Member Group D.J. Reijnhout Posted September 4, 2012 Member Group Share Posted September 4, 2012 Kan iemand mij uitleggen wanneer en hoe een rouwbrief in gebruik is gekomen en hoe dat daarvoor is gebeurd. Als het in de buurt is van waar de overledene woonde dan weet ik dat er een doodbidder langs de deuren kwam om de mensen te melden dat er iemand is overleden maar hoe ging dat eigenlijk als familie of vrienden buiten de stad woonde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group RichardK Posted September 5, 2012 Member Group Share Posted September 5, 2012 @Dick: Wanneer de rouwbrief het eerst is gebruikt weet ik niet, maar het is in elk geval voor 1799 geweest. Zie het stukje op mijn weblog: Please login or register to see this link. Groeten van Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group D.J. Reijnhout Posted September 5, 2012 Author Member Group Share Posted September 5, 2012 @Richard: Bedankt voor de reactie en leuk als je zoiets tegenkomt. Staat er in die rouwbrief dezelfde informatie in welke er nu ook instaat (wanneer de persoon is overleden, wanneer de begrafenis is en wie de partner en kinderen zijn)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan Clavaux Posted September 5, 2012 Share Posted September 5, 2012 In het Jaarboek van het CBG uit 1983 blz 243ev staat een heel informatief artikel over de opkomst van rouwadvertenties in couranten vanaf ongeveer 1800, onder de subtitel "in plaats van rouw brieven" Zijdelings bevat het artikel ook boeiende informatie over het begrip rouwkaarten, en over de teloorgang van het beroep van aanspreker. Het Jaarboek staat in de meeste grotere openbare bibliotheken en archieven wel op de plank. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted September 5, 2012 Member Group Share Posted September 5, 2012 Hier staat ook nog iets over het bekendmaken van een sterfgeval, Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group RichardK Posted September 5, 2012 Member Group Share Posted September 5, 2012 @Dick: Je kunt met een klik van de linkermuisknop het kleine plaatje groter op het scherm krijgen. Er staat in wie is overleden, wanneer en waar. Gezien de tijd die nodig was om zo'n brief ter plaatse te krijgen (per boot, per postkoets of per koerier te paard) zal er geen uitnodiging voor een begrafenis in staan. Standaard werd een lijk na 3 dagen begraven en die tijd is te kort om de brief van Amsterdam naar Friesland te sturen en de mensen de tocht naar Amsterdam te laten maken. Groeten van Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts