beroep gardenier; onechte zoon van Trijntje Arjens FABER, arbeidster wonende te Nes X 01 JUN 1861 in Westdongeradeel, FRL [aktenr.30] Janna Freerks CUPERIJ 24 jaar oud, geboren te Hantum, van beroep dienstmeid; Dochter van Freerk Klazes CUPERIJ, kleermaker en Antje Jans VAN DAM, zonder beroep, wonende te Hantum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kèren Posted July 6, 2010 Share Posted July 6, 2010 Zojuist heb ik de huwelijksakte, die uit twee pagina's bestaat als scans op mijn website geplaatst. Zodra je op de links klikt, begint de download meteen, schrik daar niet van.... Please login or register to see this image. /emoticons/default_whew.gif" alt="G99"> De URL's zijn: Please login or register to see this link. en Please login or register to see this link. Ze blijven maximaal 30 dagen staan, maar als je ze eerder download, hoor ik het graag, dan haal ik de bestandjes weer weg. Als je eventueel ook nog de "originele kopien" wil hebben, kunnen we dat ook nog regelen, maar ik denk dat dit wel voldoende is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group mariannenl Posted July 6, 2010 Author Member Group Share Posted July 6, 2010 Hoi Kèren, Joepie... Toch de moeder die ik al dacht! Ik was er al een beetje van uitgegaan dat Trijntje Arjens inderdaad de moeder was en heb al zo'n 3 of 4 generaties verder terug het een an ander gevonden. Ik weet het niet precies, dat heb ik thuis op de pc staan. (voor degenen die het niet snappen; ik ben zo'n 2 1/2 week niet thuis, wat Kèren al wist via een persoonlijk bericht, en ik antwoord nu vanaf een andere pc) Geweldig dat Tresoar zo snel reageerde. En geweldig dat je dit hebt willen doen voor me! Kun je de scans nog een paar dagen laten staan? Ik kom een dezer dagen even thuis voor de post en zo, dan kan ik ze meteen downloaden. Zo gauw ik dat heb gedaan, laat ik je het natuurlijk meteen weten. En zoals ik al eerder aangaf, als iemand iets in Zutphen uitgezocht wil hebben of een scan nodig heeft, ik ben altijd bereid om een mede-"puzzelaar" te helpen.... Heel veel blijde groetjes, Marianne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group mariannenl Posted July 10, 2010 Author Member Group Share Posted July 10, 2010 Hallo Kèren, Ik heb de scans gedownloaded (?, wat is eigenlijk de voltooid tegenwoordige tijd van downloaden?) Heel erg bedankt voor al je hulp. groetjes, Marianne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kèren Posted July 11, 2010 Share Posted July 11, 2010 Hallo Marianne, Sorry je voorlaatste bericht was me even ontgaan. Please login or register to see this image. /emoticons/default_shy.gif" alt="7^^"> Mooi om de bevestiging van je vermoedens te zien. En dan ook meteen een paar generaties verder te geraken. Succes met het verder onderzoek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts