Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Genlias stopt per 1 november 2012- protest aantekenen!


Ludmilla

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Houd Genlias in de lucht, minimaal tot er een goede vervanging is!

Klik  op onderstaande  url ,

                                                     

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

gelijk gestemd, ook voor mijn man, die is zo blij dat ik een hobby heb, dus, genlias moet gewoon blijven, net als FS

en jullie natuurlijk ook!!

gera

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik sta hier helemaal achter, dus heb direct getekend. Hopelijk verdwijnt Genlias pas als WWW ècht goed werkt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste leden,

U kunt nog steeds een proteststem uitbrengen op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Doen hoor!

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumleden Groep

De teller van proteststemmers staat op ca 5500.

Dit persbericht is vandaag door de voorzitter van HCC!genealogie uitgebracht, n.a.v. de landelijke dag in Utrecht (waar ook o.a. WieWasWie aanwezig was).

Persbericht

Smeekbede stamboomonderzoekers aan archiefdirecties

Sinds jaren is er in de Nederlandse archieven een project gaande waarbij gegevens van de Burgerlijke Stand -voor zover dat wettelijk is toegestaan- worden geïndexeerd en vervolgens op het Internet geplaatst. Het project heet Genlias en wordt al jaren door duizenden mensen tot volle tevredenheid geraadpleegd. Genlias is op 2 juli opgevolgd door een nieuwe project met de naam WieWasWie, en daar zit hem nu juist het probleem.

Op de genealogische dag die de interessegroep genealogie van de Hobby Computer Club (HCC) afgelopen zaterdag in en met Het Utrechts Archief organiseerde zei Cees Heystek, voorzitter HCC!genealogie: "WieWasWie biedt op dit moment bij lange na nog niet die functionaliteit die Genlias wel heeft. En dat beperkt de geïnteresseerden in hun mogelijkheden. Maar nog erger is is dat men heeft besloten om Genlias per 1 november a.s. uit de lucht te halen. Een zeer voorbarig besluit".

Genlias is voor mensen die geïnteresseerd zijn in hun familie historie een fantastische bron. Het werk hiervoor wordt gedaan door honderden vrijwilligers uit het hele land die op die manier de archieven en hun medeonderzoekers helpen, hoewel niet ieder archief even ver is met het indexeren. "Mondiaal gezien is Genlias een uniek project, waarin ons land duidelijk voorloopt op andere landen", zegt Heystek. Genlias dateert weliswaar van 1998, maar om die site nu uit de lucht te halen terwijl de opvolger qua ontwikkeling nog lang zo ver niet is, verontrust de stamboomonderzoekers. "Wij hebben begrip voor het gegeven dat Genlias technisch dusdanig verouderd is dat verdere ontwikkeling er van inefficiënt is en te duur zou worden", aldus Heystek, "maar de bezorgdheid van onze leden en andere geïnteresseerden is gebaseerd op het besluit van de instellingen die deelnemen aan Genlias om per 1 november te stoppen met die website. Omdat WieWasWie nog niet de functionaliteit en de data van Genlias biedt, bestaat de angst dat WieWasWie op het moment van het uit de lucht halen van Genlias nog geen acceptabel alternatief is. Vanuit de kant van de exploitant, het Centraal Bureau voor Genealogie in Den Haag wordt er weliswaar hard gewerkt aan de verbetering van WieWasWie, maar enige zekerheid dat dat voor 1 november a.s. lukt, is ons tot op heden niet geboden."

Om deze reden is een spontane protestactie (

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

) ontstaan waarbij de bezorgden door middel van een petitie de directies van de Nederlandse archieven dringend vragen om hun besluit te herzien en het uit de lucht halen van Genlias uit te stellen.

Over Genlias

Deelnemers zijn op dit moment alle Genlias-deelnemers (de regionale historische centra in de provinciehoofdsteden en het Nationaal Archief) en een aantal instellingen dat gebruik maakt van de Digitale Stamboom. Deze instellingen hebben een aantal jaren geleden besloten samen te werken in het project WieWasWie om een nieuwe website te realiseren, die in technisch opzicht meer van deze tijd is. De data van de Genlias deelnemers zouden hierin een plek krijgen, waarna de Genlias website gestopt zou worden. De deelnemers zouden anders immers tegelijkertijd voor het beheer en onderhoud van twee websites moeten betalen.

Interessegroep Genealogie

De Interessegroep Genealogie van HCC is een levendige groep die adviseert over bijvoorbeeld genealogische softwarepakketten en de mogelijkheden van internet op dit gebied. De groep biedt een omvangrijk netwerk om kennis en ervaringen uit te wisselen en geeft cursussen door heel het land. Daarnaast exploiteert zij een tweetal websites: de nieuwssite

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en www.stamboom.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Laatste nieuws dd 09-10-2012:

In samenwerking en overleg met het CBG, exploitant van WieWasWie, is besloten dat Genlias in de lucht blijft tot 1 januari aanstaande. Dit besluit is genomen als reactie op bezorgdheid over het stoppen van Genlias voordat de opvolger WieWasWie minstens een gelijkwaardig alternatief biedt.

De twee belangrijkste punten waar WieWasWie momenteel nog aan werkt, zijn het versterken van de zoekfunctionaliteit (o.a. het zoeken op twee personen tegelijk), en het verbeteren van de hoeveelheid en de kwaliteit van de beschikbare data in WieWasWie.

Het eerste punt zal naar verwachting eind oktober gerealiseerd zijn. Dit kan niet gegarandeerd worden voor het tweede punt. De software waarmee de data van Genlias overgebracht wordt naar WieWasWie blijkt de grote hoeveelheid records niet op tijd te kunnen verwerken.

Hoewel ook op dit terrein de planning nog steeds is gericht op 1 november a.s., zijn er bij het verwerken van de Genlias-data vele partijen betrokken en is het volume daarvan zodanig groot, dat het zinvol lijkt om Genlias nog een extra periode in de lucht te houden.

Bron: WieWasWie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had dat maandagochtend al vernomen op het archief waar ik die dag werkzaam was, dat GenLias nog twee maanden door zal gaan. Mocht dat nog niet openbaar maken.

Een mail naar de webmaster van GenLias met deze vraag melde hij mij het volgende:

Daar is mij niets van bekend. Ik ben wel benieuwd waar deze archivaris die informatie vandaan had.

Ludmilla was die ochtend al door mij op de hoogte gesteld.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De webmaster kan het vandaag op Genlias zelf ook zien

"Genlias blijft langer beschikbaar. Tot 1 januari 2013. Daarna neemt WieWasWie het over.""

Is er toch wat bereikt 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap3zs6.gif" alt="Cxx*">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...