Jump to content

Doop Elisabeth Ressenaar ca 1740 al dan niet te 's-Hertogenbosch

jacqueline

Recommended Posts

• Member Group

Graag zou ik hulp hebben bij mijn speurtocht naar Elisabeth Ressenaar. Zij is een voormoeder van mij, en bij haar huwelijk in Rotterdam afkomstig van 's-Hertogenbosch. Of ze daar ook geboren is weet ik niet.

Eerst de gegevens uit Rotterdam:

Bruidegom Arij van Smalen , jongeman , van Rotterdam , wonend: Rotterdam

Bruid Elisabeth Tressenaar , jongedochter , van S'' Bosch , wonend: Rotterdam

Plaats Rotterdam

Datum trouwen 13-11-1763

Datum ondertrouw 24-10-1763

Opmerkingen Pro Deo.

Bron DTB Rotterdam Stadstrouw

Bruidegom Arij van Smaalen , jongeman , van Rotterdam

Bruid Elizabeth Ressenaar , jongedochter , van Hertogenbosch

Plaats Rotterdam

Datum trouwen 30-10-1763

Bron DTB Rotterdam Trouw Luthers

Het echtpaar doopt Remonstrants  te Rotterdam: Hendrik (1764); Johannis Jan (1766); Hendrik (1768); Elsje (1771); Alida (1773); Willem Hendrik (1775); Jacobus (1777); Albertus Aart (1780).

Nu zijn er nog meer Ressenaars in Rotterdam, waarvan er ook een paar de voornaam Elisabeth hebben

Elizabeth Ressenaar X 30-01-1742 in Rotterdam met Abraham Versteeg.

Zij is bij huwelijk afkomstig van Arnhem, evenals (ws haar broer?) Christiaan Ressenaar, de vader van Lijsbeth en Elizabeth die hierna komen. Er is ook nog een Catharina Ressenaar, die wat later trouwt dan Elizabeth en Christiaan, maar gezien het getuigen ook familie moet zijn. Catharina komt bij huwelijk van Haarlem.

Alle latere Ressenaars stammen af van Christiaan.

Lijsbeth Ressenaar (alleen bij haar doop Lijsbeth, verder steeds Elizabeth), dochter van Christiaan Ressenaar en Geertruid Hoos,  gedoopt op 11-09-1729 , overleden op 25-05-1761 in Rotterdam, X 06-12-1750 in Rotterdam met Hendrik Scheel.

(Deze Elizabeth is ws vernoemd naar de moeder van Geertruid Hoos, zij heette ook zo.)

Elizabeth Ressenaar, dochter van Christiaan Ressenaar en Neeltje van Es is gedoopt op 11-08-1765 in Rotterdam en overleden vóór 25-09-1778.

(Zij zal zijn vernoemd naar haar overleden halfzus.)

Deze familie doopt en trouwt Luthers en ze getuigen allemaal onderling; de “mijne†trouwt ook Luthers, maar doopt vervolgens steeds remonstrants, en de twee families getuigen nooit bij elkaar.

En nu 's-Hertogenbosch.

Ik heb destijds in het Stadsarchief gezocht naar de doop van Elisabeth, helaas niet gevonden.

Wel het volgende huwelijk:

ondertrouw DTB 449 (kleine kerken)30-8-1738  Hendrik Resseninck j.m. geb. Arnhem  soldaat in 't regiment van Hr. Colonel Kinschot in de compagnie van Hr. Capitein Winder in garnizoen alhier; met Elsje Terwindt weduwe van Lambert van Nieuwleusen, geboren 's Herenberg woont op den Vuchterendijck.

trouwboek DTB 186b; 30-8-1738:

Hendrik Resseninck X Elsje Terwint

Hij is dus uit Arnhem, evenals de Ressenaars in Rotterdam. En hij trouwt een Elsje - de naam van de oudste dochter van Elisabeth van Ressenaar.

Dat Arnhem is niet zo vreemd, van Wikipedia:

Ressen is een kerkdorp in de gemeente Lingewaard in de Nederlandse provincie Gelderland. Voorheen behoorde het tot de gemeente Bemmel, die per 1 januari 2001 opging in de gemeente Lingewaard.

En als je dan op de kaart kijkt, zie je dat het ligt tussen Arnhem en Nijmegen.

Hendrik Resseninck, van wie ik in 's Bosch vermeldingen in het inkwartieringsregister vond uit 1735, -37 en -38, diende in het Regiment Nationalen de Bons nr.7 van Roeland van Kinschot Senior, garnizoen o.a. gelegerd te

1725 Nijmegen

1727 Zwolle

1728 Arnhem

1731 Sas van Gent

1733 's Hertogenbosch

1736 Sas van Gent

1737 's Hertogenbosch

1742 Deventer

1744 Bergen op Zoom

1746 's Hertogenbosch

1748 Tholen

Nu vond ik vandaag op de site van het Stadsarchief nog de volgende doop van het echtpaar

Dopen

Datum 13/03/1739

Bron DTB-023

Vindplaats GAHt

Kerk Jan-Pieter-Cathrien

Kerkelijke Gezindte RK

v Anna Christina Resselingh

Wettig ja

Man Henricus Resselingh

Vrouw Elisabet ter Wilt

Onbekend Groenbergen, Georgius

Onbekend Terwilt, Anna Catharina

plus een vermelding van Elisabetha ter Windt als doopgetuige uit datzelfde jaar. Maar, helaas geen doop van een Elisabeth, in 's Bosch noch in een van de andere garnizoensplaatsen.

Het is denk ik wel duidelijk wat mijn vraag is: kan Hendrik Resseninck, de vader zijn van Elisabeth Ressenaar? Of zal ik dat maar gewoon uit mijn hoofd zetten?

groeten van Jacqueline

Guest Jan Clavaux

Hallo Jacqueline,

dit lijkt me de doop van Arie te zijn:

Dopeling Adrianus van Smalen

Vader Heyndrik van Smalen

Moeder Celia Tusmans

Getuige Jacobus Keijser

Kornelia van Smalen

Plaats Rotterdam

Datum doop 29-10-1741

Bron DTB Rotterdam Doop remonstrants

De kinderen Hendrik zullen dan vernoemd zijn naar Hendrik van Smalen.

Het kind Jan is vernoemd naar de doopgetuige Jan, een broer van Arie uit 1730.

Dat zou betekenen, dat de vader van Elisabeth al een tijdje uit beeld zou moeten zijn,

anders was hij wellicht wel vernoemd.

Leuk detail is, dat de doopgetuige Alida Soetentijt uit 1773 uiteindelijk Aries tweede vrouw werd.

Maar ik dwaal af.

Tot twee keer toe is als doopgetuige Elisabeth Ressenaar vermeld.

Dit was niet Elisabeth zelf.

Ze zal een famielid geweest zijn, en niet een van de andere Elisabetten in Rotterdam.

Of zij de naamgeefster van de oudste dochter Elsje is geweest is niet duidelijk,

dat kan eventueel ook nog de getuige Elisabeth Disselwerf geweest zijn.

De vraag is hoe de twee Elisabetten familie van elkaar waren.

Een zuster van haar vader zou kunnen, maar ligt niet voor de hand, omdat het blijkbaar

haar enige familielid is.

Het zou haar moeder kunnen zijn, dus Elisabeth (weduwe) Ressenaar.

En dan is er nog de mogelijkheid, dat Elisabeth de dochter was van een ongehuwde

Elisabeth Ressenaar.

Voor die laatste mogelijkheid valt wel wat te zeggen, temeer, daar de vader zoals we

zagen blijkbaar in Rotterdam helemaal uit beeld was.

Het lijkt me dus een goede zaak, om er rekening mee te houden, dat Elisabeths vader onbekend was.

Ik blijf dit topic met interesse volgen.

groeten, Jan.

P.S. de verandering van de naam Ressenink in Ressenaar vind ik niet logisch.

• Member Group

Hallo Jan,

Dank voor je rappe reactie. Die doop van Arij - daar zit ik nog wat mee. Omdat het buiten de eigenlijke context van deze vraag valt, en bovendien niet onder Zuid Nederland, zal ik er een aparte vraag van maken.

Is het zeker dat de doopgetuige Elisabeth Ressenaar, niet tevens de moeder kan zijn? Ik weet niets over Remonstrants dopen, maar het lijkt erop dat de doop niet meteen na de geboorte plaatsvond - in welks geval de moeder in ieder geval wel volop in de gelegenheid zou zijn geweest, bij de doop van haar eigen kinderen aanwezig te zijn?

Zoon Willem Hendrik b.v. werd gedoopt op 09-04-1775, bij zijn overlijden op 10-05-1833 is hij 62 jaar en 1 maand oud, wat betekent dat hij geboren moet zijn in april 1771.

Zoon Albertus (mijn voorvader) werd geboren 30-06-1780 en gedoopt 08-07-1781. Helaas heb ik niet aangetekend waar ik de geboortedatum vandaan heb, maar omdat hij bij overlijden 80 jaar en 4 maanden oud is, lijkt deze wel juist te zijn.

De oudste zoon, Hendrik, bij wiens doop een Elisabeth Ressenaar aanwezig is, wordt weliswaar exact 9 maanden na het huwelijk gedoopt - maar kan natuurlijk ook best al wat maandjes eerder zijn geboren.

Groeten van Jacqueline

Guest Jan Clavaux

Hallo Jacqueline,

het blijft koffiedik kijken.

De digitale stamboom van Rotterdam heeft zo zijn gebreken

en één daarvan is, dat bijzonderheden in inschrijvingen

slecht zijn verwerkt.

Misschien staat er in de originele inschrijving wel, dat de

doopgetuige de moeder was; alleen een gekochte scan kan

zekerheid verschaffen.

Please login or register to see this image.

/uploads/emoticons/default_sad.png" srcset="" width="20">

Overigens had ik er in mijn eerdere reactie niet aan gedacht, dat

beide opa's Hendrik konden heten.

Met andere woorden, de vernoeming van

de oudste zoon naar Hendrik van Smalen sluit dus niet uit,

dat de vader van Elisabeth ook Hendrik heette. (of andersom).

groeten, Jan.

• 4 years later...
  • Member Group

Hallo allemaal,

Na bijna 5 jaar een vervolg!

Elisabeth wordt als Elizabeth Resner op 22-07-1759 Evangelisch Luthers lidmaat te Rotterdam, j.d. van 's-Hertogenbosch, op attestatie van Arnhem, woont bij haar nicht Lijsje Resner in Draysteeg.

De nicht zal dan Lisabeth Ressenaar zijn, X Hendrik Scheel. Hij is in juli 1759 net overleden

Citaat

Overledene        Hendrik Scheel

Man van              Elisabet Ressenaar

Plaats   Rotterdam

Datum begraven             04-01-1759

Opmerkingen overledene liet na 2 minderjarige kinderen; Groote Draijsteeg

Bron     DTB Rotterdam Begraven

“Mijn ”Elisabeth is dus E.L. lidmaat. Bij haar huwelijk staat vermeld: geboren in ’s-Hertogenbosch. Ook in 1759 is ze van ’s Bosch.

Het lijkt inmiddels niet erg waarschijnlijk dat de RK huwende en dopende  Hendrick Resseninck X Elisabeth ter Windt/Terwindt haar ouders zijn.

Van Arnhem zie ik online helaas geen EL lidmaatboeken.  

Wel dopen. Met een index, waardoor de doop van nicht Lijsjes vader Christiaan vlot gevonden was, evenals die van 3 zussen van hem, in 1711, 1715 en 1723. De ouders zijn Derk Ressenaer/Ressner X Lisabeth Frijhoff, zij trouwen 29 januari 1704 in Arnhem, gereformeerde gemeente.

Na 1723 niets meer over Derk, in Arnhem noch Den Bosch.

Als Lijsje een nicht is van Elisabeth – dan moet Elisabeth toch of een jongere dochter zijn van Derk, of een dochter van een zoon van deze? Tussen 1715 en 1723 is er voldoende ruimte voor nog een zoon, die dan rond 1740 Elisabeth kan hebben gedoopt.

Ik kom er niet uit. Is iemand in de gelegenheid in het Gelders Archief  de EL lidmatenboeken te bekijken? 

Citaat

Register der lidmaten van de Evangelisch-Lutherse Gemeente, 1700 juni - 1834 maart. 1 deel
N.B. Zie inv.nr. 386

. Ook andere suggesties zijn natuurlijk van harte welkom.

Groeten van Jacqueline

• Member Group

Hallo Jacqueline,

Zal wel iets missen, maar is haar doop niet te vinden in 's Hertogenbosch? [sorry heb niet alles doorgelezen].

Als niemand het eerder doet wil ik het wel bekijken, alleen ligt Arnhem voor mij ook niet in de buurt en ik heb nog niet voldoende op mijn lijstje staan om binnenkort het archief te gaan bezoek.

Dat kan echt nog wel een paar maanden duren. Ik zet het op mijn lijst. 

Mocht iemand eerder naar Arnhem gaan, dan graag overnemen!! ;D

• Member Group

Hallo Kèren,

Dank je wel voor je reactie en het aanbod, als je t.z.t. zou willen kijken heel graag. Ik bijt mijn tanden hier echt op stuk. Er is op geen enkele manier een doop te vinden van een Elisabeth, Lijsbet, Elsje of noem maar op Ressenaer of iets wat in die richting komt. Elisabeth trouwt in 1763 en doopt haar laatste kind in 1780, ik heb in Den Bosch alle El* en Lijs* dopen bekeken van 1730 tot en met 1745, ook allerlei andere manieren geprobeerd om haar boven water te krijgen, alles zonder resultaat.

Elisabeth is een nicht van Lijsje Ressenaar,(1729), dochter van Christiaan Ressenaar (1704). Christiaan is een zoon  van Derk Ressenaer.

Deze Derk doopt in 1711 E.L. een Lisabeth die ook naar Rotterdam vertrekt, trouwt en kinderen doopt tot 1749. Derk trouwt in 1704 en doopt van 1704 t/m 1723. In het ORA Arnhem zijn t/m 1734 aktes over hem en zijn vrouw Elisabeth Frijhof te vinden. Hij zou hertrouwd kunnen zijn en in een tweede huwelijk nogmaals een Elisabeth dopen, vernoemd naar zijn eerste vrouw. Ook hier heb ik naar gezocht.

Van Derk heb ik verder geen zonen gedoopt gevonden als bovengenoemde Christiaan. Die zouden er best kunnen zijn want Derk doopt in 1704, 1711, 1715 en 1723, alles E.L. er is dus ruimte genoeg voor nog meer kinderen, het lijkt zelfs vrij waarschijnlijk dat deze er geweest moeten zijn. Maar ik vind ze niet! Elisabeth zou dan een kleindochter zijn van Derk.

Terwijl ik dit antwoord typ bedenk ik nog de mogelijkheid dat Derk misschien een aantal kinderen anders dan E.L. heeft gedoopt en weet nu niet meer zeker of ik hier al naar heb gezocht. Dat ga ik dan vanavond doen, mocht er iets uit komen dan laat ik het hier weten.

Groeten van Jacqueline

Edited by jacqueline