Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Hoe privacy-reglement Wiewaswie.nl te rijmen met "Allemaal Op Papier"?


Archie

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Recentelijk werd mijn aandacht gevestigd op onderstaand project:

Het digitale educatieproject voor het onderwijs "Allemaal Op Papier" dat vorig jaar is opgezet voor de leerlingen van de bovenbouw van het basisonderwijs en de eerste klassen van het voortgezet onderwijs. Hierbij kunnen leerkrachten zelf de leerroute bepalen.

De Burgerlijke Stand wordt behandeld aan de hand van de thema's namen, burgerlijke stand, Franse Tijd, beroepen, leeftijden, migranten, akten en stamboom. De website laat op een overzichtelijke manier, per provincie, archiefmateriaal zien uit heel Nederland. Aan de hand van vragen en opdrachten en het bestuderen van de akten (op de site) kunnen scholieren hun onderzoeksvaardigheden oefenen door het zoeken in genealogische databases en het bestuderen van bronnen. De provincie kan worden aangeklikt.

U vindt het op  "Alles Op Papier" [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

].

Misschien kunt u met deze site uw (klein-)kinderen enthousiast maken voor uw genealogische hobby. Maar voor uzelf is ook leuk eens te kijken bij: 'opdrachten', 'stamboom' en bij de 'toelichting voor de docent', waar u een mooi kwartierstaatmodel in papierknipkunst vindt. Deze prent ….'

Het onderwijsproject 'Allemaal Op Papier' is gecoördineerd en uitgevoerd door het Zeeuws Archief, het Regionaal Archief Tilburg, het Noord-Hollands Archief en de Groene Hart Archieven. Diverse Nederlandse archieven hebben een bijdrage geleverd. Het project is een initiatief van de landelijke groep ArchiefEducatie 2.0, onderdeel van de community Archief 2.0. Educatief Bureau onWijs ontwierp de website.

Prima initiatief.

Ik neem aan dat na afloop van het project de deelnemers zelfstandig het geleerde op internet in de praktijk kunnen brengen.

Maar als Genlias er niet meer is, wat dan? Naar Wiewaswie.nl?

Ik heb zo'n vermoeden dat de meeste deelnemers aan zo'n project jonger zijn dan 18 jaar.

Dus kunnen ze niet terecht bij Wiewaswie.nl! U gelooft dit niet niet? Lees dan vooral het onderstaande.

Uit Privacy-reglement Wiewaswie.nl (17-09-2012):

10. Mogen minderjarigen gebruik maken van WieWasWie.nl?

WieWasWie.nl is bedoeld voor personen van 18 jaar of ouder. Ben je jonger, dan mag je geen gebruikmaken van de diensten op onze website. Door akkoord te gaan met dit privacyreglement gaat WieWasWie ervan uit dat je inderdaad 18 jaar of ouder bent.

Ik weet het nu niet meer. U wel?

mvg

PJ

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Reactie van WieWasWie:

We hebben nog eens naar deze kwestie gekeken, bedankt dat je dit nog even onder de aandacht brengt. 

Het is in principe zo dat je meerderjarig moet zijn om gebruik te maken van de website. Dit is natuurlijk vooral voor het stamboom bouwen en delen gedeelte van belang, omdat daarbij privacygevoelige gegevens aan bod kunnen komen,. 

Toch zijn we van mening dat minderjarigen gebruik moeten kunnen maken van WieWasWie (juist!). Het is dan wel van belang dat er toestemming verleend is door ouders of de verzorgers van de minderjarige. 

Dit hebben we expliciet gemaakt in het privacyreglement, door te accorderen garandeert de gebruiker dat er toestemming is verleend.

Wat een ontzettend mooi project is

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

overigens!

Vriendelijke groeten,

WieWasWie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik vraag me dan af waarom een minderjarige toestemming moet hebben om te zoeken op de site? Staan er soms onoirbaarheden op? Kan het kleintje onverhoeds worden geconfronteerd met onnette woordjes?

Dat lijkt me niet. Iedereen zou zo op de site moeten kunnen zoeken. Tenzij... er toch betaald moet gaan worden voor het zoeken, dan heeft een minderjarige inderdaad toestemming nodig.

Het wordt er niet duidelijker op, vrees ik.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Naschrift van WieWasWie:

Misschien maak ik het duidelijker door te melden dat je alleen voor registratie de voorwaarden en het reglement moet accorderen. Voor alleen zoeken hoef je niet geregistreerd te zijn. De toestemming is nodig omdat je na registratie informatie over personen kan plaatsen, het is belangrijk om daar voorzichtig en bewust mee om te gaan. Meer zit er niet achter.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Reactie van de Allemaal Op Papier:

Dank u wel voor uw complimenten ten aanzien van het digitale onderwijsproject Allemaal Op Papier!

Het project heeft geen connecties met GenLias of WieWasWie.

www.allemaaloppapier.nl is een zelfstandige educatieve website die door samenwerkende archieven tot stand is gekomen en bedoeld is om kinderen in de leeftijd van 10/11 - 13/14 jaar bekend te maken met de burgerlijke stand in Nederland.

Dus er zijn geen gevolgen voor www.allemaaloppapier.nl als GenLias stopt en wordt vervangen door WieWasWie.

Met vriendelijke groeten,

namens de redactie van Allemaal Op Papier,

Anneke van Waarden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Naschrift van WieWasWie:

Er is inderdaad geen verbinding tussen Allemaal op papier en WieWasWie. Die suggestie hebben wij ook niet willen wekken. 

Zoals Anneke van Waarden zegt is er geen relatie met WieWasWie, net zoals die er niet is met Genlias.  

Mevrouw van Waarden eindigt haar reactie met de zin  "Dus er zijn geen gevolgen voor www.allemaaloppapier.nl als GenLias stopt en wordt vervangen door WieWasWie." 

 

Duidelijker kan volgens mij niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Begrijp ik nou goed dat wiewaswie een entiteit is, die zich naar believen presenteert als 'ik' of als 'wij'? Waarom worden de berichten van de organisatie niet ondertekend?

Er zal wel weer een logische reden voor zijn, alleen ontgaat die mij volledig.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...