Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Dirk Jansz van der Hoef (Verhoef) te Waddinxveen 1e huwelijk 1722?


RPG

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Beste forumleden,

Na de meeste inschrijvingen te Waddinxveen te hebben doorgeworsteld blijf ik met het onderstaande probleem zitten. Hopelijk vind iemand een kleine nieuwe aanwijzing in de goede richting.

Volgens de districtsklappers zijn te Waddinxveen gehuwd op 06-09-1722 (W11 p26) Dirk Janze van der Hoef (ook genaamd Dirk Jansz Verhoef) en Jannetje Klaasse Guur (ook genaamd Geur).

Echter dit huwelijk is op de gemelde datum (W11 p26)  niet terug te vinden in de originele inschrijvingen. Met deze gegevens kom ik terecht bij een huwelijk tussen Jannittie Claas Geur  en een andere Dirck. Wie kan de naam van deze Dirck en afkomst duidelijk ontcijferen. Is dit de gezochte Dirk Jansz Verhoef? wat ik zeer betwijfel.

Van Jannetje Klaasse Guur is haar doop te Waddinxveen op 28-05-1699, maar van Dirk is niets terug te vinden qua doop en het gezochte 1e huwelijk. Uit dit eerste huwelijk van Dirk zijn 9 kinderen bekend welke allen remonstrants gedoopt zijn.

Wat betreft zijn tweede huwelijk als weduwnaar, dat vond plaats op 29-09-1748 te Waddinxveen met Willemtje van der Velde(n), uit welk huwelijk 2 kinderen bekend zijn. Dit alles blijkt uit de Admissies te Gouda voor (tijdelijke) vestiging, alsmede de originele huwelijksinschrijving.

Dirk Jansz Verhoeff

bron Admissies voor (tijdelijke) vestiging, 1727 - 1792 Gouda 1750-1754

inhoud van Waddinxveen met akte 4-3-1750; 18-7-1754. Met vrouw Willempje Claasz van Velden en kinderen Claas 25, Pieter 20, Anna 16, Floor 15, Ary 14, Cornelis 12, Dirk 11, Leendert 9, Jannigie 5, Jan 1½ jaar. ac80 inv.nr. 245/55.

naam Dirk Jansz Verhoeff

plaatsnaam Gouda - instelling Streekarchief Midden-Holland

Betreffende bijgevoegde doopinschrijving:

Wie kan de naam ontcijferen van Jans Jansz. als vader van de remonstrants gedoopte Dirk. Dit vond plaats te Waddinxveen 1696. Zou dit de door mij gezochte Dirk van der Hoef betreffen.?

Bij 2e huw. werd Dirk genaamd Dirk Verhoef, zoals hij ook werd gemeld bij de doop van zijn jongste 10 kinderen.

Groetend - Robert

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Zonder context en verder vergelijkingsmateriaal:

Op den 11en augustii 1722 zijn in

wettige ondertrouw opgenomen

Dirck Harmensz. Benninck jongman

van Lansbergh in Luijnen Burgerlandt (= Landsberg in Lunenburgerland)

woonende onder Blommendaal

en Jannitie Claas Guer jonge dogter

mede woonende onder Blommendaal

marge:

1en procl. 16en dto.

2 p. 23en dto.

3. p. 30en dto.

alhier getrouwt

den 6en sept.

Op den 8 april 's voormidd.

gedoopt een kind van Jan

Jansz. van der Wolt (of Wolf, Wult of Wulf) genaamd

Dirck

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je schrijft dat hij in 1748 als weduwnaar trouwde met Willemtje Claesdr. van Velden.

Hoe rijmt zich dat met:

bron doopboek Lutherse gemeente Gouda 1745

toegangsnummer ac58

inventarisnummer DTB36

datum 27-09-1745

naam Jannetje

vader Dirk Janzen Verhoef

moeder Willemtje Klaasze van der Velde

plaatsnaam Gouda

instelling Streekarchief Midden-Holland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wat me ook erg intrigeert is dat er 5 jaar verstrijken tussen het huwelijk van 1722 en de geboorte van de oudste zoon Klaas. Natuurlijk kan er een hiaat in het doopboek zijn of kunnen er miskramen zijn geweest. Maar het is ook niet ondenkbaar dat Jannetje Klaasdr. Guer 2x gehuwd is geweest met een Dirck.... Alleen heb ik dat ook niet zo snel kunnen vinden. Wellicht ook iets om in het achterhoofd te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Allereerst Chris bedankt voor de transcriptie. Wat betreft de doopinschrijving zat ik in twijfel over van der Hoef of inderdaad Wolf. Maar deze doop zal ik maar even in de wacht houden.

Wat de reactie van Annemarie betreft, is het inderdaad na nog een extra check dat het huwelijk beschreven in het eerder bijgevoegd copie heeft plaatsgevonden in 1748.

Als ik het lijstje met kinderen bekijkt in de admissies te Gouda voor (tijdelijke) vestiging zijn volgens alle doopinschrijvingen - Claas, Pieter, Anna, Floor, Arij, Cornelis, Dirk en Leendert  geen kinderen uit het huwelijk met Willempje Claasz van Velden, maar allen uit het huwelijk met Jannetje Guur. Er was nog een Jan uit 1728, echter deze wordt daarbij niet meer genoemd. De kinderen Jan van 1 1/2 en Jannigie 5 zijn dus uit het tweede huwelijk.

Het is inderdaad vreemd dat Jannetje oftewel Jannigje in 1745 gedoopt is, dus de originele inschrijving daarvan zou uitkomst moeten bieden. Want van alle voorgaande feiten heb ik alle originelen gekopieerd.

Jannetje Guur is dus overleden tussen 1742 (geboorte van hun jongste zoon Leendert) en 1745.

Ik weet niet of Marcel Verhoef ook op dit forum zit, want ook hij heeft grote interesse in deze gegevens. Er bestaan drie families Verhoef (van der Hoeven) waarin dezelfde namen der kinderen terugkeren. Allen verwant vanuit Waddinxveen en Nieuwerkerk a.d. IJssel, Moordrecht en omgeving. Dus ik ga mij eerst maar even verdiepen om alle doopinschrijvingen op te zoeken ivm getuigen welke wellicht meer inzicht kunnen geven.

Uiteraard is elke kleine aanvulling welkom.

Groetend - Robert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Annemarie,

Ik ben zeer geinteresseerd in de doop van Jannetje welke gedoopt is volgens je gegevens 27-09-1745. Is deze originele doopinschrijving ook te downloaden digitaal? Ook de doop van haar broer Jan is zeer interessant waar en wanneer deze heeft plaatsgevonden, wellicht ook Gouda. Door het geheel ben ik al twee dagen bezig met alle dtb's te bezien en ben nu zover dat ik de volledige tak van mijn grootmoeder is te koppelen aan de eerder vermelde tak, omdat bij beiden takken dezelfde grootmoeder getuige is bij de dopen, alsmede een oudoom. En dit na uren puzzelen en na enkele jaren over het hoofd gezien dezelfde familie betreft. Ik kwam daarachter doordat ene Dirk geboren te Waddinxveen in Dordrecht gehuwd is met ene Cornelia Steenwijk, welke bij zowel eerder vernoemde tak als die van mijn grootmoeder bij de dopen getuige was. Echter één groot probleem, mijn voorvader Leendert welke blijkt uit het huwelijk van deze Dirk en Cornelia gedoopt moet zijn na hun huwelijk te Dordrecht in 1765 nergens terug te vinden is. Zijn vader Dirk was woonachtig en geboortig uit Zuid-Waddinxveen en zijn moeder uit Dordrecht. En het betrof een vissersfamilie, dus alles is nog mogelijk. Het breekt mijn nachtelijke uren de laatste dagen. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley_lollegs.gif" alt="B-14">

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">

Dus elke aanvulling is welkom

Groetend - Robert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Robert, ik heb een suggestie: controleer dat huwelijk van Dirk-de-weduwnaar met Willemtje nog eens. Het is in september, maar op de foto staat er geen jaartal bij. Was het echt 1748 of misschien toch enkele jaren eerder (1744, 1745?).

De naam van die Jannetje uit sept. 1745 (ja, ik zou die doopinschrijving ook wel eens willen zien!) kan mooi sporen met deze reconstructie. Ze is dan vernoemd naar de eerste echtgenote, dat gebeurde vaker al is het niet overal traditie.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Petra,

Bedankt voor het meedenken. Daarom hierbij het gehele copie met daarbij extra de link daarnaartoe.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groetend - Robert

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Vond nog in de Groenehartarchieven het volgende:

Willempje Claas van der Velden

bron Admissies voor (tijdelijke) vestiging, 1727 - 1792 Gouda 1769-1772

inhoud van Zuid-Waddinxveen, weduwe van Dirk Jansz Verhoef met 3 kinderen. 1769 feb. 23; 1770 feb. 13; 1772 feb. 20

naam Willempje Claas van der Velden

plaatsnaam Gouda

instelling Streekarchief Midden-Holland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Die doopindex van Jannetje heb ik ook gevonden via Groenehartarchieven. Het origineel is volgens mij nog niet online in te zien want valt niet onder de collectie van het NA maar van Groenehartarchieven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...