Jump to content

4e regiment infanterie

priegel
 Share

Recommended Posts

• Member Group

heb hier gekeken;

Please login or register to see this link.

maar ik zoek inlichtingen over het 4e regiment infanterie ligting 1866 daarin is Maas Hek in opgeroepen hij trouwde 1869 maar in dat boek staat tot wanneer hij in dienst zat enz. maar waar kan ik die vinden of zie ik het verkeerd en staat die er wel tussen??

ik zie hem niet zodoende.

alvast dank Gera

Please login or register to see this attachment.

• Member Group

Je hebt waarschijnlijk gekeken bij de batchnummers die direct via genver zijn te raadplegen. Maar als je klikt bovenin die pagina op batchinformatie militie vind je een hele reeks stamboeken met hun nummers.

Er staat bij vermeld hoe je moet handelen om deze op te zoeken. Succes,

met vriendelijke groet, Bart

• Member Group

Bart, bedankt voor je antwoord, ben een poos aan het puzzelen, maar helaas, ik kom er niet uit!!  want het gekke is, bovenstaande document zat bij zijn huwelijks bijlagen, maar er zat ook bij van de nationale militie dat hij niet in dienst hoefde ivm broederdienst! dus daarom hoop ik dat boek nog te vinden, heeft hij zichzelf aangemeld door voor iemand in dienst te gaan......

gera

• Member Group

Sinds augustus zijn de stamboeken geindexeerd:

Misschien helpt dat voor een snellere ingang?

(aanpassing: nee dus, dit is een andere periode)

• Member Group

ja, die had ik gezien, maar maas staat er niet bij het vreemde is; ene Gerrit heeft altijd in dienst gezeten, staat er ook niet bij, terwijl we daar wel de boeken van gevonden hebben, hier met hulp van leden.

gera

• Member Group

Hoi,

Misschien is dit iets,staat een Maas en een Gerrit Hek op,

vr gr Harmke

• Member Group

ja!  deze geboorte datums kloppen, nu nog even uitzoeken hoe de betaling werkt, en ik ben alweer een eind verder!

hartelijk bedankt hier voor, heb me gelijk aangemeld en deze link in favorieten gezet!

mijn dag is weer goed.

gera

• Member Group

@Harmke:

Bedenk wel dat er een verschil is tussen de militieregisters en de stamboeken van de regimenten.

In het militieregister wordt aangetekend wanneer iemand voor de keuring komt, met gegevens over geboortedatum en -plaats, woonplaats, ouders en eventuele vrijstelling

In de stamboeken staat de militaire loopbaan, met gegevens als datum in dienst, datum uit dienst en eventuele straffen, verrrichtingen en overplaatsingen.

De boeken vullen elkaar als het ware aan.

Groeten van Richard

• Member Group

Richard waar kan ik die boeken dan vinden?

ben nog op zoek naar Hendrik hendriksen hek die in zijn diensttijd blind geworden is en ik wil nog steeds graag weten hoe hij blind geworden id!

gera

• Member Group

Ik heb nog een tegoed dus kan de scans voor je aankopen. Weet je hoe je een bericht kunt sturen naar mij? Links van dit bericht staat mijn profiel, klik op 'stuur een pm' of klik op email (envelopje). Laat in dat bericht even je emailadres weten zodat ik de scans aan je kan doorsturen want die kunnen niet als bijlagen bij een pm.

• Member Group

heel fijn, morgen stuur ik je de gegevens enzo toe!

dank je wel dat je dit voor mij wil doen!

gera

• Member Group

@Priegel:

De stamboeken worden bewaard in Den Haag, bij het Nationaal Archief (naast station CS) Het Centraal Bureau Genealogie (de buren) herbergt ze op microfiche.

Groeten van Richard

• Member Group

15 scans en de info heb ik per mail aan je gestuurd. Een kleine greep daaruit voor de lezer:

MRGAB00002000139

Geurt Jacobsen van 't Hek

Geboren te Garderen Gelderland Kanton 3, 15 sept 1811

Maat 537 (1 el moet je daarvoor denken) dan wordt het dus 1 meter 5 decimeter, 3 centimeter, 7 millimeter= ca 1 meter 53 (dus dat zou niet erg groot zijn?)

Signalement Aangezicht ovaal, voorhoofd hoog, ogen blauw, neus spits, mond klein, kin spits, haar bruin, wenkbrauwen idem

Woont bij ouders (ja)

Naam van zijn moeder is Aartje Geurts

Hij is van beroep timmermansknecht

En hij heeft zich zelf aangemeld om dienst te nemen.

MRGAB00006000045

Gerrit Jacobsen van 't Hek

Geboren te Garderen Gelderland Kanton 3, 15 sept 1811

Verder zelfde gegevens als hierboven

Zijn volgnr is 49 waaronder hij in de dienst is ingeschreven en in kolom 14 staat dat hij op 5 april 1830 voor den dienst is gedesigneerd, dat betekent gerecruteerd voor de Nationale Militie

MRGAE00029000172

Lotingsnr 104 in het jaar 1850

Derk Hek

Geboren Lunteren Gelderland kanton 2,  13 november 1831

Zijn lengte is niet ingevuld, aangezicht rond, voorhoofd laag, ogen blauw, neus/mond klein, kin rond, haar/wenkbrauwen blond, geen kenmerken

Hij verblijft in Woudenberg Utrecht

Hij is een zoon van Hendrik Hendriksen Hek en Rekje Derksen te Lunteren

Hij is van beroep boerenknecht, zijn vader is gepensioneerd militair

Het betreft het dienstjaar 1850 en heeft voor de dienst gedesigneerd

MRGAE00015000154

Derk Hek

Hier heeft hij zich zelf aangemeld

MRGAE00029000126

Derk Hek

Stamboek nr 39258 (dit is een belangrijk gegeven, met dit nummer kun je dus meer vinden bij de militaire stamboeken, zie bericht van Richard)

Militiejaar is 1831 en heeft zich zelf aangemeld, voor één jaar

MRGAE00029000240

Gerrit Hek

Stamboeknr 42066

Geboren Ede Gelderland  kanton 2, 30 maart 1835

1 el en 696 strepen, dus 1.696 m

Aangezicht rond, voorhoofd laag, ogen grijs, neus stomp, kin rond, mond gewoon, haar/wenkbrauwen bruin, geen merkbare tekenen

Hij woont niet bij zijn ouders

Zoon van Hendrik en Rikje Derks te Bennekom, (Gerrit is dus een broer van Derk)

Boerenknecht, vader is gepensioneerd militair en moeder is overleden,

Dienstjaar is 1854 en heeft zichzelf aangemeld, lotingsnummer is 57 en hij is dus in dienst aangenomen.

MRGAE00016000054

Gerrit Hek

Welk jaar dit is, is niet duidelijk maar heeft zich zelf aangemeld

MRGAE00034000153

Wouter Hek

Geboren Ede, 1 november 1871

Woont te Barneveld

Zoon van Maas en van Gerritje Beulenkamp te Ede

Hij is boerenkecht, is 1.644 groot rond hoofd, laag voorhoofd, blauwe ogen, gewone neus/mond, ronde kin, blond haar/wenkbrauwen, geen kenmerken

Op 13 maart 1891 tot de dienst aangewezen

Op 23 november 1892 overgeplaatst bij het 5e regiment infanterie regiment Col Koly 23 dec 1892 (stamboek)nr 9516/2

Op 10 september 1891 in dienst bij 5e regiment infanterie en gepensioneerd de 9 september 1898 (stamboek) nr 84832

MRGAE00020000125

Wouter Hek

MRGAE00030000024

Maas Hek

Geboren Lunteren, 9 augustus 1833

Lotingsnr 43, jaar 1852

1 el 687 strepen

Aangezicht rond, voorhoofd laag, ogen donkerblauw, neus spits, mond gewoon, kin rond, haar/wenkbrauwen blond, geen bijz tekenen

Zoon van Hendrik Hendriksen en Rikje Derksen te Bennekom (dus hij is ook een broer van Gerrit en Derk)

Uit het laatste vakje blijkt dat hij voor een jaar niet in dienst hoefde, vrijgesteld omdat zijn 2 broers dienden

• Member Group

Ludmilla, heel heel hartelijk bedankt!

alles gaat bij de juiste persoon in het mapje, en genieten ervan!

Nogmaals; mijn dag is goed zo!

gera