Jump to content

Limburg - Venlo


vanmin
 Share

Recommended Posts

  • Member Group

Beste mensen,

Margareta van Lipsigh, ged. Venlo (RK) 10.1.1634, begr. ald. 7.3.1697, dr. van Matthijs Fouten en Anna Boist, trouwt in 1671 te Rotterdam met Joannes Gillisz Corbe.

Dit echtpaar krijgt vier kinderen waarvan ik van twee de doop heb kunnen terugvinden in Rotterdam. Van de andere twee kan ik de doop niet vinden.

Margareta is gedoopt en begraven in Venlo. De kans bestaat dat de kinderen misschien wel in Venlo geboren en/of gedoopt zijn.

Is er iemand die in Venlo kan nagaan of er inderdaad kinderen zijn gedoopt van Margaretha en Joannes. De naam Corbe wordt op verschillende manieren geschreven.

Het gaat grofweg om de periode van 1673 tot 1685. De twee kinderen heten Antenette en Margaretha.

Alvast bedankt,

Frans van Min

Den Haag

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

Hallo Frans,

voor de goede orde,

heb je hier al gezocht?

Please login or register to see this link.

en

Please login or register to see this link.

groeten, Jan.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

Hallo Frans,

het is niet helemaal logisch, dat zij in Venlo is overleden/begraven.

Heb je daar een betrouwbare bron voor?

Zelf kan ik dat overlijden niet vinden.

Wel kom ik dat overlijden op allerlei stambomen op internet tegen,

zo te zien allemaal van elkaar overgeschreven.

Er hoeft dan maar één keer iemand per ongeluk Venlo ingetikt te hebben,

en het kwaad is geschied.

Laat dus s.v.p. even weten, of je zeker weet, dat het Venlo is..

groeten, Jan.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Kan Antenette ook Anna zijn?

Onderstaande gevonden in Rotterdam

Dopeling Anna

Vader Johannes Aegidius

Moeder Margareta van Lipsich

Getuige Nicolaus le Roij

        Catharina Petrus

Plaats Rotterdam

Datum doop 13-03-1672

Bron DTB Rotterdam Doop rooms-katholiek / oud-katholiek Oppert

Doop in Venlo lijkt mij onwaarschijnlijk. Bijna het hele leven van Margareta heeft blijkbaar plaatsgevonden in Rotterdam.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

In Venlo is op 7-3-1697 begraven Margaretha Fousten.

(Geen verdere bijzonderheden vermeld)

Zoals gezegd, het lijkt me niet logisch, dat het hier

om dezelfde persoon gaat.

De begrafenis van Antenetta is trouwens opgetekend in het

begraafboek van de Waalse Kerk in Rotterdam.

Misschien is dat nog een aanknopingspunt; ik heb niet

na kunnen gaan of de waalse dopen in de Digitale Stamboom

zijn opgenomen.

groeten, Jan.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Beste Jan,

er is een boek over de familie (van) Lipsigh. Oorspronkelijk zou de familie uit Leipzig komen. Klinkt aannemelijk.

In Venlo zou de naam Fouten een tijdje gebruikt zijn, dit zou de boerderij zijn waar men woonde.

De opsteller van het boek is overleden, kan het dus niet meer navragen.

In dit boek wordt de begraafdatum genoemd die jij hebt gevonden. Ik vind het ook raar dat ze in Venlo zou zijn begraven en niet in Rotterdam. Helaas kan ik zowel haarzelf als haar man niet terugvinden in Rotterdam, wat betreft overlijden. Er moeten twee dochters zijn: Antonette en Anna. Maakt het alleen maar verwarredder.

Ik had de hoop dat ze misschien toch teruggegaan waren naar Venlo.

In ieder geval bedankt voor het meedenken en opzoeken,

Groet,

Frans.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Goedemorgen.

nu ga ik zelfs twijfelen aan de doop. Is die wel te vinden ?

Ik heb als gegevens:

Margareta van Lipsigh, ged. Venlo (RK) 10.1.1634, begr. ald. 7.3.1697, dr. van Matthijs Fouten en Anna Boist.

Ik hoor graag van je.

Alvast bedankt,

Frans.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

De schrijver van dat boek was meneer Van Leipsig uit Delft;

niet de eerste de beste. Ik wist niet, dat hij inmiddels is

overleden (hij was van 1924).

Zelf was hij niet zeker van de afkomst uit Leipzig:

Bij de familienaam Van Leipsig is de herkomst vrij duidelijk zo op het eerste gezicht: de Oost-Duitse stad Leipzig moet wel de bakermat zijn! Echter, de afkomst van deze gelijknamige familie wijst helemaal niet in die richting. De oudste gegevens komen uit Venlo uit het begin van de 17e eeuw, waar vijf kinderen van onbekende ouders met de naam Fouten a Lipsich voorkwamen. Aanvankelijk voerden de nazaten voor een deel de naam Fouten en een ander deel Leipsigh.

Die doop in 1634 zal hij inderdaad toch wel gevonden hebben.

De begrafenis, die ik ook al vond, klopt wel, maar het is nog maar de vraag,

of dat geen andere Margaretha Fouten was.

We zoeken verder,

Jan.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

Die doop klopt inderdaad.

Zie:

Please login or register to see this link.

@Erick,

17e eeuwse dopen uit Venlo staan helemaal niet op Gendalim.

Vandaar dat je niets vindt.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Tja, wat moeten we doen om "Fouten" te voorkomen.

Het zou natuurlijk best wel kunnen zijn dat Margaretha terug is gegaan naar Limburg.

Het blijft een zoekplaatje,

Frans.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

Beste Frans,

Margaretha had blijkbaar een familielid Matthijs,

getrouwd in Rotterdam met Maria Gerretsen

(niet verwarren met een naamgenoot, gehuwd met Niesje Jans)

Kijk eens, hoe de doop van een van hun kinderen

in de Digitale Stamboom is vermeld:

Dopeling Mathijs

Vader Mathijs van Lephep

Moeder Marij Gevesten

Getuige Gabriel van Camp

Caterijn Cornelis

Plaats Rotterdam

Datum doop 29-03-1665

Bron DTB Rotterdam Doop gereformeerd

Verder is Margaretha ook als Fouten vermeld.

Dopeling Anna

Vader Matheus van Luijbsich

Moeder Maria Gerrits

Getuige Gabriel van Campen

Annetge Gerrits

Margrietge Fouten

Plaats Rotterdam

Datum doop 29-07-1663

Bron DTB Rotterdam Doop gereformeerd

Het lijkt me, dat de dopen toch gewoon in Rotterdam

te vinden moeten zijn, maar dat dat bemoeilijkt wordt

door transcriptiefouten in de Digitale Stamboom.

groeten, Jan.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

@Erick,

17e eeuwse dopen uit Venlo staan helemaal niet op Gendalim.

Vandaar dat je niets vindt.

Geen wonder 

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_laugh0.gif" alt="$">

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Jan,

ik heb echte hele doopregister doorgenomen. Niet alleen digitaal maar ook in het archief zelf.

Die broer had ik ook gevonden.

Soms lukt het gewoon niet om een doop te vinden.

Groet,

Frans.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Clavaux

Hallo Frans,

dan houdt het inderdaad een beetje op.

Overigens zijn de gegevens in de Digitale Stamboom overgenomen uit die honderden kleine klapperboekjes in het rotterdamse archief.

Die boekjes zijn in de tweede wereldoorlog gemaakt door onderduikers, die daar zaten; althans, dat is mij altijd verteld.

17e eeuws schrift is moeilijk te lezen, dus daar zijn fouten gemaakt.

Deze zelfde fouten blijven dus terugkomen op internet.

Het was een leuke vraag, en de moeite waard om tijd in te stoppen,

misschien zijn er nog andere forumleden met meer geluk..

Groeten, Jan.

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Jan,

in ieder geval bedankt.

Vanzelfsprekend heb ik ook het notarieel bekeken en er niet mee verder gekomen.

Groet en dank,

Frans.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...