Member Group charlotta Posted June 19, 2010 Member Group Share Posted June 19, 2010 Hallo allemaal, Wie is er bekend met de archieven in België. Mijn plannen zijn om een keer de BS en DTB van Hoboken te bekijken. Nu weet ik niet zeker in welk Antwerps archief ik nu moet zijn. &^^ Als er iemand weleens in Antwerpen komt voor genealogisch onderzoek, zou dat helemaal fantastisch zijn. In het verleden heb ik een keer schriftelijk contact gehad en kreeg enige informatie, waarvan ik niet weet of de gegevens echt kloppen. Please login or register to see this image. /emoticons/default_oops.gif" alt="B-9"> Heeft iemand gegevens Keersmaeckers-van Rompaey in zijn/haar bestand? Het gaat om Catharina Keersmaekers, geboren Hoboken 26-11-1821, overleden te Leeuwarden 21-01-1902, dochter van Maria (Magdalena) Keersmaekers (ongehuwd). Zij zou gedoopt zijn te Hoboken 15-05-1781 RK, ouders Joannes Alexis Keersmaeckers en Elisabeth van Rompaey. Maar nu komt het: Volgens geneanet zou dit echtpaar pas gehuwd zijn te Hoboken (Please login or register to see this image. /emoticons/default_cool.png" alt="B)"> op 14-06-1784 RK. Maria (Magdalena) Keersmaekers zou een voorechtelijk kind geweest kunnen zijn. Please login or register to see this image. /emoticons/default_smile_eyeroll.gif" alt="B-12"> Heeft iemand een tip om mij verder op weg te helpen? Bedankt en groetjes, Charlotta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Masje II Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 Hallo Charlotta, Men zou in eerste instantie, zover ik weet, naar het Stadsarchief van Antwerpen moeten gaan om de DTB van Hoboken in te zien. Maar het zou nu ook op een andere plaats in Antwerpen kunnen zijn. Naar ik gehoord heb, gaan diverse archieven samen maar weet niet of het al gerealiseerd is of pas later. Het gaat om Catharina Keersmaekers, geboren Hoboken 26-11-1821, overleden te Leeuwarden 21-01-1902, dochter van Maria (Magdalena) Keersmaekers (ongehuwd). Zij zou gedoopt zijn te Hoboken 15-05-1781 RK, ouders Joannes Alexis Keersmaeckers en Elisabeth van Rompaey. Maar nu komt het: Volgens geneanet zou dit echtpaar pas gehuwd zijn te Hoboken (Please login or register to see this image. /emoticons/default_cool.png" alt="B)"> op 14-06-1784 RK. Maria (Magdalena) Keersmaekers zou een voorechtelijk kind geweest kunnen zijn. Please login or register to see this image. /emoticons/default_smile_eyeroll.gif" alt="B-12"> Het kan heel goed mogelijk zijn, dat Joannes Alexis Keersmaeckers de natuurlijke vader is en gedurende die periode in een legeronderdeel heeft gezeten. Als men naar haar doop wilt zoeken zal dat onder de familie Rompaey (of een andere schrijfwijze) moeten zijn. Mogelijk nog woonachtig in Hoboken in 1796 Please login or register to see this link. Veel succes, Masje II Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group charlotta Posted June 20, 2010 Author Member Group Share Posted June 20, 2010 Goedemorgen Masje II, Hartelijk dank voor je reactie. Destijds (al in de jaren 80) kreeg ik de doopdatum van Maria Magdalena (sic) op 25 mei 1781 van het Rijksarchief in Antwerpen. Er werd vermeld dat de personen (ook de ouders) uit Hoboken vertrokken waren. De vader zou Joannes Alexis Keersmaeckers geweest zijn en ik nam toen aan (als beginneling) dat het wel zou kloppen! Please login or register to see this image. /emoticons/default_smile_eyeroll.gif" alt="B-12"> Van mijn kant was er enige twijfel omdat er behalve het stadsarchief in Antwerpen, ook een lokatie in Merksem is. Please login or register to see this image. /emoticons/default_oops.gif" alt="B-9"> Ik denk dat er maar eerst een telefoontje gepleegd moet worden met het archief in Antwerpen, waar de gegevens van Hoboken zijn, voor ik een reis onderneem. groetjes, Charlotta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Masje II Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 Ook goede morgen Charlotta, Misschien geeft deze site iets prijs? Please login or register to see this link. mvg, Masje II Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group charlotta Posted June 20, 2010 Author Member Group Share Posted June 20, 2010 Hallo Masje II, Wederom geweldig bedankt en de link die je noemt, heb ik gisteren uitvoerig bezocht. Please login or register to see this image. /emoticons/default_jaja6.gif" alt="$#"> Bij het intoetsen van de namen Keersmaekers (verschillende schrijfwijzen) en van Rompaey gaf het geen enkel succes over de gezochte personen. Nu weet ik niet of Brussel alles online heeft staan. &^^ Ook de naam Mainz/Maynz was onbekend. Namelijk: Catharine Keersmaekers, geb. Hoboken 26-11-1821, was gehuwd circa 1852 met PierreThomas Hubertus Mainz, geb. Aken 27-04-1823. Van dit echtpaar werden 4 kinderen geboren in Molenbeek St.Jean (Brussel). Het ouderpaar kwam via Boom (Please login or register to see this image. /emoticons/default_cool.png" alt="B)"> naar Leeuwarden toe. Ik nam altijd aan dat het huwelijk in Brussel gesloten was, maar achteraf gezien kán het in Hoboken geweest zijn (niet online). Please login or register to see this image. /emoticons/default_oops.gif" alt="B-9"> Natuurlijk weten wij wel dat je niet zomaar alles moet aannemen, maar zag het niet zitten om in Brussel aan het werk te gaan. Op een schrijven werd destijds nooit gereageerd. Please login or register to see this image. /emoticons/default_blush.gif" alt="B-4"> Dus toch maar zien, of ik een keer naar Antwerpen ga om te zoeken. groetjes, Charlotta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group charlotta Posted June 24, 2010 Author Member Group Share Posted June 24, 2010 Hallo allemaal, Tussentijds wil ik jullie even op de hoogte brengen, waar je moet zijn in Antwerpen. Het oude stadsarchief wordt inderdaad drastisch verbouwd, zoals Masje II al opperde. &^^ Mogelijk hebben anderen er ook iets aan, maar veel uit de provincie Antwerpen is te raadplegen in het Felixarchief, zoals ook de BS en DTB van Hoboken. Het Felixarchief (genoemd naar het Felixpakhuis) ligt aan de Oudeleeuwenrui 29 in Antwerpen. Please login or register to see this image. /emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif"> In de maand juli of augustus hoop ik daar eens een kijkje te gaan nemen en...... hopelijk te vinden wat ik zoek! Please login or register to see this image. /emoticons/default_happy_1.gif" alt=":0(("> groetjes, Charlotta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts