Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Wiebe Ypes Nauta en Piertje Hettes Brouwer 1855


Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Wel al erg lang geleden, maar boeiend blijft het.

Piertje Hettes Brouwer, geb 1855 te Lekkum (Lwdl) wordt in 1894 weduwe van Symen Pieters Pot (1848-1894).

Zowel in 1904 als 1910 reist ze met Wiebe (William) Nauta naar de VS.  Deze Wiebe Ypes Nauta is in 1878 te Oostdongeradeel gehuwd met Pietje Banga. Het huwelijk is ontbonden op 2 juni 1892 te Leeuwarden en eerst op 6 september 1913 is er op de huw. akte (1878) te Oostdongeradeel een aantekening van deze scheiding gemaakt.

Kennelijk huwt Piertje Brouwer met Wiebe (William) Nauta, maar tot op heden geen spoor van een huwelijksdatum.  In Amsterdam ? in de VS ?

Uit de census van 1940 blijkt dat Peitje Nauta, 85 jaar, te New Jersey woont.

Helaas ook geen spoor van haar overlijden, ook niet van haar kinderen uit het huwelijk  met Symen Pot; zijnde Pieter Pot (1877), Aaltje Pot (1879), Frouwkje Pot (1884) en Hette (Herman) Pot (1888).

Het zou erg fijn zijn om deze gegevens alsnog te kunnen aanvullen.

Met groet,

Jan  Rein

P.S. Extra info is te vinden in onderwerp 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Al naar deze info gekeken?

Bron Burgerlijke stand - Huwelijk

Archieflocatie Noord-Hollands Archief

Algemeen Gemeente: Amsterdam

Soort akte: Scheidingsakte

Aktenummer: reg.1A;fol.38

Datum: 06-09-1913

Bruidegom Wiebe IJpes Nauta

Bruid Pietje Jans Banga

Vader bruidegom

Moeder bruidegom

Vader bruid

Moeder bruid

Nadere informatie Gehuwd te Oostdongeradeel 07-11-1878.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Bevolkingsregister Leeuwarden al gezien?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hette naar Noord Amerika

Pieter naar Duitsland

groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Is er wel een huwelijk Nauta Brouwer?

Bron  Burgerlijke stand - Huwelijk 

Archieflocatie  Noord-Hollands Archief 

Algemeen  Gemeente: Amsterdam

Soort akte: Huwelijksakte

Aktenummer: reg.2H;fol.20

Datum: 01-10-1913 

Bruidegom Wiebe Nauta

Leeftijd: 56

Geboorteplaats: Dokkum 

Bruid Gysberta Wilking

Leeftijd: 56

Geboorteplaats: Amsterdam 

Vader bruidegom IJpe Nauta 

Moeder bruidegom Janke Bouma 

Vader bruid Adrianus Wilking 

Moeder bruid Anna Kamminga 

Nadere informatie  Gescheiden van Pietje Jans Banga. Weduwe van Willem Baak. 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en de bijlagen:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Helaas schijnt het dat ik onnodig onderzoek heb gedaan omdat veel in een oud onderwerp van Maikel al eens te sprake was gekomen 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sad.png" alt=":(" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/sad@2x.png 2x" width="20" height="20">:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hier nog de link naar bv in purmerend waar Maikel het over had

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

En ik had twee jaar geleden al dezelfde huwelijksakte gevonden.

Ik wist het niet meer 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ja ik had dat al in de gaten ... 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag allemaal,

Inderdaad een oude vraag van Maikel weer opgepakt. Omdat ik op de census van 1940 stuitte.

Uit het bijschrift van de huwelijksakte kan ik niet anders lezen dat Wiebe Ypes Nauta in 1878 te Oostdongeradeel gehuwd is met Pietje Banga. Het huwelijk is ontbonden op 2 juni 1892 te Leeuwarden en eerst op 6 september 1913 is er op de huw. akte (1878) te Oostdongeradeel een aantekening van deze scheiding gemaakt.

Dat wordt kennelijk in een scheidingsakte opgemaakt in Amsterdam in 1913 opnieuw bevestigd. En dat voor het huwelijk van Wiebe Nauta met Gysberta Wilking op 1-10-1913 te Amsterdam. Dank voor deze verwijzing naar akte en bijlagen.

Hette Pot reist in 1904 als 16-jarige Herman Pot naar de VS samen met Mr en Mrs William Nauta. Het scheepsmanifest geeft aan dat ze gehuwd zijn !

Nu doemt de vraag op of dit een tweede Wiebe Nauta is. Of is hij voor 1913 teruggekeerd naar Nederland.

En dat alles omdat ik graag de overlijdensdatum en plaats kende van Piertje Hettes Brouwer en haar kinderen na onderstaande vondst:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Dank voor alle hulp en meedenken.

Groet,

Jan Rein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Maar is dat de gezochte?

Als ik het oude onderwerp doorlees was ze voor 1910 overleden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je hebt gelijk Joke,

In 1910 verklaart dochter Jitske bij haar 2e huwelijk onder ede dat moeder Piertje Hettes Brouwer is overleden. Zo ook bij haar 3e huwelijk in 1921.

Maikel komt tot de conclusie dat ze mogelijk tussen 1904 en 1910 in de VS is overleden, of toch in Noord-Holland ?

Dit zal wel altijd een raadsel blijven, zeker gezien de verwarring die rond Wiebe Nauta is ontstaan.

Dank en bijzondere groet,

Jan Rein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

ik ben dit artikel ook maar eens aan het doorlezen............

Dat er dubbel zoekwerk plaatsvindt is niet leuk, het komt misschien ook door verplaatsing van dit item.

Waarom Verenigde Staten van Amerika ipv West Nederland ?

Omdat het erop leek dat ze in de USA overleed ?

Het zou best kunnen, de huwelijksakte van Jitske haar 2e huwelijk lijkt daarop te wijzen.

Bij een overlijden van haar moeder in Purmerend zou ze een overlijdensextract kunnen overhandigen maar Amerika is wat moeilijker.

Of denk ik te eenvoudig ?

De akte:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik ga nog even verder lezen............

Als de diverse aktes juist zijn dan zou Piertje Hettes Brouwer overleden zijn tussen 1904 (notarieel Tresoar) en 1910 (huwelijk dochter Jitske in provincie Groningen)

Latere toevoeging: ik zie dat ze op 07-02-1907 naar Amsterdam vertrekt (bron bevolkingsregister Waterlands Archief), ze overlijdt dus tussen 1907 en 1910 !

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Maikel,

Op dit stukje wil even ingaan.

Dat er dubbel zoekwerk plaatsvindt is niet leuk, het komt misschien ook door verplaatsing van dit item.

Waarom Verenigde Staten van Amerika ipv West Nederland ?

Omdat het erop leek dat ze in de USA overleed?

Vergissingen gebeuren,maar dubbel zoekwerk is nooit leuk, zeker als iemand er tijd, moeite en soms ook nog geld in investeert. Even de zoekfunctie gebruiken op dit forum, of nakijken in eigen gegevens kan dit voorkomen.

Het eerste bericht van janrein was eerder geplaatst in een oud onderwerp, Opzoekvraagje archief Noord Holland, dat was zeker niet de juiste plaats. Mede daardoor en doordat uit zijn bericht is begrepen dat hij meer in de VS zocht dan Amsterdam. Het was een afweging, soms overlappen de rubrieken elkaar nu eenmaal en is een keuze daarin moeilijk. In mijn bericht naar Janrein heb ik aangegeven als het anders zat, mij dat aan te geven. Dat is (nog) niet gebeurd.

Tot zover mijn toelichting.

Laten we nu zien of we de zoektocht een succesvolle draai kunnen geven. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt">

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi SadminF,

dubbel zoekwerk is inderdaad niet leuk, vandaar dat ik bij het oude onderwerp een link naar Tresoar had geplaatst.

Deze is bij de verhuizing helaas niet meegegaan naar het nieuwe topic, terugkijkend hadden alle bijdragen eigenlijk verhuisd moeten worden.

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen hier de beste bedoelingen heeft en hoop dat Sylvia en Joke (en misschien ook anderen) dit begrijpen.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Maikel,

Fijn dat je nog met dit onderwerp aan de slag gaat.

Wat betreft de rubriekskeuze ben ik het met sadminF eens. Zelf zag ik de rode aanduiding te laat anders was ik gelijk in de juiste rubriek begonnen. Maar dan had ik wel een verwijzing gemaakt naar de eerdere vraag van jou.

Groetjes,

Jan Rein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Ach iedereen vergeet wel eens wat.

En nu waren de huwelijksakte en bijlagen van Wiebe er.

Is er in de census ook niets van de kinderen te vinden?

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

ik ga er morgen mee verder maar verwacht niet te veel van mij hoor !

Het gebied waar ik me redelijk thuis voel is Friesland maar daarbuiten hoop ik op jullie hulp........

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

Jitske Pot trouwt 3 op 30-06-1921 te Oost Dongeradeel met Pieter Dijkstra.

Ook hier wordt vermeld dat Piertje overleden is, zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Jitske en Pieter zijn begraven te Twijzel.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

ik kan niets meer bijdragen om de vragen te beantwoorden...........

Het was leuk en interessant om alles nog eens door te nemen. Een aantal dingen die misschien interessant kunnen zijn voor anderen:

-van alle kinderen Pot heb ik van de volwassen geworden kinderen slechts zaken betreffende Jitske gevonden waardoor we weten dat Piertje Brouwer tussen 1907 en 1910 is overleden. De andere kinderen ( Pieter, Aaltje, Frouwkje en Hette) zullen in Amerika een nieuw leven hebben opgebouwd.

-een huwelijk tussen Piertje Brouwer en Wiebe Nauta is er waarschijnlijk niet geweest, bij zijn huwelijk in 1913 te Amsterdam wordt er geen vermelding van gemaakt, wel van zijn eerste huwelijk.

-dat er een relatie was tussen Wiebe Nauta en Piertje Brouwer lijkt waarschijnlijk omdat ze op de zelfde adressen wonen (Leeuwarden, Purmerend en Amsterdam).

- in 1908 woont Wiebe Brouwer in Philadelphia-USA, grote kans dat Piertje daar is overleden. Jitske kon immers geen papieren overleggen ?

Als iemand andere, aanvullende of betere conclusies heeft laat ze dan aub horen !

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Maikel,

Je conclusies lijken me juist. Helaas geen oplossing ondanks alle inzet.

Groet,

Jan Rein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 years later...
  • Forumleden Groep

Volgens Treoar zijnPieterje Brouwer,Pieter Pot,Aaltje Pot,Froukje Pot en Hette Pot op 15 april 1901 vertrokken naar Amerika.Dit klopt ook wel,

want op Ellis Island staan ook de de zelfde datums van hun aankomst in New York.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...
  • Forumleden Groep
Op 31-8-2012 om 20:55 zei janrein:

Je hebt gelijk Joke,

In 1910 verklaart dochter Jitske bij haar 2e huwelijk onder ede dat moeder Piertje Hettes Brouwer is overleden. Zo ook bij haar 3e huwelijk in 1921.

Maikel komt tot de conclusie dat ze mogelijk tussen 1904 en 1910 in de VS is overleden, of toch in Noord-Holland ?

Dit zal wel altijd een raadsel blijven, zeker gezien de verwarring die rond Wiebe Nauta is ontstaan.

Dank en bijzondere groet,

Jan Rein

 

Op 31-8-2012 om 20:55 zei janrein:

Je hebt gelijk Joke,

In 1910 verklaart dochter Jitske bij haar 2e huwelijk onder ede dat moeder Piertje Hettes Brouwer is overleden. Zo ook bij haar 3e huwelijk in 1921.

Maikel komt tot de conclusie dat ze mogelijk tussen 1904 en 1910 in de VS is overleden, of toch in Noord-Holland ?

Dit zal wel altijd een raadsel blijven, zeker gezien de verwarring die rond Wiebe Nauta is ontstaan.

Dank en bijzondere groet,

Jan Rein

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik had ergens gelezen dat Piertje later was overleden. Maar kan goed verkeerd zijn.  Piertje haar oudste zoon Pieter was mijn opa . Hij is overleden in 1952 en begraven in hoensbroek.  Grtjs Hellen

bewerkt door Hellen pot
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Op 3-9-2012 om 15:07 zei Maikel Galama:

Hoi allemaal,

ik kan niets meer bijdragen om de vragen te beantwoorden...........

Het was leuk en interessant om alles nog eens door te nemen. Een aantal dingen die misschien interessant kunnen zijn voor anderen:

-van alle kinderen Pot heb ik van de volwassen geworden kinderen slechts zaken betreffende Jitske gevonden waardoor we weten dat Piertje Brouwer tussen 1907 en 1910 is overleden. De andere kinderen ( Pieter, Aaltje, Frouwkje en Hette) zullen in Amerika een nieuw leven hebben opgebouwd.

-een huwelijk tussen Piertje Brouwer en Wiebe Nauta is er waarschijnlijk niet geweest, bij zijn huwelijk in 1913 te Amsterdam wordt er geen vermelding van gemaakt, wel van zijn eerste huwelijk.

-dat er een relatie was tussen Wiebe Nauta en Piertje Brouwer lijkt waarschijnlijk omdat ze op de zelfde adressen wonen (Leeuwarden, Purmerend en Amsterdam).

- in 1908 woont Wiebe Brouwer in Philadelphia-USA, grote kans dat Piertje daar is overleden. Jitske kon immers geen papieren overleggen ?

Als iemand andere, aanvullende of betere conclusies heeft laat ze dan aub horen !

Groetjes, Maikel

Beste  Maikel. Pieter woonde gewoon terug in Nederland. Is mij opa en is in 1952 overleden.  Ik heb mijn vader eigenlijk nooit horen praten over dat zijn oma (Piertje) in Amerika is blijven wonen.  De enige waarvan ik weet dat ze of te wel in Mexico of Amerika woonde was frouwkje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Dag Hellen,

 

dank je wel voor je bericht.

De vraag waar Piertje is overleden blijft voorlopig dus nog steeds onbeantwoord..........

Ik hen via Open Archieven, AlleFriezen en WieWasWie nog maar eens gezocht omdat deze sites sinds onze zoektocht van een jaar of 10 geleden weer behoorlijk zijn aangevuld.

Maar helaas heb ik weer geen overlijden van Piertje gevonden.

En dus gaan mijn gedachten nog steeds uit naar een overlijden in de USA.

Maar of daar ooit een antwoord op wordt gevonden?

 

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Maikel

Ik heb ergens gelezen dat ze in 1901 boerin was in wanswerd. Maar of dat zo is weet ik niet zeker. Ik zal nog eens navraag doen bij een nicht van mij. Mss dat die nog iets weet te vertellen.  Ik houd je op de hoogte.

 

Groetjes Hellen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Hellen,

 

dat klopt helemaal, dat staat in het huwelijk van haar dochter Jitske Pot.

Later dat jaar woont ze in Purmerend, dan weer in Leeuwarden (1913) en tenslotte weer in Purmerend (1904)

 

Zie: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...