Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

wie wil wat voor mij opzoeken in den haag??


priegel

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

in den Haag is daar iemand die wat voor mij wil nazoeken?? opzoeken??

het gaat om Hendrik Hek.

bij mijn voorouder staat in het militaire register;

Op den 24n junii

1828 met gagement

wegens ligchaams-

gebreken, ingevolge

Z. M. dispositie

van den 17e mei te

voren, no. 46, en minis-

terieele aanschrijving

van den 9 junii

daaraan volgende.

L.A.

ik weet dat hij blind daar geworden is

op een ander forum vraag kreeg ik het antwoord;

Dispositie betekent beschikking, anders gezegd het gaat hier om een Koninklijk Besluit, en wel besluit nummer 46, uitgevaardigd op 17 mei. Die KB's (zoals ze ook wel worden genoemd) worden bewaard bij het Nationaal Archief en de kans is groot dat daar in staat hoe de verwondingen tot stand zijn gekomen. Het KB 46 van 17 mei 1828 (onder koning Willem dus) inzien in Den Haag. Wat veel mensen vergeten is, dat Willem I pas zo heette nadat hij overleden was en zijn zoon Willem II vanuit Tilburg het land regeerde. Willem I werd bij leven gewoon Koning Willem genoemd.

Groeten van Richard

is er iemand in Den Haag die voor mij die stukken wil gaan inzien/kopieren, en kijken hoe hij blind is geworden??

doordat ik zelf slecht zie ben ik niet in de gelegenheid erheen te gaan, maar juist hij, blind, ben benieuwd hoe hij zo gekomen is! oorlog was er niet, dus geen veldslag.

alvast dank

gera

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder
op een ander forum vraag kreeg ik het antwoord;

Dat was op dit forum,

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

reactie #8

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Gera,

voor de mensen, die willen helpen, Hendrik Hek is hier ook aan de orde geweest:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Veel succes !

Jan.

P.S. Zelf woon ik wel in Den Haag, maar ik kom al een paar jaar niet meer in het Nationaal Archief.

Laat ik maar voorzichtig zeggen, dat het NA slecht is voor mijn humeur, anders had ik je graag geholpen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

bedankt voor de antwoorden en ja, hendrik hek is aan de orde geweest, maar dat forum ging over national militie, overzicht lichaamsgebreken,  dus vond ik dat ik daar niet verder op moest reageren met deze vraag, daarom dit nieuwe topic aangemaakt,  maar ik vond met hulp van hier van wanneer tot wanneer hij in dienst zat en het antwoord van Richard maakte het nog makkelijker met het zoeken dan onder dat nummer, zo kwam en kom ik steeds een stukje verder.

er zijn voorouders die meer aandacht van mij vragen als een andere.

Hendrik omdat hij blind was.

en alle Geurtje s omdat ik daarna vernoemd ben, wist nooit dat er zoveel voormoeders zo heetten! en wat ben ik hier geplaagd met die naam!! vreselijk. maar waar ik woon kom die heel niet voor!

dus ik blijf hopen dat ik erachter komt hoe hij blind geworden is.

Gera

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...